Proces produkcyjny opony jest długi i bardzo zaawansowany technologicznie. Guma musi przejść mnóstwo rozmaitych testów, a na koniec kontrolę jakości. By uzyskać homologację, sprawdza się wyważenie i wycentrowanie ogumienia. Jak pokazuje praktyka, idealne wyważenie jest niemal nieosiągalne.
W związku z tym, w miejscu, gdzie wychylenie zmiennej siły promieniowej jest maksymalne lub minimalne, niektórzy producenci umieszczają kropki. To wskazówka dla wulkanizatora, jak umieścić oponę na feldze względem wentyla. Tym samym, fachowiec może ograniczyć stosowanie ciężarków lub pasków wyważających.
Dodatkowo, kolorowa kropka jest również swego rodzaju atestem koncernu oponiarskiego i zielonym światłem dla podróży do centrów dystrybucyjnych i następnie punktów handlowych.
Producenci nie muszą stosować na oponach oznaczeń w formie kolorowej kropki. W związku z tym, niektórzy unikają tego rozwiązania, inni wykorzystują w tym celu na przykład trójkąty, a inni „stemplują" według własnego uznania.
Najczęściej na oponach znajdziemy żółte, białe, czerwone lub zielone znaki graficzne. Bridgestone zaznacza żółtą barwą najlżejsze, a czerwoną najcięższe miejsce na oponie. Yokohama i wiele japońskich, koreańskich oraz europejskich koncernów, białą kropką informuje dystrybutora o pomyślnym przejściu testów jakościowych.
Czasem poszczególne kolory nie mają żadnej wartości dla użytkownika. Są jedynie wewnętrznym kodem funkcjonującym w fabryce i wykorzystywanym przez pracowników do przekazywania informacji.
Coraz częściej spotyka się też okrągłe, kolorowe oznaczenia na felgach. Wynika to z faktu, że koncerny oponiarskie zacieśniają współpracę z tymi samochodowymi.
Globalne firmy wspólnie opracowują produkty, by optymalizować jakość. Tym samym, przynajmniej w teorii, klient otrzymuje lepiej dopasowany zestaw.
Dotyczy to przede wszystkim ogumienia i obręczy trafiających do samochodu na pierwszy montaż. Cel jest prosty. Lepsze właściwości jezdne w autach nacechowanych sportem oraz tych specjalistycznych, użytkowanych w trudnych warunkach.
Przeczytaj także: Najbardziej i najmniej awaryjne samochody do 10 tys. zł
Brak kolorowej kropki w żadnym wypadku nie dyskwalifikuje danej opony.
Dla użytkownika ich znacznie jest znikome. Wielu wulkanizatorów także nie jest w stanie trafnie określić ich funkcji. Liczy się odpowiednie wyważenie, a także stosowne certyfikaty będące gwarantem bezpieczeństwa i komfortu użytkowania.