Opinie Moto.pl: nowa Toyota Corolla - udana metamorfoza

Tomasz Korniejew
Nowa Toyota Corolla właśnie debiutuje na rynku. Producent twierdzi, że podczas prac projektowych wziął sobie do serca wszelkie uwagi europejskich kierowców odnośnie jakości wykończenia i układu jezdnego poprzednich generacji modelu. Co z tego wyszło?

Przedstawiciele Toyoty nie pozostawiają wątpliwości:

To nie jest tak, że teraz wszyscy kupują tylko SUVy. Oczywiście, ich sprzedaż dynamicznie rośnie, a najnowsza Toyota RAV4 sprzedaje się jak świeże bułeczki. Niemniej, segment samochodów kompaktowych, wciąż jest w Europie bardzo silny. A Toyota Corolla to w tej klasie bardzo ważny gracz.” - usłyszałem podczas kuluarowej rozmowy.

Najnowsza Corolla nie będzie miała jednak łatwego zadania, bo jednym z jej celów jest przejęcie klientów, którzy do tej pory decydowali się na zakup Avensisa (z segmentu D), którego sprzedaż zostanie zakończona.

Powrót Corolli

Dlatego japoński producent wziął pod lupę projekt rozwoju modeli kompaktowych i zadecydował, co dalej.

Po pierwsze – rozwinięto konstrukcję w stronę bardziej odpowiadającą europejskim konsumentom m.in. zmieniając zawieszenie, wykończenie wnętrza i układ kierowniczy. W pracach konstrukcyjnych brali udział inżynierowie z Europy.

Po drugie - skończono z Aurisem. Rodzina kompaktowych modeli (hatchback, sedan i kombi) nosi teraz wspólną nazwę Corolla.

Po trzecie – skończono z nieciekawym designem. Wygląd Corolli ma trafiać także do kierowców, którzy postrzegają siebie, jako młodych i dynamicznych.

Toyota Corolla 2019Toyota Corolla 2019 fot. Toyota

Wyrazisty design, dobra jakość wykończenia wnętrza

A do tych ostatnich najlepiej trafi hatchback (w gamie dostępne są jeszcze sedan i kombi), zwłaszcza w wersji dwukolorowej z felgami o średnicy 18 cali.

Nadwozie nowej Corolli ma lepsze proporcje niż nadwozie Aurisa. Uwagę zwracają zwłaszcza przednie reflektory LED (wyposażenie standardowe każdej wersji), które świetnie współgrają z obniżoną maską, a także wyraziste tylne lampy.

Zmieniły się też wymiary. Porównując nadwozia hatchback, Corolla jest dłuższa od Aurisa o 4 cm (437 cm), o 3 cm szersza (179 cm) i niespełna 3 cm niższa (144 cm). Zwiększono także o 4 cm rozstaw osi – do 264 cm (kombi i sedan - 270 cm). Nieznacznie rozszerzono także rozstaw kół.

Toyota Corolla 2019Toyota Corolla 2019 fot. Toyota

Duże zmiany zaszły we wnętrzu. Od razu „rzucają się w oczy” dużo lepsze niż w przypadku Aurisa materiały wykończeniowe i ładny design tablicy przyrządów. Standardem w uboższych odmianach jest kolorowy wyświetlacz (o przekątnej 4,2 cala) umieszczony między wskaźnikami. W bogatszych odmianach, zaprezentowanych dziennikarzom, w miejscu „zegarów” został zainstalowany ekran o przekątnej 7 cali.

Z kolei na górze środkowej konsoli zamontowano kolorowy, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali, na którym wyświetlane są informacje systemu Toyota Touch 2. Jest to wyposażenie standardowe prawie wszystkich wersji (poza podstawową).

Kokpit Toyoty CorolliKokpit Toyoty Corolli fot. Toyota

Ekran sprawnie reaguje na dotyk, a wokół niego zastosowano praktyczne pokrętła. Dobrze też, że układ klimatyzacji i nawiewów obsługuje się klasycznymi przyciskami.

Poza tym Corolla może zostać wyposażona w duży wyświetlacz HUD.

Względem Aurisa znacznie poprawiono jakość (wygodę, efektywność podparcia) foteli przednich i tylnej kanapy. Cieszy też fakt, że obniżenie linii dachu nie sprawiło, że pasażerowie mają mało miejsca nad głowami.

Ciekawostką jest, że wszystkie wersje nowej Corolli są standardowo wyposażone w podsufitkę w ciemnej tonacji, a jasna dostępna jest w opcji. To odwrotnie niż u konkurentów. Mnie czarne podsufitki bardzo przypadły do gustu, choć nie ukrywam, że w przypadku Corolli warto przy okazji liftingu poprawić jej jakość.

