Pociąg towarowy może ważyć nawet 4000 ton, podczas gdy przeciętny samochód osobowy waży 1,5 tony. Taka dysproporcja sprawia, że w przypadku zderzenia konsekwencje są tragiczne. Nie bez przyczyny więc dla lekceważących przepisy czekają najsurowsze kary.
Kierowcy muszą znać zasady zachowania przy znakach A-9 (Przejazd kolejowy z zaporami) i A-10 (Przejazd kolejowy bez zapór). Niestety, wciąż sprawiają im trudności. Najczęstsze błędy to: ignorowanie znaku "STOP", przejeżdżanie pod rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu i niewłaściwe zachowanie w przypadku unieruchomionego auta na torach.
Warto pamiętać o obowiązkach wynikających z Art. 28. Prawo o ruchu drogowym. Ten jasno określa obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd.
W przypadku zbliżania się do przejazdu kolejowego i przejeżdżając przez rogatki kierowca musi więc pamiętać o jednej, najważniejszej zasadzie - zachowaniu ostrożności. Polskie prawo nakłada wysokie kary za wykroczenia za znakami A-9 i A-10. Oto niektóre z nich:
Niektóre przejazdy kolejowo-drogowe są monitorowane przez system RedLight, o czym kierowcy zapominają, gdyż nie ma oznaczeń ostrzegających przed tymi urządzeniami. System za pomocą żółtych kamer rejestruje zachowanie uczestników ruchu wobec sygnalizacji świetlnej i identyfikuje kierującego oraz pojazd. Później kierowcy otrzymują drogą pocztową wezwanie do zapłaty mandatu za wykroczenie.
Jakie jest Twoje zdanie na temat mandatów na przejazdach kolejowych? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.