Przeglądanie danych dotyczących sprzedaży samochodów w różnych miejscach na świecie może owocować niemałym zaskoczeniem. Tak jest w przypadku rynku irańskiego. Największy lokalny producent samochodów Iran Khodro, czyli IKCO (Iran Khodro Industrial Group) od 1990 roku do tej pory wytwarza model 405 na licencji Peugeota w Iranie oraz Kazachstanie. Poszczególne wersje tego modelu nazywały się 405, Roa, Pars albo 405 Persia i do tej pory cieszą się dużym powodzeniem.
Peugeot 405 to zdecydowanie przestarzały, ale wciąż udany i z pewnością dopracowany model. Lokalni klienci cenią jego prostotę, bezawaryjność i atrakcyjną cenę. A ponieważ w tak zwanej republice islamskiej opartej na religijnym prawie szariatu mieszka ponad 80 milionów ludzi, jej mieszkańcy uczynili z aktualnego wcielenia poczciwego Peugeota 405 światowy hit.
Bez wątpienia na ich wybór wpływ ma ograniczona dostępność nowoczesnych samochodów oraz poziom dochodów, ale niezależnie od tego dzięki Irańczykom IKCO 405 wylądował na 12. miejscu światowych hitów sprzedaży w klasie średniej. Dzięki temu wyprzedził między innymi takie modele jak Skoda Superb, Subaru Legacy, czy Opel Insignia. Gdyby ktoś był ciekaw, to na pierwszym miejscu sprzedaży w segmencie D na świecie jest Toyota Camry, wyprzedzająca Hondę Accord.
To samochody produkowane w liczbach przekraczających pół miliona egzemplarzy rocznie, ale IKCO Peugeot 405/Pars też nie ma się czego wstydzić. Według konta na Twitterze Car Industry Analysis podsumowującego dane na temat sprzedaży z całego świata w 2020 roku klienci (Irańczycy i Kazachowie) kupili 77 tys. sztuk leciwych Peugeotów.
IKCO Peugeot 405/Pars jest dostępny z benzynowymi silnikami. W modelu 405 IKCO stosuje jednostkę o poj. 1,6 l i mocy 87 KM, a w nowocześniejszym modelu Pars silnik o poj. 1,8 l, mocy 100 KM dostępny w kilku wersjach. W tym drugim oprócz ręcznej albo automatycznej skrzyni biegów można wybrać model z podwójnym zasilaniem: benzyną i LPG.
Wszystkie stosowane przez Iran Khodro jednostki napędowe są wolnossące i niezbyt mocne, ale Persom się podobają, zwłaszcza, że w Iranie nie obowiązują zbyt restrykcyjne normy emisji spalin. Zwłaszcza w unowocześnionej wersji Pars model 405 wygląda całkiem nieźle, jeśli wziąć po uwagę jego zaawansowany wiek.
Restylizacja nadwozia i wyposażenie wnętrza Parsa w nowoczesną kierownicę z poduszką powietrzną (kojarzy się z modelem 406) oraz inne elementy, nie do końca ukrywa jego nieco przestarzałe linie, ale trzeba przyznać, że w tej odmianie Peugeot 405 wciąż prezentuje się godnie. Warto przypomnieć, że wkrótce po premierze ten model został europejskim samochodem roku (European Car of the Year 1988), a jego linie narysowało słynne studio projektowe Pininfarina.
Irańska produkcja IKCO to już kolejne wcielenie tego modelu. Warto przypomnieć, że Peugeot 405 był wytwarzany również w Polsce. W latach 1992-1995 Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie zmontowała około 4000 sztuk tego modelu przeznaczonych na polski rynek.
Z irańskich ploteczek wynika jednak, że los tego modelu jest już przesądzony. W 2020 roku produkcja najbardziej archaicznego modelu Peugeot 405 miała się zakończyć. Trudno powiedzieć, czy tak się stało, bo na stronie internetowej IKCO wciąż są prezentowane oba samochody. Wkrótce najpewniej irański Peugeot 405 i Peugeot Pars zostaną zastąpione przez znacznie nowszą konstrukcję koncernu PSA przeznaczoną na rozwijające się rynki: Peugeota 301.
Klienci w Iranie i Kazachstanie pewnie będą niepocieszeni. Na zakończenie warto przytoczyć kolejną ciekawostkę z pierwszego z wymienionych rynków. Ze względu na wysoki popyt w Iranie cena Peugeota 405 na wolnym rynku była w 2019 roku o 20 proc. wyższa od fabrycznej. W przeliczeniu z irańskich riali na złotówki to około 22 tys. zł.