Opinie Moto.pl: Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid. Multitool Thora: szwedzki SUV jest bardzo uniwersalny

W reflektorach najmniejszego SUV-a Volvo b造ska ten sam "m這t Thora", co w wi瘯szych modelach, ale XC40 ma inny charakter. W kompaktowym Volvo jest mniej klasy premium, ale to wyj徠kowo wszechstronne i praktyczne auto. Volvo XC40 to nie m這t tylko wielofunkcjyny multitool.

M這t Thora to motyw stylistyczny, kt鏎y spaja wygl康 wszystkich aktualnych modeli Volvo. Je郵i go do tej pory nie zauwa篡li軼ie, przyjrzyjcie si przednim 鈍iat這m kt鏎egokolwiek nowego auta szwedzkiej marki. R闚nie najmniejsze Volvo XC40 tak si patrzy na 鈍iat. Ale to zupe軟ie innych samoch鏚 od wi瘯szych modeli z Goteborga.

Zobacz wideo

Przede wszystkim wyr騜nia go mnogo嗆 dost瘼nych opcji nap璠owych. Kupuj帷 model XC40 trzeba podj望 trudn decyzj. Mo積a wybra klasyczne silniki benzynowe i wysokopr篹ne, benzynow mikrohybryd, nap璠 hybrydowy kategorii plug-in lub czysto elektryczny.

Volvo XC40 jest modelem prezentuj帷ym niemal wszystkie etapy elektryfikacji. Do testu trafi這 Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in. Ma mocniejszy z dw鏂h dost瘼nych nap璠闚 hybrydowych z mo磧iwo軼i 豉dowania z gniazdka. Powiedzmy, 瞠 to "z這ty 鈔odek" z gamy wersji nap璠owych tego modelu. Potrafi niemal wszystko, ale czy robi to dobrze?

Volvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-DesignVolvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-Design fot. Θ

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid – nadwozie, wymiary

Od wi瘯szo軼i modeli z gamy szwedzkiego producenta ma貫go SUV-a odr騜nia te baza konstrukcyjna. Volvo XC40 jest skonstruowane na innej ni wi瘯sze modele nowej platformie CMA. Zosta豉 opracowana jednocze郾ie dla kilku marek chi雟kiego koncernu Geely.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V 150 KMOpinie Moto.pl: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V 150 KM. ㄆkasz mia racj. Gdzie s wady?

Kompaktowy SUV Volvo dzieli go m.in. z samochodami o przedziwnej nazwie Lynk & Co. (nazwami modeli s numery 1 do 5), kilkoma modelami chi雟kiej marki Geely, cicho nadje盥瘸j帷ym nowym elektrycznym Volvo C40 oraz egzotycznym modelem Polestar 2, sportowej marki Volvo, kt鏎a de facto nie jest oferowana w Polsce.

Volvo XC40 pewnie obrazi這by si za okre郵enie "ma造". I s逝sznie, bo jest co najmniej kompaktowym 鈔edniakiem kategorii SUV, a mo瞠 raczej crossover. XC40 ma 442,5 cm d逝go軼i, 186,3 cm szeroko軼i oraz 165,2 cm wysoko軼i. Rozstaw osi tego samochodu ma a 270,2 cm.

Volvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-DesignVolvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-Design fot. Θ

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid - wn皻rze, baga積ik

ζtwo to zauwa篡 po zaj璚iu miejsca w drugim rz璠zie. Jest tam naprawd du穎 przestrzeni. Ilo嗆 miejsca na nogi imponuje nawet u篡tkownikom aut wy窺zych klas. To samo, cho z troch mniejszym entuzjazmem, mo積a powiedzie o baga積iku.

Ma pojemno嗆 460 litr闚. Przeci皻n, ale na szcz窷cie nie mniejsz ni w pozosta造ch wersjach silnikowych. Nap璠 hybrydowy nie zabiera miejsca na baga, a Volvo XC40 jest niemal tak samo przestronne jak model o znacznie wi瘯szych wymiarach zewn皻rznych - XC60.

Mercedes A250e LimuzynaOpinie Moto.pl: Mercedes A250e. Najmniejsza limuzyna jeszcze lepiej czuje si w mie軼ie

Za to troch brakuje mu klasy premium. Wn皻rze jest estetyczne, ale wytrzymuje por闚nanie jedynie z innymi kompaktowymi SUV-ami. Brakuje mu kryszta這wej ga趾i wybieraka tryb闚 pracy skrzyni bieg闚 oraz tworzyw sztucznych tak wysokiej jako軼i, jak w wi瘯szych modelach Volvo. Wci捫 wida pokrewie雟two stylistyczne, ale spos鏏 wyko鎍zenia wn皻rza i projekt tablicy przyrz康闚 nie robi tak dobrego wra瞠nia, jak przestronno嗆 kabiny.

Nie zachwyca mnie system multimedialny rozwi您any w niemal identyczny spos鏏 jak w wi瘯szych modelach szwedzkiej marki. Jest praktycznie pozbawiony przycisk闚 (poza g堯wnym "home" zaprojektowanym na wz鏎 smartfon闚) i wi瘯szo嗆 funkcji wymaga odwr鏂enia wzroku od jezdni w celu skorzystania z dotykowego ekranu. Jego obs逝ga jest specyficzna, ale po przyzwyczajeniu staje si wygodna.

Volvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-DesignVolvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-Design fot. Θ

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid - komfort, w豉sno軼i jezdne

Za to pozycja za kierownic jest dobra od pierwszej chwili. Siedzi si wysoko, jak to w crossoverze, ale kierowca ma wszystko pod r瘯 i dobry ogl康 sytuacji na drodze ze swojego miejsca. Volvo XC40 nawet w odmianie hybrydowej jest przednionap璠owym autem, ale to nie przeszkadza w czasie jazdy.

