Kto najlepiej dba o nabywców? Marki z najbardziej lojalnymi klientami

Niezadowolony klient kupuje auto danej marki tylko raz. Sprzedawcy w salonach żartują, że to jego pierwsze i ostatnie auto danej firmy. A co robi zadowolony klient? Wraca po kolejny model swojej ulubionej firmy. A które marki mogą pochwalić się najbardziej lojalną klientelą? Nietrudno zgadnąć.

Coraz trudniej utrzymać klienta. Analitycy z amerykańskiego instytutu JD Power ostrzegają, że im większa oferta i lepsza dostępność samochodów, tym bardziej spada poziom lojalności wobec marek. Okazało się, że pandemia znacząco wpłynęła na zmianę zachowań konsumentów. Nabywcy nowych samochodów korzystali z nich dłużej, przez co byli bardziej narażeni na problemy i różne usterki w eksploatowanych samochodach. A im więcej złych doświadczeń, tym trudniej o zakup kolejnego auta tej samej marki.

Zobacz wideo Doskonałe jedzenie, piękna architektura i emocjonująca motoryzacja. We Włoszech jest region, który skupia w sobie te trzy rzeczy [autopromocja]

Oczywiście im lepsze wrażenia z użytkowania samochodu, tym łatwiej o lojalność. Stąd marki, które dotychczas królowały w rankingach lojalności, wciąż utrzymują dobre noty. Kto zatem jest w czołówce tegorocznego amerykańskiego rankingu (badania prowadzono w USA od września 2022 r. do sierpnia 2023 r. w pięciu różnych kategoriach)? Nietrudno zgadnąć.

Wierną klientelą wciąż mogą się poszczycić producenci z Niemiec (oczywiście segment premium) oraz z Japonii i Szwecji. Próżno zaś szukać marek z Francji czy Włoch, które za oceanem wciąż są egzotyką. Honoru Ameryki bronił zaś Ford, który jako jedyny producent z USA został wyróżniony w badaniu.

Marki z najwyższym wskaźnikiem lojalności klientów

  • Segment premium: Porsche (56,8 proc.) i Mercedes (50,5 proc.)
  • SUV premium: Volvo (56,5 proc.) i BMW (56,1 proc.)
  • Segment rynku masowego: Toyota (60 proc.) i Honda (55 proc.)
  • SUV rynku masowego: Subaru (61,1 proc.) i Toyota (60,5 proc.)
  • Ciężarówki: Ford (64,6 proc.) i Toyota (60,5 proc.).

Toyota Tundra i-FORCE MAXToyota Tundra i-FORCE MAX Toyota

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupe z pakietem GTPorsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupe z pakietem GT Fot. Porsche

Volvo C40Volvo C40 fot. Piotr Mokwiński

PriusPrius Fot. Materiały prasowe

Subaru OutbackSubaru Outback fot. Subaru

Kto ma największe powody do zadowolenia? Przede wszystkim Toyota, która jako jedyna została trzykrotnie wyróżniona (SUV, tzw. rynek masowy i ciężarówki). Japończycy mogą szczególnie cieszyć się z nagrody w segmencie ciężarówek (przede wszystkim pikapy), w którym Ford niepodzielnie rządzi od lat (Ford serii F to od kilkudziesięciu lat najchętniej kupowane auto w USA). Świętować może także Volvo, któremu udało się wyprzedzić cenione za oceanem BMW. Na tym nie koniec.

Aż trzem firmom udało się zachować pozycję lidera drugi rok z rzędu. Miejsce na podium utrzymało nie tylko Porsche, ale także Ford i Toyota (segment rynku masowego). Otwartą kwestią pozostaje, czy wyróżnione marki powtórzą dobre notowania w przyszłym roku. Chętnych na cenny tytuł nie brakuje, gdyż raporty JD Power są bardzo cenione przez motoryzacyjną branżę za oceanem.

Więcej o:
Copyright © Agora SA