W Europie powstaje tunel, który będzie miał 64 km. Pokazali, jak przebijają się przez Alpy

W Alpach niedługo powstanie najdłuższy tunel na świecie. Przeprawa, która jest właśnie wybijana pod przełęczą Brenner, ma mieć aż 64 km. Koszt? 8,8 miliarda euro.

Informacje o kolejnych monumentalnych budowlach drogowych znajdziesz też w serwisie Gazeta.pl.

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy S2 pod Ursynowem ma 2335 metrów i jest najdłuższym w Polsce. Ponad dwa kilometry będą miały także tunele na Zakopiance między Naprawą a Skomielną Białą (2058 m) i obiekt na drodze ekspresowej S3 zlokalizowany w pobliżu miejscowości Stare Bogaczowice na Dolnym Śląsku (2300 m). Jak wypadamy na tle europejskich gigantów?

Na prawdziwy wyczyn zdobyli się drogowcy w Austrii. Właśnie budują kolejowy tunel, który już niedługo zyska tytuł najdłuższego na świecie. Będzie miał aż 64 kilometry długości. Budowniczowie przebijają się czy też wgryzają w skalne podłoże Alp. Teraz – gdy większość prac związanych z drążeniem przejazdu została wykonana – pokazali, jak wyglądało tworzenie tunelu.

Zobacz wideo Wypadek w tunelu. Kierowca ciężarówki nie zauważył jadącego obok citroena

64 km w Brenner Base Tunnel. W sumie 200 km tuneli w tym rejonie.

Tunel nazywa się Brenner Base Tunnel. I choć łączy dwa ważne ośrodki w Austrii i we Włoszech, tak naprawdę stanowi element większej układanki. Jest nią transeuropejska sieć transportowa TEN-T, która ma połączyć Skandynawię z Morzem Śródziemnym. Co ciekawe, na jej trasie znajdzie się w sumie aż 200 kilometrów tego typu tuneli. To raz. Dwa, tunel ma umożliwić bezpieczniejszy transport towarów w rejonie przełęczy Brenner, leżącej na wysokości 1370 m n.p.m., którą każdego roku przejeżdża w sumie dwa miliony samochodów ciężarowych.

Jak wyglądało drążenie najdłuższego tunelu na świecie Brenner Base Tunnel? Oto wideo.

 

Brenner Base Tunnel będzie kosztować 8,8 mld euro

Brenner Base Tunnel będzie miał w sumie 64 kilometry długości, a to dopiero pierwsza z interesujących statystyk. Budowa rozpoczęła się w roku 2015, a zakończy się w roku 2028. Całość prac ma pochłonąć kwotę wynoszącą dokładnie 8,8 miliarda euro. 40 proc. środków ma pochodzić z dotacji unijnych. 8,8 mld euro to w przeliczeniu po obecnym kursie prawie 41 mld złotych. To o 11 mld złotych więcej niż wynosi założony roczny deficyt budżetowy Polski w roku 2022.

Opis budowli brzmi naprawdę imponująco. I to pomimo faktu, że zostanie skutecznie ukryta w podłożu skalnym. Niestety Brenner Base Tunnel choć połączy austriacki Innsbruck z włoską Fortezzą, a więc dwa popularne miasta turystycznie, nie będzie przeznaczony dla wszystkich. Aby stać się wybrańcem, który zobaczy wnętrze wyjątkowej budowli, trzeba będzie najpierw kupić bilet na pociąg. 

Będzie to bowiem najdłuższy tunel świata, ale z przeznaczeniem na transport kolejowy.

Więcej o:
Copyright © Agora SA