Nowa Toyota Corolla – w europejskim stylu

Przed rozpoczęciem jazd testowych, przedstawiciele producenta przekonywali, że nowa Corolla prezentuje zupełnie nową jakość pod względem układu jezdnego i prowadzenia.

Obniżenie o 1 cm środka ciężkości, podniesienie o 60% sztywności nadwozia i zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi przyniosło rezultaty.

To, w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawia, że Corolla prowadzi się, jakby miała europejskie korzenie. Z jednej strony wykazuje przyjemną zwinność na krętych odcinkach, z drugiej cicho i sprężyście tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. W porównaniu do Aurisa, postęp w tym zakresie jest imponujący.

W gamie napędowej modelu znalazły się cztery jednostki napędowe. W przypadku hatchbacka i kombi podstawowym źródłem napędu jest silnik benzynowy 1,2 l o mocy 116 KM. Ponadto w ofercie znajdziemy dwa układy hybrydowe – jeden sprzężony z silnikiem 1,8l, który rozwija moc maksymalną 122 KM i drugi zgrany z jednostką o pojemności 2l, który rozwija moc maksymalną 180 KM. Najmocniejszy rodzaj napędu to nowość, ale także układ z jednostką 1,8l to najnowsza generacja napędu hybrydowego.

Z kolei wersje sedan w podstawowej odmianie napędza benzynowy silnik o pojemności 1,6l, który rozwija moc maksymalną 130 KM. Nowością jest, że sedan będzie też dostępny w wersji hybrydowej (z układem o mocy 122 KM), co jest ciekawostką w segmencie kompaktowych sedanów.

Oba układy hybrydowe charakteryzują się większą efektywnością i chętnie przechodzą w tryb jazdy z użyciem wyłącznie napędu elektrycznego (do prędkości 115 km/h). Dzięki temu, niskie wyniki zużycia paliwa (poniżej 5 l na 100 km) można uzyskać nie tylko w mieście (podczas jazdy w korkach), ale także w tak niesprzyjającym hybrydom środowisku, jakim są odcinki poza miejskie.

Toyota Corolla 2019Toyota Corolla 2019 fot. www.sebastienmauroy.com

Niestety, jedynym dostępnym w Corolli „automatem” jest skrzynia e-CVT (standard w przypadku hybryd), choć faktem jest, że nieprzyjemny dla uszu pasażerów efekt uboczny jej działania (jednostajne wycie silnika podczas przyspieszania) został w nowej Corolli znacznie zredukowany.

Mniej nieprzyjemne doznania to zasługa przede wszystkim doskonale wyciszonego wnętrza oraz tego, że w najnowszej generacji napędów hybrydowych, więcej (niż w poprzednich) momentu obrotowego jest dostarczane z silnika elektrycznego. Dzięki temu silnik benzynowy pracuje na niższych obrotach.

Ciekawostką jest, że dynamiczna wersja 180 konna została wyposażona w program symulacji zmiany biegów. Nie jest to rozwiązanie, z którego kierowca Corolli będzie chętnie korzystał podczas codziennych jazd w ruchu miejskim, ale przyda się do np. hamowania silnikiem.

Nowa Toyota Corolla – jest drożej, ale bogaciej

Ceny nowej Toyoty Corolli w wersji hatchback startują z poziomu 75 900 zł, Touring Sports, czyli kombi od 78 900 zł, a sedana od 77 900 zł.

Wszystkie wersje charakteryzuje bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in.:

  • reflektory LED
  • podgrzewane lusterka
  • multifunkcyjną kierownicę
  • komputer pokładowy
  • tempomat adaptacyjny
  • klimatyzację (automatyczną w przypadku hybryd)
  • tylne lampy LED
  • port USB
  • Bluetooth
  • system audio
  • systemy wspomagające działanie układu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia (ABS, EBD, BA, VSC, TRC, EPS)
  • system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC)
  • automatyczne światła drogowe (AHB)
  • układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA)

Jaka jest nowa Toyota Corolla?

Bez wątpienia, najnowsza generacja Corolli to samochód dojrzalszy niż poprzednie. Auto przekonuje do siebie sprawnym układem jezdnym, bogatym wyposażeniem, wysokim komfortem jazdy i w większości wysokiej jakości wykończeniem wnętrza.

Odniosłem wrażenie, że konstruktorzy spojrzeli w stronę niemieckich producentów i podobnie do nich postanowili zaoferować kilka sprytnych rozwiązań ułatwiających codzienne użytkowanie. Przykład? Dwustronna wyjmowana półka podłogowa w wersji kombi, która z jednej strony jest wykończona dobrej jakości materiałem, z drugiej - tworzywem odpornym na zarysowania i brud.

