Co ile wymiana rozrządu silnika? Ile to kosztuje? Kiedy wymieniać? [PORADNIK]

Wymiana rozrządu jest jedną z tych czynności eksploatacyjnych, których zaniechanie może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika samochodu i pociągnąć za sobą duże koszty. Warto zatem pomyśleć o tym zawczasu, aby nie narobić sobie kłopotu. Co ile wymieniamy rozrząd? Jak często należy to robić?

Na początek wyjaśnijmy sobie czym jest rozrząd w samochodzie. Rozrząd jest bardzo ważnym elementem układu napędowego auta, który kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów w silniku w określonych momentach. Jest to istotna część silnika wewnętrznego spalania, która wpływa na jego wydajność i efektywność. Rozrząd jest odpowiedzialny za synchronizację ruchu tłoków i wałka rozrządu oraz zapewnia, że zawory silnika otwierają się i zamykają w odpowiednim czasie w zależności od położenia tłoków.

Zobacz wideo Łukasz Janda: Kierowcy pewnych marek jeżdżą dynamiczniej i powodują więcej szkód niż inni

Wymiana rozrządu. Podstawowe informacje

Podstawowymi elementami układu rozrządu są:

  • pasek lub łańcuch rozrządu - główny element rozrządu, który łączy wałek rozrządu z wałkiem korbowym. Pasek jest wykonany z gumy wzmocnionej włóknem szklanym i zabezpieczony przed działaniem oleju i wysokiej temperatury. Łańcuch jest zwykle trwalszy, ale również cięższy i głośniejszy;
  • wałek rozrządu - oś, która kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów w silniku. Jest on napędzany przez pasek lub łańcuch rozrządu i ma wgłębienia, które otwierają i zamykają zawory w odpowiednim czasie;
  • koła zamachowe - często są zamontowane na wałku korbowym i wałku rozrządu. Pomagają w utrzymaniu synchronizacji obu wałków,
  • napinacze i prowadnice - elementy, które utrzymują napięcie na pasku lub łańcuchu rozrządu, zapewniające jego odpowiednie napięcie i eliminujące luzy.

Odpowiednia synchronizacja ruchu pomiędzy wałkiem rozrządu a wałkiem korbowym jest kluczowa dla poprawnej pracy silnika. Jeśli rozrząd nie jest właściwie napięty lub zostaje uszkodzony, może to prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak zetknięcie zaworów z tłokami, co jest kosztownym problemem do naprawy.

Co ile wymieniać rozrząd? Ile to kosztuje?

"Wymiana rozrządu" polega na wymianie paska rozrządu. Jego cena waha się od 100 do nawet kilkuset złotych. Z kolei koszt wymiany rozrządu to - w zależności od tego, jak zbudowany jest silnik auta - od 200 do 1500-2000 zł.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie "jak często wymieniać rozrząd?". Podstawowym czynnikiem, od którego to zależy, jest model samochodu, ponieważ to jego producent wskazuje przedział czasowy, co jaki należy dokonać wymiany. Co naturalne, w nowszych pojazdach montowane są trwalsze i bardziej wytrzymałe paski rozrządu, dlatego w niektórych przypadkach wymiana jest zalecana dopiero co 150-200 tysięcy kilometrów.

Przyjęty okres wymiany paska rozrządu nie dotyczy wyłącznie przejechanych kilometrów, ale także wieku tego elementu. W zależności od wieku pojazdu część tę należy wymieniać co 3-5 lat, zwłaszcza jeśli w tym czasie nie przejedziemy wspomnianych 150-200 tysięcy kilometrów. W tym przypadku również dokładniejsze informacje powinny znaleźć się w zaleceniach producenta.

Wymiana rozrządu w używanym samochodzie

Wymiana rozrządu powinna być także jedną z pierwszych czynności, jaką wykonamy tuż po zakupie używanego pojazdu. Nawet jeśli poprzedni właściciel zapewni nas o regularnych wymianach i prawdziwym stanie licznika przebiegu samochodu, sami też zadbajmy o szybką wymianę. Po pewnym czasie może się okazać, że element ten był mocno eksploatowany, a koszt wymiany będzie znacznie wyższy.

Więcej o:
Copyright © Agora SA