Szarpanie samochodem podczas jazdy. Co oznacza? Eksperci wskazują na najczęstsze przyczyny

Co może być przyczyną nierównej pracy silnika? Szarpanie samochodem podczas jazdy zazwyczaj wróży coś niepokojącego i prowadzi do nierównej eksploatacji pojazdu. Przyczyn może być kilka.

Szarpanie i nierówna praca "na luzie" to sytuacja, która zdarza się wielu kierowcom. Często może wywołać frustrację i zmartwienie dla wielu z nas. Przyczyna zależy m.in. od rodzaju jednostki napędowej. Jeżeli samochód szarpie i podskakuje podczas przyspieszania przy niskich prędkościach, może to oznaczać poważny problem z pojazdem.

Zobacz wideo Od 1 stycznia 2025 r. mogą podrożeć nie tylko nowe auta. Także używane! [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Co może być przyczyną szarpania silnika? Najczęstsze powody awarii

Eksperci Q Service Castrol wskazują, że w zależności od jednostki zapłonowej przyczyn nierównej pracy silnika może być wiele. Niektóre dotyczą opcji zasilania, podczas gdy pozostałe mogą być powiązane z konkretnym napędem. W przypadku silników benzynowych są to:

  • Zużyte świece zapłonowe lub podłączone do nich kable elektryczne są jedną z najczęstszych przyczyn zacinania się silnika. Niesprawna świeca zapłonowa powoduje wypadanie zapłonu silnika, co z kolei przyczynia się do szarpania samochodu podczas przyspieszania. 
  • Zanieczyszczone lub niesprawne wtryskiwacze paliwa mogą zakłócić dostarczanie paliwa i często powodować szarpanie, lub zacinanie się pojazdu przy niskich prędkościach.
  • Zapchany lub zużyty filtr paliwa może mieć wpływ na dostarczanie paliwa i prowadzić do problemów z osiągami, szczególnie przy niskich prędkościach.
  • Zapchany katalizator to kolejny powód, dla którego samochód szarpie podczas przyspieszania, ponieważ blokada może zakłócić przepływ powietrza w układzie wydechowym. Kiedy naciskasz pedał przyspieszenia, możesz zauważyć opóźnienie w reakcji auta. Może również pojawić się nieprzyjemny zapach.
  • Zanieczyszczony lub zbyt niski poziom płynu przekładniowego może mieć wpływ na przyspieszenie, szczególnie jeśli płyn jest stary.

Co może być przyczyną nierównej pracy silnika? Diesel i LPG

W przypadku samochodów zasilanych gazem LPG do najczęstszych przyczyn "szarpania" należą m.in. stare gumowe przewody doprowadzające gaz do wtryskiwaczy, które uległy zniszczeniu, zapchane filtry gazowe zamontowane w instalacji zasilającej, złej jakości zatankowany gaz oraz zapchane wtryskiwacze gazowe. Gdy mamy do czynienia z silnikiem Diesla przyczyn awarii należy szukać w:

  • zapchanym filtrze paliwa,
  • awarii pompy wysokiego ciśnienia lub rozdzielacza,
  • za mało lub za dużo oleju napędowego trafia do komory spalania co prowadzi do przepracowania wtryskiwaczy, lub nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami,
  • niesprawności dwumasowego koła zamachowego.
Więcej o: