Tunel Świnoujście połączył drogą lądową wyspę Wolin i Uznam. Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce położone jest na wyspach. Łącznie jest ich 44, z czego zamieszkane są trzy: Wolin, Uznam i Karsibór. Lewobrzeżną część miasta stanowi wyspa Uznam, którą od pozostałych zamieszkanych wysp, tworzących prawobrzeżną część miasta, dzieli cieśnina Świna. Przeprawę pomiędzy wyspami, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście, do tej pory umożliwiały jedynie kursujące po mieście promy wodne "Świnoujście Centrum" i "Świnoujście Warszów". Choć przejazd nimi stanowi atrakcję dla turystów, to warto zaznaczyć, że ich przepustowość w okresie letnim bywa mocno ograniczona i czas oczekiwania na przejazd, wynosił nawet kilka godzin. Kolejny problem, to zmiany poziomu wody w Świnie spowodowane silnymi podmuchami wiatru i tworzeniem tzw. cofki. Podniesienie poziomu wody niekiedy uniemożliwiało normalnie funkcjonowanie promów. Tunel w Świnoujściu rozwiązuje problem komunikacji między prawobrzeżną a lewobrzeżną częścią miasta, umożliwiając prostą i szybką przeprawę pod cieśniną Świną.
Jak wygląda tunel Świnoujście? Wizualizacja inwestycji wraz ze sposobem dojazdu do tunelu, jest dostępna w internecie. Tunel Świnoujście wraz z prowadzącymi do niego drogami dojazdowymi, liczy ok. 3200m. Tunel pod Świną jest dwukierunkowy, po jednym pasie ruchu dla każdej strony. Tunel w Świnoujściu jest najdłuższym tunelem podwodnym w Polsce. Do jego wydrążenia w dużej mierze (na długości prawie 1,5 km) posłużyła maszyna TBM, która została sprowadzona do Świnoujścia z Chin. Warto wspomnieć, że najgłębsze miejsce w tunelu znajduje się 10 m pod dnem cieśniny.
Gdzie kierować się, aby przejechać przez tunel w Świnoujściu? Mapa dojazdu do tunelu w Świnoujściu od strony wyspy Wolin prowadzi od strony skrzyżowania ulic Fińskiej i Duńskiej. Od strony wyspy Uznam, wlot do tunelu znajduje się natomiast od strony ul. Karsiborskiej. Przejazd zajmuje kilka minut, a maksymalna prędkość, z jaką mogą poruszać się kierowcy, wynosi 50 km/h.
Kiedy tunel w Świnoujściu zostanie otwarty dla mieszkańców i turystów? Tunel w Świnoujściu został otwarty dnia 30 czerwca 2023 r. Warto wspomnieć, że zabroniony jest w nim ruch pieszy oraz rowerowy. Nie oznacza to jednak, że rowerzyści nie będą mogli korzystać z możliwości przejazdu przez tunel pod Świną. Przejazd ma się odbywać za pośrednictwem autobusów komunikacji miejskiej, gdzie będzie można przewieźć swój rower. Alternatywą dla takiego rozwiązania, jest — tak jak dotychczas — przeprawa promowa.
Czy budowa tunelu w Świnoujściu wpłynie na likwidację przeprawy promowej? Dla mieszkańców miasta i turystów utrzymana zostanie przeprawa "Świnoujście Warszów", z promami Bielik. Komunikacja ma nadal pozostać bezpłatna, a kursy odbywać się co ok. pół godziny. Przeprawa Karsibór ma natomiast służyć do przewozu materiałów niebezpiecznych, których przewożenie przez tunel jest zabronione.
Czy obowiązują opłaty za przejazd przez tunel Świnoujście? Płatny czy bezpłatny? To pytanie zadają sobie głównie turyści podróżujący do Świnoujścia. Odpowiedź brzmi: bezpłatny. Przejazd przez tunel w Świnoujściu jest zwolniony z opłat, zarówno dla mieszkańców miasta, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.
Świnoujście tunel — kiedy otwarcie? Oddanie obiektu do użytku, jak już wiemy, nastąpiło 30 czerwca 2023 r. Tunel w Świnoujściu znacznie skraca czas przedostania się między lewobrzeżną a prawobrzeżną częścią miasta. Z dotychczasowych kilkunastu minut (w sezonie letnim nawet kilku godzin) do kilku minut. Prace nad budową tunelu w Świnoujściu, trwały od 2018 r. Ile kosztowała inwestycja? Całkowity jej koszt szacuje się na ponad 912 milionów złotych, z czego 85% stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych. Pozostała część kosztów inwestycji, została pokryta przez budżet miasta.
Zobacz też: Najdłuższe tunele w Europie. Tunel Laerdal wyraźnie zdystansował wszystkich