To, co mi nie przypadło do gustu to z pewnością wciąż praca skrzyni e-CVT. Ponadto dla wielu kierowców poważnym mankamentem dynamicznej i najmocniejszej odmiany wersji hatchback będzie znaczne (i zaskakujące) ograniczenie pojemności bagażnika (przez baterie).

Toyota Corolla w trzech wersjach nadwoziowychToyota Corolla w trzech wersjach nadwoziowych fot. Toyota

Nowa Toyota Corolla – dane techniczne (wersja hatchback)

Silnik: benz. + elektyczny
Pojemność: 1798 ccm
Moc: 122 KM przy 5200 obr./min.
Moment obr.: b.d.
Skrzynia biegów: bezstopniowa
Pojemność bagażnika: 361l (313l wersja 180 KM)
Rozstaw osi: 264 cm
0-100 km/h: 10,9 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa: 3,3-3,6 l/100 km
Cena od: 89 900 zł

Silnik: benz. + elektyczny
Pojemność: 1987 ccm
Moc: 180 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: b.d.
Skrzynia biegów: bezstopniowa
Pojemność bagażnika: 361l (313l wersja 180 KM)
Rozstaw osi: 264 cm
0-100 km/h: 7,9 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa: 3,7 l/100 km
Cena od: 106 900 zł

Silnik: benzynowy, turbo
Pojemność: 1198 ccm
Moc: 116 KM przy 5200 obr./min.
Moment obr.: 185 Nm./1500
Skrzynia biegów: manualna 6 bieg.
Pojemność bagażnika: 361l (313l wersja 180 KM)
Rozstaw osi: 264 cm
0-100 km/h: 9,3 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Cena od: 75 900 zł

Więcej o:
Komentarze (48)
Nowa Toyota Corolla 2019 - opinie, wrażenia z jazdy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • pregierz

    Oceniono 7 razy 5

    silnik 1,2 za 76 tys.??? nieźle, powiedziałbym że kosmiczne auto tą ceną robią
    ale to chyba na tym nie polega żeby brać cene z kosmosu

  • Gość: Adam

    Oceniono 17 razy 5

    Wszystko psują słabe i paliwożerne silniki, ciasne wnętrze, malutki bagażnik o pojemności 313 l oraz ceny wyższe o dobre 20 tys zł od Astry, Focusa, Civic i Octavii.

  • pcat

    Oceniono 11 razy 5

    Wszystko fajnie, ale najuboższa wersja jest tak biedna, że normalne auta zaczynają się od 85 tys za silnik jeden koma dwa.
    A dokładnie za tyle Ford wyprzedaje nowe Mondeo 1.5 benzyna 165 koni.

  • p406_737u

    Oceniono 2 razy 2

    I znowu ten tablet, który wygląda, jakby kierowca umieścił go w uchwycie na szybie. Czy nie można tego wkomponować w deskę?

  • Gość: obiektyw

    Oceniono 4 razy 2

    sprawdźcie sobie zużycie paliwa dla hybrydowej 2.0 na hamerykańskiej stronie... zasadniczo różne od podawanego w PL 3,7l/100km...

  • antoniferdynand

    Oceniono 14 razy 2

    Pewnie wygodne i niezawodne ale stylistycznie wewnątrz i zewnątrz (wszstkie 3 wersje) to dramat. Na tle stylistyki aut francuskich czy nawet większości włoskich to przepaść.

  • dezyderymarchewka

    Oceniono 3 razy 1

    Skrzynia CVT jest znakomita - komfortowa, trwała i super płynnie zmienia biegi. Absolutnie zero szarpnięć.
    Jednostajne wycie to efekt wciśnięcia gazu do podłogi. Jeżeli dodawać gazu stopniowo i z wyczuciem to przyspieszenie i tak jest maksymalne, a żadnego wycia nie ma. Trzeba się po prostu nauczyć i tyle. Ja akurat wolę CVT od innych automatów. W nowym civicu CVT też się świetnie sprawdza. Powszechna krytyka tej skrzyni jakoś mnie nie przekonuje. Do normalnej, a nie sportowej, jazdy na co dzień CVT to najlepszy wybór.

  • sila

    Oceniono 1 raz 1

    1.2 116KM za od 75 900 ..... powodzenia, auto wygląda jak Yaris.

  • Gość: Noe

    Oceniono 1 raz 1

    Sylwetka Aurisa jest jest bardzej wyrazista a Corolla: rozlewająca się linia nadwozia, masa przetłoczeń - średnio to wyszło.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX