Nowe BMW Serii 1 - miejskie BMW z napędem na przednią oś

Najmniejsze BMW w gamie doczekało się trzeciej generacji. Najnowszy kompakt z Bawarii ma być pod każdym względem lepszy od poprzednika - bardziej przestronny, dający więcej radości z jazdy. Jednak fundamentalną zmianą jest napęd. "Jedynka" to kolejne BMW pozbawione znaku rozpoznawczego - napędu na tylną oś.

Tak – trzecia generacja BMW serii 1 ma napęd na przednią oś lub na cztery koła xDrive. Podobne rozwiązanie widzieliśmy już w serii 2 Active Tourer. W przypadku minivana, fani marki dość szybko wybaczyli BMW to posunięcie. Jednak tym razem napędowa „ośka” trafia też do kompaktowego samochodu premium, tak lubianego za praktyczne gabaryty, wykończenie najwyższej klasy i całkiem dynamiczne silniki. To wszystko w połączeniu z napędem RWD tworzyło zgraną całość. Jak zmieni się „jedynka”, skoro napęd został przeniesiony zupełnie gdzie indziej?

Zastosowanie przedniego napędu było podyktowane dwoma aspektami – większą przestrzenią w kabinie i lepszą zwinnością. Producent zapewnia, że nowe BMW serii 1 oferuje poziom dynamiki jazdy niespotykany dotąd w pojazdach z napędem na przednie koła, wyznaczając nowe standardy w segmencie samochodów kompaktowych klasy premium. Czy faktycznie tak będzie?

Większa, ale mniejsza

Nowa „jedynka” oferuje znacznie więcej przestrzeni w kabinie przy zmniejszonych gabarytach zewnętrznych. Szczególnie odczują to pasażerowie na tylnych miejscach, gdzie znajdą o 33 mm więcej przestrzeni na nogi. Większa jest też pojemność elektrycznie otwieranego bagażnika – wynosi teraz 380 litrów, a o złożeniu kanapy – 1200 l). Nowe BMW serii 1, oferowane wyłącznie w wersji 5-drzwiowej, ma długość 4319 mm i jest o pięć milimetrów krótsze niż jego poprzednik. Szerokość (obecnie 1799 mm) zwiększyła się o 34 mm, a wysokość (1434 mm) o 13 mm. Rozstaw osi wynosi 2670 mm, jest więc o 20 mm krótszy niż w drugiej generacji.

BMW serii 1, M135i xDrive 2019BMW serii 1, M135i xDrive 2019 BMW

Nowe nerki

BMW serii 1 zmieniło się niemal pod każdym względem. Z przodu typowe „nerki” BW są większe, bardziej rzucają się w oczy i po raz pierwszy w tej serii mają postać połączonych pośrodku elementów. Przednie reflektory są teraz ustawione pod kątem. Opcjonalnie „jedynka” może być wyposażone w adaptacyjne diodowe reflektory.

BMW serii 1 charakteryzuje się typowym dla BMW przodem przypominającym nos rekina, klinowym kształtem i płaską powierzchnią szyb. Z tyłu sylwetka auta zwęża się ku górze, a wyrazista partia „barkowa” podkreśla szerokość auta. Mocno wymodelowane powierzchnie i wyraziste, chromowane końcówki rur wydechowych o średnicy 90 mm (100 mm, ścięte ukośnie w dół w BMW M135i xDrive) dopełniają sportowy wygląd tyłu. BMW serii 1 oferuje do wyboru wiele nowych obręczy ze stopów lekkich w rozmiarze od 16 cali. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępne są też obręcze o średnicy 19 cali.

BMW serii 1, M135i xDrive 2019BMW serii 1, M135i xDrive 2019 BMW

Dach panoramiczny – po raz pierwszy

W BMW serii 1 po raz pierwszy pojawił się elektryczny dach panoramiczny. Na pokład trafiły też takie rozwiązania ze świata samochodów premium jak bezprzewodowa ładowarka smartfona, system multimedialny z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,25 cala z opcjonalną funkcją sterowania gestami, oraz kolorowy wyświetlacz head-up o przekątnej 9,2 cala, oferowany po raz pierwszy w wyposażeniu dodatkowym BMW serii 1.

„Hej BMW, prowadź do domu”

Elementem obsługi nowego BMW serii 1 jest zaprezentowany po raz pierwszy w BMW serii 3 inteligentny asystent osobisty BMW. Na hasło „Hej BMW” obsługa pojazdu oraz dostęp do funkcji i informacji mogą odbywać się za pomocą poleceń głosowych. Inteligentny asystent osobisty BMW uczy się procesów, preferowanych ustawień i nawyków kierowcy i może je potem wykorzystywać w odpowiednim kontekście lub pełnić funkcję partnera do rozmów. Co ciekawe, kierowca może swojemu BMW… nadać imię. Zamiast „Hej BMW” będzie więc „Hej Stefan, włącz nawigację”.

BMW serii 1, M135i xDrive 2019BMW serii 1, M135i xDrive 2019 BMW

Cztery oblicza „jedynki”

Oprócz modelu Advantage jako wariantu podstawowego, nowe BMW serii 1 jest dostępne w trzech innych liniach stylistycznych. Luxury Line podkreśla przede wszystkim elegancki i komfortowy wygląd poprzez elementy zewnętrzne wykonane z satynowanego aluminium i tapicerkę ze skóry Dakota. Model Sport Line z czarnymi akcentami, błyszczącymi ramkami szyb BMW Individual Shadowline i fotelami sportowymi oraz model M Sport z akcentami w satynowanym aluminium, pasem przednim ze specjalnie ukształtowanymi wlotami powietrza oraz czarnym pasem tylnym BMW M, stopniowo prowadzą BMW serii 1 do topowego modelu BMW M135i xDrive. Można go rozpoznać po atrapie chłodnicy BMW z siatkowym grillem, ukośnie ściętych końcówkach rur wydechowych w kolorze Cerium Grey i spojlerze tylnym BMW M w kolorze karoserii.

Trzy skrzynie biegów

BMW 116d, BMW 118d oraz BMW 118i wyposażone są standardowo w 6-biegową skrzynię manualną. Nowością jest 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa Steptronic dostępna jako opcja w BMW 116d oraz BMW 118i. 8-stopniowa skrzynia Steptronic dostępna opcjonalnie w BMW 118d i standardowo w BMW 120d xDrive, oraz 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic w BMW M135i xDrive zostały dodatkowo zoptymalizowane pod względem komfortu zmiany biegów i akustyki. Dzięki inteligentnej łączności obie automatyczne skrzynie biegów mogą dostosowywać strategię zmiany biegów do aktualnej trasy i sytuacji na drodze.

BMW serii 1, M135i xDrive 2019BMW serii 1, M135i xDrive 2019 BMW

Trzy diesle i dwie benzyny

Nowe BMW serii 1 wyposażono w 3- i 4-cylindrowe silniki. Póki co w gamie znajdziemy dwa silniki benzynowe i trzy wysokoprężne o mocy od 116 KM w BMW 116d aż po 306 KM w BMW M135i xDrive. To najmocniejszy 4-cylindrowy silnikiem BMW Group. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje BMW M135i xDrive 4,8 s (4,7 s z pakietem M Performance).

Silniki BMW serii 1 spełniają surową normę emisji spalin Euro 6d-TEMP, a BMW 116d spełnia już normę Euro 6d. Silniki benzynowe są wyposażone w filtr GPF, a silniki wysokoprężne w filtr cząstek stałych, katalizator akumulacyjny NOx oraz system SCR (Selective Catalytic Reduction).

Trzecia generacja BMW serii 1 zostanie zaprezentowana publiczności po raz pierwszy w BMW Welt w Monachium w dniach 25-27 czerwca 2019 r. w ramach nowej platformy prezentacyjnej BMW Group #NEXTGen. Miejscem targowej premiery będzie Międzynarodowa Wystawa Samochodów (IAA) we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2019 roku. Wprowadzenie na rynki na całym świecie nastąpi pod koniec września.

Więcej o:
Komentarze (54)
Nowe BMW Serii 1 - miejskie BMW z napędem na przednią oś
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: ftff

    Oceniono 16 razy 16

    Z faktu, że końcówki rur są w kolorze "Cerium Grey" ( a nie po prostu w szarym lub tytanowym lub chromowane ) wnoszę, że to nie jest oferta kierowana do normalnych mężczyzn z normalnie funkcjonującym rozpoznawaniem kolorów?

    A ten "hej BMW" to nie jest przypadkiem ten sam soft co "Hej Mercedes" ?

  • locke314

    Oceniono 17 razy 13

    Ukośnie ścięte końcówki rur wydechowych!
    UKOŚNIE!!!
    Zaciągam kredyt i lecę do salonu

  • aequos

    Oceniono 16 razy 12

    "Zastosowanie przedniego napędu było podyktowane dwoma aspektami – większą przestrzenią w kabinie i lepszą zwinnością".... taaa a świstak zawija sreberka.... tak naprawdę chodzi o kasę - wziąć za samochód tyle co poprzednio a w zamian dać nieco ładniejszego i lepiej wykonanego golfa. Mercedes wpadł na to dużo wcześniej oferując może i ładnego ale wg mnie "mercedesopodobnego" CLA

  • bartekgryko

    Oceniono 6 razy 6

    BMW racjonalizuje swoją ofertę, ale przez to traci wyjątkowy charakter jaki miała jedynka. Zamiast tego mamy kolejnego golfa. Może dzięki temu sprzeda więcej, ale straci na prestiżu wśród tych którzy cenią sobie jakość prowadzenia wynikające z napędu na tył. Fakt, nie ma takich osób wiele, co wynika także z lektury komentarzy...

  • Gość: roni

    Oceniono 16 razy 6

    co to k................wa się dzieje bmw z przednim napędem, audi wypuszcza serię s z dieslem pod maską. Motoryzacja zmierza w jakimś dziwnym kierunku.

  • Gość: Adam

    Oceniono 6 razy 4

    Specjalnym znawcą nie jestem ale z profilu to trochę bardziej umięśniony Hyundai i30? Choć z pewnością temu daleko do bmw- poza profilem:)

  • byann

    Oceniono 4 razy 2

    Od 200 tyś za malucha "premium".

  • Gość: P.

    Oceniono 1 raz 1

    "Hej, BMW!" - oznaka dzisiejszych czasów. Ja się wypisuję. "Hej, Sokoły!"

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX