Skoda Octavia (1995 - 2005) - opinie Moto.pl

W latach 80. na naszych drogach roiło się nie tylko od naszych aut: Łady, Trabanty, Wartburgi i Škody... Co z tego zostało?

Polonez odszedł do historii. Dziś w FSO produkuje się tylko Lanosa i Matiza, głównie na mało wymagający rynek ukraiński. Ładę, mimo że wciąż produkowana, rzadko spotyka się po tej stronie Bugu. Furory nie zrobiły też wschodnioniemieckie marki uskrzydlone zachodnioniemieckimi silnikami - Wartburg i Trabant. Najwięcej szczęścia miała Škoda - pod skrzydłami VW przeżywa drugą młodość.

Metryczka

Pierwsze (a w zasadzie drugie) Octavie wyjechały z fabryki pod koniec 1996 roku. Początkowo tylko jako liftback, jednak już po kilkunastu miesiącach doskonałej sprzedaży zdecydowano się też na kombi. Najstarsze egzemplarze mają najczęściej benzynowy silnik VW 1.6 (o mocy 75 lub 100 KM) lub turbodiesla 1.9 (90, 100 lub 110 KM). O wiele rzadziej spotyka się auto z benzynowym silnikiem 1.4 (60 KM, konstrukcja Škody) lub wolnossącym dieslem (niecałe 70 KM) - obydwie były dość ociężałe - przyspieszenie do setki zajmowało 19 sekund. Z biegiem lat ofertę uzupełniano o kolejne silniki benzynowe (m.in. 2.0 - 116 KM, 1.8 - 125 KM i 1.8 turbo - 150 KM), wprowadzono także do sprzedaży automatyczną skrzynię biegów. Jednak o ile automaty należą w Octaviach do rzadkości, to wyposażenie dodatkowe aut oferowanych na giełdach jest całkiem niezłe. Poduszka powietrzna dla kierowcy, wspomaganie i elektryka to najczęściej spotykana konfiguracja. Silniki benzynowe bez większych problemów osiągają przebiegi ponad 200 tys. km bez remontu silnika, diesle powinny przejechać przynajmniej 300 tys. km.

Bolączki:

Do poważniejszych usterek możemy zaliczyć awarie pompy wtryskowej i układu paliwowego - to chyba największy mankament Octavii. Czasem zapala się kontrolka ABS i system przestaje funkcjonować prawidłowo - najczęściej uszkodzeniu ulegają czujniki umieszczone przy kołach. Najbardziej prawdopodobną tego przyczyną jest zły stan naszych dróg - na Zachodzie podobne usterki zdarzają się rzadziej.

Z tego samego powodu należy uważniej przypatrzeć się stabilizatorom i amortyzatorom. Pod lupę warto też wziąć układ chłodzenia (wycieki) i wydech (korozja).

Mimo że Škody są dość solidne, niektóre egzemplarze potrafią sprawiać drobne kłopoty - np. z centralnym zamkiem, przełącznikami elektrycznych szyb, czujnikiem poduszki powietrznej lub światłem "stop", które świeci się bez przerwy. Problemem natury estetycznej może być trwałość tapicerki na boczkach drzwi lub skrzypiące plastiki.

Nasze typy:

Od początku produkcji sprzedano ponad milion egzemplarzy Škody Octavii - więc jest w czym wybierać.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Prestiż

W naszym kraju Škoda nie cieszyła się szczególnym uznaniem. Pewnie dlatego, że było ich zbyt dużo. Dziś marce brakuje renomy, jaką ma choćby Volkswagen - prawdopodobnie zbyt mało osób pamięta, że Škoda to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie, której początki sięgają 1895 roku (Ferdinand Porsche miał wtedy 20 lat).

Czy wiesz, że...

Z czym ci się kojarzy znaczek Škody? Wszyscy siedzą? To indiańska strzała :) Podobno tuż po pierwszej wojnie światowej przewodnikiem Emila Škody podczas podróży po Ameryce był najprawdziwszy Indianin.

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.