Opinie Moto.pl: Audi e-tron Sportback 55 quattro - samochód nowej ery

Tomasz Korniejew
Na rynku zadebiutował niedawno drugi elektryczny SUV marki Audi - e-tron Sportback, czyli taki, który ma się bardziej podobać kierowcom ze sportową żyłką. W wersji 55 quattro to najlepszy elektryczny SUV, jakim do tej pory jeździłem.

Biorąc pod uwagę rozmiary zewnętrzne, Audi e-tron Sportback plasuje się między Audi Q5, a Q8. Ma 490,1 cm długości, 193,5 cm szerokości i 161,6 cm wysokości. Oznacza to, że w odniesieniu do kompaktowego Q5 Sportback jest dłuższy o 21,2 cm, szerszy o 4,2 cm i wyższy o 3,1 cm. Ma też większy o prawie 11 cm rozstaw osi (292,8 cm) i mniejszy (o 2,8 cm) od Q5 Sportback prześwit, który wynosi 17,2 cm.

Opinie Moto.pl: Audi e-tron Sportback 55 quattro - wnętrze

Jak na nowoczesny samochód elektryczny przystało e-tron Sportback ma przestronne wnętrze. Zarówno z przodu, jak i ztyłu miejsca nie zabraknie nazwet wysokim pasażerom. W tylnej części kabiny podłoga jest płaska, co potęguje wrażenie komfortu. Nikt nie powinien narzekać na pojemność bagażnika. Ten z tyłu zmieści 555 l pakunków, ale jest jeszcze jeden, umieszczony z przodu. Ma pojemności 60 l i służy m.in. do przechowywania kabli do ładowania.

Zobacz wideo Jak Audi kształtuje charakter modeli RS

Oszczędny w formie kokpit cieszy oko. Materiały wykończeniowe są najwyższej próby, a poszczególne elementy spasowane z dokładnością. Wzorem modeli Audi z wyższej półki, tablicę przyrządów wyposażono w aż trzy ekrany.

Górny ekran dotykowy ma przekątną 12,1 cala i służy m.in. do sterowania systemem pokładowym, funkcjami telefonu, czy nawigacją. Niżej zainstalowano wyświetlacz o przekątnej 8,6 cala, który służy m.in. do wprowadzania tekstu i obsługi funkcji związanych z komfortem i klimatyzacją.

Kokpit Audi e-tron SportbackKokpit Audi e-tron Sportback Fot. Tomasz Korniejew

Wciąż uważam, że lepiej w tej roli sprawdzają się klasyczne pokrętła i przyciski, choć doceniam fakt, że producent nie zrezygnował z praktycznego pokrętła do regulacji głośności zestawu audio. Sporo funkcji da się też obsługiwać głosowo, a ponad to komputer pokładowy obsługuje bezprzewodowo interfejsy Apple CarPlay i Android Auto.

Standardowe wyposażenie Audi e-tron Sportback obejmuje również 12,3-calowy ekran Audi virtual cockpit.

Opinie Moto.pl: Audi e-tron Sportback 55 quattro - napęd i wrażenia z jazdy

Na serce układu napędowego Audi e-tron Sportback 55 quattro składają się dwa silniki elektryczne. Jeden jest umieszczony przy przedniej osi, drugi, wykorzystywany częściej, przy osi tylnej. Łączna moc systemowa auta wynosi 265 kW (ok. 360 KM), a maksymalny moment obrotowy to 561 Nm. To jednak nie wszystko.

W trybie sportowym (kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy, od najbardziej oszczędnego po najbardziej dynamiczny) można uruchomić funkcję boost, dzięki której na czas 8 sekund układ napędowy jest w stanie wykrzesać z siebie 300 kW (408 KM) mocy maksymalnej i 664 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Skutkuje to zwiększeniem dynamiki i w efekcie e-tron Sportback jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,7 s, czyli o sekundę szybciej niż w trybie standardowym (6,6 s).

Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback fot. Tomasz Korniejew

Producent podkreśla, że przywiązał dużą wagę do zapewnienia możliwie najlepszych właściwości jezdnych nowemu Audi e-tron, a przyczynić się do tego ma m.in. progresywny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (wysokość może się zmieniać o 7,6 cm)instalowane w standardzie. Poza tym, zadbano o optymalny rozkład mas (50:50) i nisko umieszczony środek ciężkości (baterię o wadze 700 kg zainstalowano centralnie, w podłodze).

To wszystko sprawia, że prowadzenie opisywanego e-trona jest niezwykle przyjemne. W codziennym ruchu miejskim, auto rozpieszcza doskonałym wyciszeniem kabiny, jakością tłumienia nierówności i ponadprzecietną dynamiką przyspieszania. W zależności od nastroju i potrzeb kierowcy może nabierać bardziej sportowego lub komfortowego sznytu. Fakt, że podczas jazdy po krętych odcinkach daje o sobie znać ogromna masa własna (około 2,5 tony), ale nie zmienia to faktu, że jazda tym elektrycznym pojazdem dostarcza mnóstwo frajdy.

Opinie Moto.pl: Audi e-tron Sportback 55 quattro - zasięg i czas ładowania

Według informacji producenta, akumulator opisywanego Audi ma pojemność 95 kWh. To sporo, ale chodziło o to, by zapewnić pojazdowi akceptowalny zasięg.

A na odległość, jaką możemy przejechać samochodem elektrycznym na w pełni ładowanej baterii ma wpływ wiele czynników. Począwszy od aerodynamiki (ta w e-tron jest zaawansowana, m.in. by ją poprawić zastosowano (w opcji) kamery zamiast tradycyjnych lusterek bocznych), poprzez masę samochodu, rodzaj terenu, prędkość podróżowania, to czy poruszamy się w trasie, czy w mieście, a na porze roku, czyli temperaturze powietrza kończąc.

W skrócie, w optymalnych warunkach, korzystając z trybu ekonomicznego, jesteśmy w stanie przejechać tym samochodem na w pełni naładowanej baterii około 400 km.

Gdy temperatura spadnie do około 0 stopni Celsjusza, a nasza trasa będzie przebiegała w mieście, zasięg e-trona skurczy się do około 290 km (jeżdżąc w trybie Auto) i do około 390 km korzystając z trybu ekonomicznego.

Z kolei, podczas jazdy w takich samych warunkach klimatycznych po autostradzie zasięg w trybie ekonomicznym skurczy się do 264 km, a w trybie Auto do 252 km. Potem trzeba będzie akumulator Audi e-tron naładować.

Opinie Moto.pl: Audi e-tron Sportback 55 quattro - czas ładowania

Producent przystosował pojazd do uzupełniania prądu ładowarkami o mocy ładowania 150 kW. W Polsce, na razie trudno je spotkać, ale wykorzystując taką stację ładowania uzupełnimy prąd w akumulatorze od 0 do 100 proc. w czasie 48 minut (do 80 proc. w około 30 minut.).

Około godzinę i 48 minut zajmie pełne naładowanie rozładowanego akumulatora ładowarką o mocy 50 kW.

W warunkach domowych nie obejdzie się bez zainwestowania w ładowarkę typu Wallbox o mocy 11 kW. W takim przypadku naładowanie Auta do pełna zajmie około 9 godzin. W przypadku, gdy będziemy musieli skorzystać ze standardowego gniazda 230 V o mocy ładowania 2,3 kW, czas uzupełniania prądu w akumulatorze od 0 do 100 procent wyniesie dwie doby. Abstrakcja.

Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback Fot. Tomasz Korniejew

Opinie Moto.pl: Audi e-tron Sportback 55 quattro - cena

Za 408 konne Audi e-tron Sportback 55 quattro trzeba zapłacić 357 tys. zł. Auto jest dostępne w systemie wynajmu Audi Perfect Lease, co oznacza, że można je użytkować przez okres 3 lat, wpłacając 5 procent opłaty wstępnej, za 2755 zł netto miesięcznie.

Czy Audi e-tron Sportback to samochód, którym chciałbyś jeździć na co dzień?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.