Miały poprawić bezpieczeństwo, a budzą niepewność. Jak jeździć po rondzie turbinowym?

Nie każdy zdaje sobie sprawę, czym się różni rondo turbinowe od zwykłego ronda. Powód? To dość nowa opcja na polskich drogach, więc wielu kierowców nie ma jeszcze z nią obycia. Sprawdź, jak się po nim poruszać.

Ronda klasyczne do niedawna dominowały w miejskiej przestrzeni. Aby poprawić przepustowość na drogach, pojawiło się nowe rozwiązanie. Ronda turbinowe w infrastrukturze drogowej zawitały stosunkowo niedawno. Zasady ich działania wprowadziły jednak większość kierowców w niemałe osłupienie.

Zobacz wideo Od 1 stycznia 2025 r. mogą podrożeć nie tylko nowe auta. Także używane! [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Czym się różni rondo turbinowe od zwykłego ronda? Schemat jazdy w teorii może wydawać się skomplikowany

Pomysł narodził się w 1998 roku w Holandii i szybko rozprzestrzenił się po całej Europie. Rondo turbinowe ma na celu zwiększyć przepustowość ronda i zmniejszyć ryzyko kolizyjności na skrzyżowaniu do całkowitego minimum. W odróżnieniu od klasycznego ronda z dwoma pasami, które okalają centralną wysepkę okręgami, w przypadku ronda turbinowego przypominają raczej zawiniętego ślimaka.

Na rondzie klasycznym kierowca może dowolnie wybierać pas ruchu i zmieniać go w zależności od planowanego zjazdu, co wymaga większej uwagi i częstego podejmowania decyzji. Z kolei na rondzie turbinowym kierowca wybiera pas przed wjazdem, a każdy pas prowadzi do określonego wyjścia, co eliminuje potrzebę zmiany pasów i poprawia płynność ruchu.

Rondo w Czerwonej Górze, między Kielcami a Chęcinami, oficjalnie otwarte
Rondo w Czerwonej Górze, między Kielcami a Chęcinami, oficjalnie otwarte Fot. Paweł Małecki / Agencja Wyborcza.pl

Kto na rondzie turbinowym ma pierwszeństwo? Kwestia ta budzi wśród kierowców niepewność

Na zwykłym rondzie pojazdy na zewnętrznym pasie mają pierwszeństwo, a nagła zmiana pasa może zakłócić płynność ruchu i prowadzić do kolizji. Na rondzie turbinowym kierowca musi wybrać odpowiedni pas przed wjazdem, zgodnie z zamierzonym kierunkiem jazdy, ustąpić pierwszeństwa pojazdom na rondzie, przestrzegać znaków poziomych oraz włączyć kierunkowskaz przed zjazdem. I jeden i drugi typ ronda są oznaczane w ruchu drogowym tak samo, czyli znakiem informacyjnym C-12 oznaczającym "ruch okrężny". Manewr zawracania jest jak najbardziej możliwy w przypadku ronda turbinowego. Należy jednak zachować szczególną ostrożność i zachować zasady jazdy obowiązujące na jezdni.
Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Więcej o: