Opinie Moto.pl: Ford Transit Trail. Dostawczak do zadań specjalnych

Łukasz Kifer
Jeszcze niedawno nie wiedziałem, że istnieje taka wersja Transita. Z uniwersalną kabiną i przystosowana do trudnych warunków. Atrakcyjnie wyglądająca i bardzo szybka. Już dawno jazda samochodem użytkowym nie sprawiła mi tak dużej przyjemności.

Ford Transit Trail nie jest typowym samochodem do przewożenia ładunków. Ma bardziej wszechstronny i wszędobylski charakter. Powstał z myślą o ekipach budowlanych, remontowych, pracujących w lesie albo w górach. Dla drwali i i robotników, ale mimo to za jego kierownicą można się poczuć wyjątkowo.

Jak większość samochodów użytkowych tak i słynny Transit jest dostępny w najróżniejszych odmianach. Różnią się wielkością, wyglądem i przeznaczeniem. W przypadku dostawczego Forda można wybierać długość i wersje nadwozia, wysokość dachu i rodzaj napędu: na przednie, tylne albo wszystkie koła.

Zobacz wideo

Ford Transit Trail jest oferowany w kilku konfiguracjach: z nadwoziem o długości 5,5 m lub 6 m, silnikiem wysokoprężnym o mocy 170 KM lub 185 KM, napędem na przednią oś lub cztery koła. Egzemplarz testowy ma częściowo przeszkloną kabinę typu brygadówka. To oznacza, że jest podzielona na dwie części. W jednej może usiąść do siedmiu osób. W drugiej zmieszczą się ładunki.

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. ŁK

Test Forda Transit Trail. Potężnym dostawczakiem znakomicie się jeździ po mieście

Taka konfiguracja ogranicza maksymalną pojemność ładunkową, ale zwiększa uniwersalność. Do testu otrzymaliśmy jedną ze skromniejszych wersji Transita Trail, ale gdyby nie przestudiowanie jego katalogu, nigdy bym tak nie pomyślał. Ford Transit Trail ze zdjęć jest dłuższym z dwóch dostępnych modeli i został wyposażony w turbodiesla o pojemności skokowej dwóch litrów oraz mocy 170 KM, która jest przekazywana na przednią oś.

Zajmuje się tym ręczna skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy mLSD o ograniczonym poślizgu, tak jak w samochodach sportowych. To jedna z różnic odmiany Trail, która ma poprawić trakcję w gorszych warunkach, na przykład zimą albo na placu budowy. Dałbym również głowę, że jego prześwit jest większy niż w innych odmianach, ale producent nie wspomina o tym. Widocznie to efekt osłon z tworzywa sztucznego i czarnych obręczy kół.

Jak na dużego dostawczaka Transit Trail wygląda bardzo atrakcyjnie i bojowo. Oprócz wspomnianych elementów to zasługa przedniego pasa nadwozia. Reflektory z diodowymi światłami do jazdy dziennej i czarny grill z napisem FORD, niczym w sportowym pikapie Ranger Raptor, robią duże wrażenie.

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. ŁK

W kabinie Forda Transita Trail może jechać siedem osób. I to całkiem szybko

Wnętrze Forda Transita Trail jest uporządkowane, proste i praktyczne. Znalazło się miejsce na wiele schowków, a fotele są pokryte czarną tapicerką, która przypomina skórę i jest łatwa do wyczyszczenia. Pozycja za kierownicą Transita jest typowo "dostawcza", ale bardzo wygodna. Siedzi się dość wysoko, a kierownica jest umieszczona bardziej pionowo niż w osobowych samochodach.

Koło niej znalazł się drążek ręcznej skrzyni biegów. Dzięki temu że jest umieszczony wysoko, łatwo do niego sięgnąć. Mechanizm działa lekko i sprawnie, a sprzęgło jest znakomicie zestrojone. Transitem Trail rusza się łatwo i sprawnie bez nadużywania sprzęgła i szarpnięć, nawet jeśli to pierwszy kontakt z samochodem.

Bojowy Transit jest też bardzo szybki. Przez moment byłem rozczarowany, że testowa odmiana nie ma napędu na cztery koła oraz 185 KM, ale to uczucie prędko minęło. Przyspieszenie ze startu tym potężnym samochodem jest imponujące. Przynajmniej dopóki nie zostanie solidnie obciążony, nie ustępuje w tym osobówkom.

Silnik jest też elastyczny, pozwala na efektywne rozpędzanie się na wysokich biegach. Jednostka i układ napędowy tego samochodu zasługują na najwyższe pochwały. Mimo dużych rozmiarów nawet jazda nim po mieście sprawia przyjemność.

Kierowca ma do dyspozycji nowy system multimedialny Ford SYNC3 doskonale współpracujący ze smartfonami, klimatyzację, czujniki oraz elektroniczne układy dbające o bezpieczeństwo jak w samochodzie osobowym.

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. ŁK

Największym ograniczeniem przestrzeni bagażowej jest jej przeciętna długość

Przestrzeń ładunkowa wydaje się ogromna, ale jej długość ogranicza przegroda z tworzywa sztucznego oddzielają część pasażerską i użytkową. Jest wyposażona w eleganckie okratowane okienko, przez które można zajrzeć do "bagażnika" i przez co kojarzy się z więźniarką. Część użytkowa ma długość około 270 cm, jak się później okazało o 10 cm mniej, niż wynosi długość mojej szafy. Ale Transit Trail nie jest samochodem przeznaczonym dla ekip do przeprowadzek.

Został zaprojektowany nie z myślą o przewożeniu długich ładunków, ale ekipy ludzi z przodu oraz ich sprzętu w tylnej części, która jest imponująco pojemna, tyle że nie bardzo długa. Transitem Trail woziłem głównie powietrze, ale jeździło mi się nim tak znakomicie, że z żalem oddałem samochód z powrotem do oficjalnego serwisu Forda.

Testowa wersja Transita z wyposażeniem Trail, 170-konnym silnikiem i dłuższym nadwoziem kosztuje niecałe 113 tys. zł netto. To niewiele więcej od skromniejszych wersji tego auta, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę jego większe możliwości terenowe.

Poza tym jest kompletnie wyposażony. Nie brakuje napędu 4x4. Przedni z mechanizmem różnicowym mLSD działa sprawnie i gwarantuje tańszą eksploatację. Również mocniejsza jednostka napędowa nie jest do niczego potrzebna.

Ford Transit Trail to samochód współczesnej "Drużyny A"

Transit Trail to poza kilkoma zmianami w sumie typowy samochód dostawczy, ale nazwanie go prymitywnym byłoby obrazą. W każdej wersji jest bardzo dojrzałym, nowoczesnym i wygodnym samochodem użytkowym. Jego wymiary mogą na początku przerażać, ale łatwo się do nich przyzwyczaić.

Wtedy jazda nawet po ciasnych miejskich ulicach, to pestka. A za kierownicą bojowej odmiany Trail można się poczuć naprawdę wyjątkowo. Jak hydraulik z reklamy, drwal z lasu albo nawet żołnierz jednostek specjalnych. Wsiadając do niego za każdym razem miałem wrażenie, że zaczyna się jakaś przygoda.

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. ŁK

Więcej o: