Rząd przyjął nowy projekt podatku dla kierowców. Chodzi o garaże

Posłuchaj artykułu (ładuję...)
Długo wyczekiwana zmiana pojawia się na horyzoncie. Jeden zapis sprawi, że właściciel miejsca garażowego w hali pod blokiem zapłaci niższy podatek. Aż 10-krotnie niższy! Niestety na nowych przepisach nie zyskają wszyscy kierowcy. Nadal będzie jedna grupa poszkodowanych.

Sytuacja do tej pory była paradoksalna. Jeżeli kierowca posiadał mieszkanie z miejscem postojowym w hali podziemnej, mógł zapłacić jedną z dwóch stawek podatku. Pierwsza była taka, jak za mieszkanie. Druga dotyczyła budynków "pozostałych" i była 10-krotnie wyższa.

Zobacz wideo Odwiedziliśmy garaż Magnusa Walkera w Los Angeles

Podatek za garaż w 2025 r. może być... 10-krotnie niższy

Kwalifikacja stawki podatkowej zależy od formy prawnej hali garażowej. Jeżeli miejsce w niej było "pomieszczeniem przynależnym" do mieszkania, stawka była niższa. Jeżeli jednak deweloper wyodrębnił halę i nadał jej własną księgę wieczystą, a tym samym miejsce postojowe stawało się odrębną nieruchomością, wartość podatku za każdy metr kwadratowy rosła blisko 10-krotnie. Bo w takim przypadku miejsce jest kwalifikowane jako budynki pozostałe.

W 2025 r. sytuacja ma wreszcie ulec zmianie. A wszystko za sprawą wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który dualizm stawek podatkowych uznał w 2023 r. za niezgodny z ustawą zasadniczą. Rząd przyjął projekt nowych przepisów. Te doprecyzowują definicje "budowli" i "budynku" na potrzeby podatkowe. Na ich mocy "wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku". Zapisy w takim kształcie mają zacząć obowiązywać 1 stycznia 2025 r., czyli zdążą w sam raz na wyliczenia podatku od nieruchomości za 2025 r.

Garaż podziemny w apartamentowcu.
Garaż podziemny w apartamentowcu. Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl

O ile mniejszy podatek za garaż zapłacą kierowcy w 2025 r.?

Załóżmy, że kierowca posiada standardowe miejsce postojowe o powierzchni 12,5 m2 w hali garażowej. I jest to miejsce w hali, która posiada księgę wieczystą. Według nowych zasad podatek za takie miejsce w 2025 r. wyniesie 15 zł. Jeżeli w kolejnym roku stare zasady zostałyby zachowane, wartość daniny wyniosłaby natomiast 144 zł. Różnica jest zatem 10-krotna, a kwotowo wynosi 129 zł.

Niektórzy kierowcy nadal będą płacić podatek za garaż po staremu

Niestety wiele wskazuje na to, że na tej interpretacji prawnej skorzystają tylko ci kierowcy, którzy mieszkają w blokach wyposażonych w hale garażowe. Ulga nie będzie bowiem dotyczyć osób, które posiadają np. murowane garaże wolnostojące. Budynki te nie łapią się bowiem w definicję "pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych". Oznacza to mniej więcej tyle, że posiadacz wolnostojącego garażu połączonego trwale z gruntem o powierzchni 16 m2, zapłaci w 2025 r. aż 184 zł podatku. W 2024 r. wysokość daniny wynosiła 179 zł.

Co więcej, w identycznej sytuacji znajdują się np. ci kierowcy, którzy na posesji koło domu wymurują garaż wolnostojący. Podatku za garaż nie należy płacić jedynie w przypadku tzw. blaszaka.

Garaże (zdjęcie ilustracyjne)
Garaże (zdjęcie ilustracyjne) Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl
Więcej o:

Komentarze (1)

Rząd przyjął nowy projekt podatku dla kierowców. Chodzi o garaże

Stop Idiotom
6 miesięcy temu
Ciągle mylenie kierowcy z posiadaczem miejsca parkingowego
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).