Na początek wyjaśnijmy sobie czym jest rozrząd w samochodzie. Rozrząd jest bardzo ważnym elementem układu napędowego auta, który kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów w silniku w określonych momentach. Jest to istotna część silnika wewnętrznego spalania, która wpływa na jego wydajność i efektywność. Rozrząd jest odpowiedzialny za synchronizację ruchu tłoków i wałka rozrządu oraz zapewnia, że zawory silnika otwierają się i zamykają w odpowiednim czasie w zależności od położenia tłoków.
Podstawowymi elementami układu rozrządu są:
Odpowiednia synchronizacja ruchu pomiędzy wałkiem rozrządu a wałkiem korbowym jest kluczowa dla poprawnej pracy silnika. Jeśli rozrząd nie jest właściwie napięty lub zostaje uszkodzony, może to prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak zetknięcie zaworów z tłokami, co jest kosztownym problemem do naprawy.
"Wymiana rozrządu" polega na wymianie paska rozrządu. Jego cena waha się od 100 do nawet kilkuset złotych. Z kolei koszt wymiany rozrządu to - w zależności od tego, jak zbudowany jest silnik auta - od 200 do 1500-2000 zł.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie "jak często wymieniać rozrząd?". Podstawowym czynnikiem, od którego to zależy, jest model samochodu, ponieważ to jego producent wskazuje przedział czasowy, co jaki należy dokonać wymiany. Co naturalne, w nowszych pojazdach montowane są trwalsze i bardziej wytrzymałe paski rozrządu, dlatego w niektórych przypadkach wymiana jest zalecana dopiero co 150-200 tysięcy kilometrów.
Przyjęty okres wymiany paska rozrządu nie dotyczy wyłącznie przejechanych kilometrów, ale także wieku tego elementu. W zależności od wieku pojazdu część tę należy wymieniać co 3-5 lat, zwłaszcza jeśli w tym czasie nie przejedziemy wspomnianych 150-200 tysięcy kilometrów. W tym przypadku również dokładniejsze informacje powinny znaleźć się w zaleceniach producenta.
Wymiana rozrządu powinna być także jedną z pierwszych czynności, jaką wykonamy tuż po zakupie używanego pojazdu. Nawet jeśli poprzedni właściciel zapewni nas o regularnych wymianach i prawdziwym stanie licznika przebiegu samochodu, sami też zadbajmy o szybką wymianę. Po pewnym czasie może się okazać, że element ten był mocno eksploatowany, a koszt wymiany będzie znacznie wyższy.