Samoch鏚 stara si jak najcz窷ciej u篡wa silnika elektrycznego. Zw豉szcza gdy je寮zimy po mie軼ie w cywilizowany spos鏏: niezbyt szybko oraz p造nnie. Wtedy jazda Volvo XC40 jest wyj徠kowo komfortowa.

Podobnie mo積a opisa ca這嗆 wra瞠 z prowadzenia tego auta. W豉sno軼i jezdne s bardzo poprawne, ale samoch鏚 mimo wysokiej mocy nie prowokuje do szale雟tw, za to nagradza spokojn jazd wyj徠kowo wysokim na kompaktow klas komfortem.

Volvo XC40 wyczuwalnie pochyla si na zakr皻ach, ale w czasie jazdy wysoka masa hybrydowego nap璠u i zasilaj帷ych go akumulator闚 raczej nie daje zna o sobie. Volvo XC40 Recharge T5 wa篡 niesamowicie du穎: a 1,8 tony, ale w og鏊e tego nie czu w czasie jazdy. Mo瞠 dlatego, 瞠 znaczna cz窷 masy jest zlokalizowana pomi璠zy osiami auta.

Skoda Kamiq 1.5 TSI Monte CarloOpinie Moto.pl: Skoda Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo. Co wi璚ej

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid - silnik, osi庵i, zu篡cie paliwa

Hybrydowe Volvo XC40 Recharge w testowanej wersji jest komfortowym, ale naprawd szybkim samochodem. W wersji T5 moc zespo逝 nap璠owego to a 262 KM. Pracuj na ni wsp鏊nie: silnik benzynowy o poj. 1,5 l o mocy 180 KM oraz elektryczny o mocy 82 KM po陰czony z dwusprz璕這w zautomatyzowan skrzyni bieg闚 o siedmiu prze這瞠niach.

Spalinowy silnik ma trzy cylindry, ale praktycznie w og鏊e tego nie s造cha w czasie jazdy, bo przez ca造 czas pracuje bardzo cicho. Ca造 nap璠 zosta umieszczony w przedniej cz窷ci samochodu. Za nim zlokalizowano akumulatory o pojemno軼i energetycznej 10,7 kWh. Tak wyposa穎ny samoch鏚 przyspiesza do setki w 7,3 sekundy i osi庵a ju klasyczn dla Volvo pr璠ko嗆 maksymaln 180 km/h.

Takie osi庵i s w ka盥ej sytuacji wystarczaj帷e. Klient闚 tego modelu pewnie bardziej interesuje zu篡cie paliwa i dystans mo磧iwy do przejechania wy陰cznie na silniku elektrycznym. Pierwsze da si utrzyma na poziomie oko這 trzech litr闚 (producent deklaruje 2-2,4 l/100 km), ale tylko przy regularnym 豉dowaniu akumulator闚 i spokojnej miejskiej je寮zie.

Drugi parametr w rzeczywisto軼i r闚nie wypada troch gorzej ni deklarowane 45 km, ale testowali鄉y samoch鏚 zim, w warunkach, w kt鏎ych zelektryfikowane nap璠y praktycznie zawsze wypadaj s豉bo. Uda這 si pokona oko這 30 km przy normalnej p造nnej je寮zie. Czu豚ym si znacznie lepiej, gdyby realny dystans zbli篡 si do 50 km, ale wi瘯szo嗆 typowych kierowc闚, nie pokonuje co dzie a tylu kilometr闚.

Volvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-DesignVolvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-Design fot. Θ

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid - cena i wyposa瞠nie

Hybrydowe Volvo XC40 jest jedn z wielu dost瘼nych w tym modelu wersji nap璠owych. W dodatku jedn z dro窺zych i ciekawszych, ale niekoniecznie najlepsz dla ka盥ego. Za taki nap璠 trzeba zap豉ci co najmniej oko這 205 tys. z. Testowany model w wersji wyposa瞠nia R-Design kosztuje ju 218 400 z. Dro窺za od niego jest tylko w pe軟i elektryczna odmiana XC40 za ponad 268 tys. z.

Abarth 595 Monster Energy Yamaha 1.4 T-Jet 165 KMOpinie Moto.pl: Abarth 595 Monster Energy Yamaha - samoch鏚, kt鏎y chcia豚y by motocyklem

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid - opinia Moto.pl

W postaci modelu XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid otrzymamy jego namiastk, ale znacznie taniej i bardziej uniwersaln. Tak naprawd wyb鏎 wersji powinien zale瞠 od sposobu u篡tkowania. Je郵i dziennie zazwyczaj nie przeje盥瘸my nie wi璚ej ni 30-50 km i mo瞠my regularnie 豉dowa akumulatory, wersja Recharge Plug-in mo瞠 by dobrym wyborem.

R闚nie hybrydowa odmiana T4 jest ta雟za zaledwie o pi耩 tysi璚y z這tych, a s豉bsza o ponad 50 KM. Taki rachunek nie ma sensu. Lepiej wybra model T5, ale pami皻aj帷, 瞠 w przypadku Volvo zap豉cimy "podatek premium". Wyposa瞠nie dodatkowe mo瞠 wyra幡ie podnie嗆 cen podstawowej wersji. Wszystko zale篡 od tego jak bardzo premium chcemy si w nim poczu.

Volvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-DesignVolvo XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-Design fot. Θ

Wi璚ej o: