Kiedy opona nie nadaje się do użytku? O głębokości bieżnika wiedzą wszyscy, ale nie tylko to ma znaczenie

Kiedy opony nadają się do wymiany? Decyduje o tym nie tylko głębokość bieżnika, ale także określony wiek oraz usterki, które wykluczają oponę z dalszego użytkowania. Nie można o tym zapominać, bo w grę wchodzi tu bezpieczeństwo.

"Termin ważności" opon. Ile lat może mieć opona, żeby wciąż nadawała się do jazdy?

Producenci utrzymują, że niezależnie od głębokości bieżnika, a także warunków eksploatacji, opona jest niezdatna do dalszego użytkowania po osiągnięciu 10 lat. Jeśli nie jesteśmy pewni, ile lat ma ogumienie w naszym samochodzie warto popatrzeć na jego bok. Znajduje się tam wytłoczona data wytworzenia. Pierwsze dwie cyfry kodu oznaczają tydzień produkcji, natomiast dwie kolejne rok.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

W przypadku tanich opon to 5-6 lat

Trafiają się opony budżetowe, których trwałość jest znacznie mniejsza i już po 5 lub 6 latach nadają się do wyrzucenia. Wraz z upływem czasu, guma traci swoje właściwości. Twardnieje, co zmniejsza jej przyczepność do nawierzchni. Nie trzyma kierunku jazdy, doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji w dynamicznie pokonywanych łukach lub na prostych, mokrych odcinkach. Dodatkowo, po latach mogą pojawić pewne niedoskonałości w jej kształcie.

Pęknięcia, wybrzuszenia itd. - co powinno nas zaniepokoić?

Po wielu latach użytkowania, na bokach opony i bieżniku mogą pojawić się drobne pęknięcia, zniekształcenia, wybrzuszenia, pęcherze lub rozwarstwienia.

To powód do niepokoju i sygnał, że należy wybrać się do wulkanizatora, żeby ten sprawdził, czy nasze opony nadają się do dalszej jazdy. Prawdopodobnie będziemy musieli je wymienić. Pamiętajcie też, że problem może dotyczyć tylko jednej strony. Parkując samochód codziennie w tym samym miejscu, narażamy gumę na nadmierne promieniowanie UV. Gumowa mieszanka poddana słonecznej ekspozycji starzeje się znacznie szybciej. Warto raz na jakiś czas przyjrzeć się oponom po stronie auta, na którą często padają promienie słoneczne.

>>> To pytanie zadają sobie teraz wszyscy kierowcy. Czy to już czas na zmianę opon? Krótki film z praktycznymi poradami:

Kiedy opony nadają się do wymiany? Głębokość bieżnika

Fabrycznie nowe ogumienie ma od 6,5 do 8 milimetrów bieżnika. W świetle polskich przepisów, minimalna głębokość bieżnika umożliwiająca dalszą jazdę wynosi 1.6 milimetra. To jednak wartość krytyczna i po prostu niebezpieczna. W takim przypadku gorsze odprowadzanie wody, a także znacznie wydłużona droga hamowania zużytej opony mogą doprowadzić do tragedii.

W przypadku zimówek, zaleca się wymianę na nowy komplet już przy wartości około 4 milimetrów. W takiej sytuacji, przyczepność na śniegu jest znikoma, a to generuje niepotrzebne zagrożenie na drodze.

Jeśli zdecydujecie się użytkować oponę do końca jej przydatności, warto wraz z zanikaniem bieżnika zmniejszać prędkość na mokrej nawierzchni i utrzymywać większe odległości względem poprzedzających pojazdów. Należy też pamiętać, że zużyte ogumienie wywołuje możliwość wystąpienia pęknięcia lub odklejenia się bieżnika, a także zejścia opony z felgi, co przy wysokich prędkościach wyklucza opanowanie samochodu w poślizgu. Na bezpieczeństwie lepiej nigdy nie oszczędzać, a opony zmienić zanim doprowadzimy je do granicy przepisów.

Opona Nokian WR D4Opona Nokian WR D4 materiały prasowe / Nokian

Czy coś powinno nas jeszcze zaniepokoić? Sytuacje, w których powinniśmy zmienić oponę

Nawet niewielkie uszkodzenia młodej opony mogą ją wykluczyć z dalszego użytkowania. Mowa tu przede wszystkich o odklejającym się bieżniku, plamach i odparzeniach, przecięciach i rozdarciach boków doprowadzających do zniszczenia nitek osnowy, a także okrycia drutówki. Ten ostatni element stanowi łącznik mocujący gumę do felgi.

Uważać należy też na krawężniki, szybki podjazd pod betonową przeszkodę może doprowadzić do zniszczenia konstrukcji opony. W takiej sytuacji, naprawa nie będzie możliwa. Niepokojące są też wybrzuszenia, które mogą oznaczać trwałe uszkodzenie struktury, a to oznacza konieczność wymiany opony.

Uważać należy również na miejsce postoju. Zostawiając samochód w kałuży oleju silnikowego lub płynu hamulcowego ryzykujemy tym, że nastąpi destrukcyjna dla bieżnika reakcja chemiczna, która może wykluczyć oponę z dalszej eksploatacji. To samy tyczy się nierówno ścieranej wierzchniej warstwy spowodowanej na przykład mocnym hamowaniem z zablokowanym kołem lub niepoprawnie ustawioną geometrią zawieszenia.

Sprawdzaj regularnie stan opon w samochodzie. Dla własnego bezpieczeństwa

Opony są kluczowe w kwestii bezpieczeństwa na drodze. To jedyny punkt styku auta z nawierzchnią i od ich właściwości zależy prowadzenie oraz przyczepność samochodu. Dlatego gorąco was zachęcamy do regularnego sprawdzania stanu opon w waszych autach.

Czy regularnie sprawdzasz stan opon w swoim samochodzie?
Więcej o:
Komentarze (2)
Kiedy opona nie nadaje się do użytku? O głębokości bieżnika wiedzą wszyscy, ale nie tylko to ma znaczenie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • sselrats

    Oceniono 1 raz 1

    No i jeszcze wazne jest zeby opony z glebszym bieznikiem byly zawsze z tylu, niezaleznie od tego ktore kola sa napedzane.

  • ax-les-thermes

    Oceniono 1 raz 1

    Opony maja specjalne fabryczne markery na glebokosc bieznika i nic nie trzeba mierzyc. Gdy marker jest rowny z reszta bierznika znaczy opona jest do wymiany.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX