Kolejne porady związane z eksploatacją samochodu publikujemy w serwisie Gazeta.pl.
Bardzo często w kontekście silnika mówi się o przenoszeniu mocy na koła. I to jak najbardziej prawda. Mało mówi się jednak o elementach, które odpowiadają za transferowanie momentu obrotowego. A wśród nich wymienić warto nie tylko skrzynię biegów i mechanizmy różnicowe, ale również przeguby. Przeguby, bo po każdej ze stron przy przednim napędzie są dwa – wewnętrzny (od strony skrzyni) i zewnętrzny (od strony koła).
Czego przeguby nie lubią najbardziej? Pracy na skręconych kołach i z gazem wciśniętym w podłogę. To wtedy na mechanizm zewnętrzny (który zaczyna pracować pod kątem) działają potężne siły. Siły, które kumulują się w punkcie załamania łożysk i bardzo szybko są w stanie odbić się na stanie przegubu. Objawy usterki? Podczas jazdy na biegu w zakręcie lub ruszania ze skręconymi kołami pojawia się charakterystyczny, metaliczny turkot. Grzechotanie najpierw jest ciche i dyskretne. Wraz z postępem usterki jego natężenie rośnie.
Ignorowanie charakterystycznego dźwięku jest bardzo groźne. Z czasem zużycie przegubu zewnętrznego pójdzie na tyle daleko, że np. podczas jazdy w zakręcie mechanizm może się zerwać. W efekcie jedno z kół pojazdu stanie bokiem, kierowca straci panowanie nad kierownicą, a pojazd uderzy w przydrożną przeszkodę. Dlatego zaraz po wykryciu uszkodzenia przegubu, kierowca powinien zdecydować się na jego wymianę. Ile kosztuje nowa część? Przeguby zewnętrzne zazwyczaj są wyceniane na kwotę od 80 do 250 zł. Koszt wymiany to jakieś 200 zł.
Czy warto kupić przegub zewnętrzny używany? Nie do końca. Oszczędność okaże się marginalna, a do tego przed montażem kierowca nie będzie w stanie w 100 proc. ocenić jego stanu technicznego.
Dynamiczne ruszanie na skręconych kołach jest poważnym błędem. Kierowcy powinni jednak pamiętać o tym, że czasami przegub mogą uszkodzić także... nieświadomie. Stanie się tak w przypadku, w którym nie dopilnują stanu gum chroniących przegub zewnętrzny. Manszety pękają czasami w wyniku uszkodzenia mechanicznego, a czasami działania procesów starzenia i twardnienia gumy. Wczesne dostrzeżenie usterki pozwala na wymianę gumowej osłony i dołożenia smaru do przegubu. Nowa osłona kosztuje jakieś 30 zł. Zbyt późne skończy się dostaniem się piachu do przegubu i jego zatarciem. W takim przypadku konieczna jest wymiana.
Objawy zatartego przegubu zewnętrznego są identyczne jak poprzednio. To charakterystyczny dźwięk, który pojawia się po dodaniu gazu na skręconych kołach.
No dobrze, a co z przegubem wewnętrznym? Ten również może ulec awarii. Ta jednak najczęściej ma charakter typowo eksploatacyjny. Mechanizm po prostu zużywa się. Objawem uszkodzenia przegubu wewnętrznego najczęściej są wibracje, które pojawiają się po głębszym wciśnięciu pedału gazu. Gdy kierowca gaz odpuści, drgania powinny ustać. Całe szczęście ceny przegubów wewnętrznych nie są wysokie. Startują już od jakiś 50 czy 60 zł. Droższa jest wymiana. Za robociznę mechanika trzeba zapłacić nawet 200 zł.
Komentarze (2)
Częste ruszanie na skręconych kołach oznacza jedno. Mechanik będzie miał złe wieści
Który raz te same dyrdymały wpierdaIa?????????