Chcąc zachęcić do przesiadki z samochodów spalinowych na elektryczne, w Polsce stworzono szereg przywilejów dla ich posiadaczy. Udogodnienia miały obejmować nie tylko liczne korzyści dla portfela, lecz także dla codziennego poruszania się w przestrzeni miejskiej zajmując buspasy. Specjalne pasy przeznaczone głównie dla autobusów pozwalają na usprawnienie ruchu w zatłoczonych miastach, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Obecnie w Polsce obowiązuje art. 148a ustawy Prawo o ruchu drogowym, który umożliwia korzystanie z buspasów przez samochody elektryczne. Z zapisów wynika również jasno, że przyznane udogodnienie nie jest bezterminowe. Liczba takich aut rośnie bardzo szybko, zwłaszcza w dużych miastach, więc z czasem mogą pokrzyżować szyki pojazdom komunikacji miejskiej. Dotychczas nie pojawiła się nowelizacja przedłużająca ten termin.
Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
Chcąc ograniczyć zanieczyszczenie powietrza, które szczególnie zauważalne jest w miastach, a także zachęcać do zakupu samochodów bezemisyjnych ustawodawca wprowadził oprócz możliwości poruszania się buspasem kilka innych benefitów.
Czy samochody elektryczne powinny mieć nielimitowane czasem prawo jazdy buspasem? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.