Najbardziej stroma droga w Polsce oferuje niezapomniane doznania dla śmiałków poszukujących wyzwań. To prawdziwy raj dla miłośników ekstremalnej jazdy i adrenaliny. Trasa, o której mowa wzbudza respekt nawet u doświadczonych kierowców. Znajduje się w malowniczym zakątku Polski, a jej nachylenie powoduje, że jazda nią to nie lada sztuka. Osoby, które odważą się na to wyzwanie, mogą spodziewać się intensywnych wrażeń. Zarówno miłośnicy motoryzacji, jak i zapaleni rowerzyści znajdą dla siebie w Polsce wiele interesujących podjazdów. Za najbardziej stromy podjazd uznaje się Przełęcz Karkonoską z Podgórzyna. Długość trasy to 11 km i ciągnie się ona od Podgórzyna przez Podgórzyn Górny, Przesiekę i Przełęcz Karkonoską. Na trasę można wjechać również z Kowar.
Drugi stromy podjazd to Stóg Izerski od Czerniawy. Najtrudniejszą częścią trasy jest podjazd nazwany nie bez powodu "Katorga". Swój początek ma w Czerniawie-Zdrój, a koniec na Stogu Izerskim. Trasa momentami posiada 18% nachylenia, a jej długość to około 5,2 km.
Trzecia najbardziej stroma trasa również znajduje się w Karkonoszach. Przełęcz Karkonoska przez Borowice to jedna z trudniejszych tras. Najlepiej rozpocząć ją w Jeleniej Górze i z tego miejsca kierować się do Przesieki, ponieważ to tam rozpoczyna się nasz odcinek. Po drodze mijamy kilka czeskich schronisk oraz jedno polskie, a następnie już do Borowic. Cała trasa to około 10 km, a największe nachylenie wynosi 18%.
W Polsce jest wiele miejsc, gdzie miłośnicy adrenaliny mogą zmierzyć się ze sobą, sprawdzić swoją kondycję i wytrzymałość. Wymienione wcześniej trzy drogi to nie wszystko, co można znaleźć w Polsce pod względem ekstremalnych tras.
Kolejną drogą, którą warto wyróżnić jest Przehyba w Beskidzie Sądeckim. Trasa rozpoczyna się w miejscowości Gaboń i prowadzi prosto na szczyt do schroniska Przehyba. Miejscami ma 16% nachylenia i liczy prawie 12 km długości.
W sercu malowniczych Karkonoszy, gdzie góry zdobią krajobraz, ukryta jest jedna z ekstremalnych tras drogowych w Polsce — Przełęcz Karkonoska z Podgórzyna. To miejsce, które zyskało sławę jako najbardziej stromy podjazd w kraju, wywołujący respekt i wyzwanie wśród trafiających tu podróżników.
Maksymalny kąt nachylenia tej drogi pozostawia niezapomniane wrażenia na każdym, kto odważy się podjąć to wyjątkowe wyzwanie. Kolarze i motocykliści, przygotowani na intensywne wysiłki i wspinaczkę, szukają satysfakcji na tej wymagającej trasie. Widok, jaki rozciąga się z wysokości Przełęczy Karkonoskiej, nagradza ich wysiłek niepowtarzalnymi panoramami i uczuciem triumfu. Długość podjazdu wynosi 11 km i ma średnie nachylenie 7,7%. Maksymalne nachylenie na 1 km to 15,7%, maksymalne na 100 m to 18,3%.
Nachylenie drogi w procentach jest kluczowym pojęciem dla kierowców, inżynierów drogowych i osób zajmujących się planowaniem trasy. Określa ono, jak stroma lub łagodna jest dana droga w stosunku do poziomu terenu. Wyrażone w procentach, to miara, która informuje o względnej różnicy wysokości pomiędzy dwoma punktami na trasie.
Nachylenie drogi wyrażane jest jako stosunek różnicy wysokości (pionowej) pomiędzy dwoma punktami na trasie do długości poziomej. Na przykład, droga o nachyleniu 10% oznacza, że na każdy metr poziomy trasy, wznosi się ona o 10 centymetrów. Im wyższy procent nachylenia, tym bardziej stroma i wymagająca jest trasa. Nachylenie drogi w procentach jest ważnym parametrem, który ma kluczowe znaczenie dla wielu dziedzin. Ułatwia ono zarówno planowanie trasy dla kierowców, jak i projektowanie nowych dróg dla inżynierów. Pozwala zrozumieć wymagania i potencjalne wyzwania, jakie niesie ze sobą dana trasa, przyczyniając się do odbycia bezpiecznej i efektywnej podróży.
Nachylenie drogi podaje się w stopniach szczególnie w kontekście wspinaczki, turystyki górskiej, inżynierii drogowej i planowania tras, a także dla celów naukowych związanych z topografią i geomorfologią.
Wspinacze i turyści górscy często używają stopni do opisu trudności szlaków, ścian skalnych czy podejść do szczytów. Przykładowo, popularne szlaki turystyczne mogą mieć nachylenie od kilku do kilkunastu stopni, podczas gdy wymagające trasy wspinaczkowe mogą osiągać znacznie większe kąty nachylenia. W inżynierii drogowej, zwłaszcza podczas projektowania i planowania dróg w górskich regionach, nachylenie drogi wyrażane w stopniach pomaga określić optymalne trasy, minimalizując skomplikowane wzniesienia i spadki, które mogłyby znacznie utrudnić lub zwiększyć koszty budowy i utrzymania dróg.
Zobacz też: Najbardziej niebezpieczna droga w Polsce? Najgorzej jest na drogach krajowych