Używane Audi A3 8Y (2020-) - dobrze rokuje

Czwarta generacja kompaktu klasy premium z Ingolstadt ma dopiero dwa lata, ale stoi przed szansą zostania jednym z bestsellerów rynku samochodów używanych. Dopracowana, bardzo zaawansowana konstrukcja będąca rozwinięciem wcześniejszego modelu, atrakcyjne wzornictwo i znakomite wykończenie gwarantują, że przez lata będzie budził duże zainteresowanie klientów. Jakie są opinie użytkowników i jakie są typowe usterki?

Więcej opinii na temat używanych samochodów znajdziesz na Gazeta.pl

Audi A3 (8Y) zadebiutował w roku 2020 nietypowo, bo na premierze on-line, która odbyła się w miejsce odwołanego z powodu pandemii koronawirusa salonu w Genewie. Samochód zbudowano w oparciu o uniwersalną platformę MQB Evo, którą używają również inne modele grupy VAG – m.in. VW Golf Mk8, Skoda Octavia Mk4 czy Seat Leon Mk4, a która jest ewolucją platformy MQB z roku 2012 wykorzystanej wówczas w trzeciej generacji Audi A3. Tym razem producent zdecydował się wprowadzić do sprzedaży wyłącznie dwie wersje nadwoziowe: 5-drzwiowego hatchbacka (A3 Sportback) oraz sedana (A3 Limousine), do których z czasem dołączyły usportowione wersje S3 i RS3.

Używane Audi A3 8Y (2020-) - cyfrowa rewolucja

Nowa A-trójka zachowała sylwetkę poprzedniczki, ale z wyglądu jest zdecydowanie bardziej drapieżna i charakterna: przetłoczenia na karoserii – zwłaszcza boczne – pogłębiły się, a kąty – reflektorów i wlotów powietrza – zaostrzyły. Samochód stał się propozycją dla młodych, przebojowych osób, które lubią wyróżniać się w tłumie i odnajdują się we współczesnym, zdigitalizowanym świecie. Z kabiny usunięto analogowe zegary, przestawiając się na wyświetlacze i pozostawiając skromną ilość „tradycyjnych" przycisków służących do obsługi ogrzewana i klimatyzacji. Nie wszystkie zmiany zyskały poklask – na przykład miejsce pokrętła głośności zajął dotykowy, okrągły suwak, który zdaniem niektórych stanowi potwierdzenie, że „lepsze" bywa wrogiem „dobrego".

Zobacz wideo Robimy kółka nowym Audi RS3. Zobacz, jak działają systemy 400-konnego hot hatcha

W porównaniu do poprzednika Audi A3 urosło, choć rozstaw osi (2,64 m) pozostał ten sam – długość hatchbacka wynosi 434,3 cm (+ 3 cm), a sedana 449,5 cm (+ 4 cm). Większa jest również wysokość (143 cm) i szerokość (182 cm), dzięki czemu wnętrze stało się przestronniejsze (doceniają to zwłaszcza wysocy kierowcy) i bardziej komfortowe. Bagażnik w wersji Sportback ma 380, a w Limousine – 425 litrów pojemności.

Używane Audi A3 8Y (2020-) - niezawodne silniki

Pod maskę najnowszego Audi A3 zawędrowały silniki, które dla klientów nie stanowią większego zaskoczenia. Podstawową jednostką benzynową jest 30 TFSI, czyli 3-cylindrowy jednolitrowiec o mocy 110 KM. Jego wysokoprężnym odpowiednikiem jest 30 TDI – 4-cylindrowy dwulitrowiec o mocy 116 KM. Złoty środek stanowią jednostki oznaczone symbolem 35 - benzynowe 35 TFSI i wysokoprężny 35 TDI to 150-konne, 4-cylindrowe motory o pojemności odpowiednio 1.5 l oraz 2.0 l. W wersjach z półtoralitrowym benzyniakiem stosowana jest technika COD (cylinder on demand – dezaktywacji cylindrów) oraz montowany jest 48-woltowy system mild hybrid, który odzyskuje energię podczas hamowania, dodaje jednostce 50 Nm momentu obrotowego podczas ruszania i przyspieszania oraz umożliwia żeglowanie z wyłączonym silnikiem.

Sportowe modele S3 Sportback i Limousine wyposażone zostały w 310-konnego 2.0 TFSI z zaawansowanym systemem zmiennych faz rozrządu (AVS). „Setkę" osiągają w 4,8 sek, w czym pomaga im 7-biegowa automatyczna skrzynia S tronic i napęd na cztery koła quattro. Topowy Audi RS 3 (również w wersji hatchback i sedan), który zadebiutował w połowie 2021 roku, pod maską skrywa etatowego zwycięzcę konkursu International Engine of the Year (w kategorii 2-2.5 l) pięciocylindrowego 2.5 TFSI o piorunującej mocy 400 KM. Rozpędzenie się do prędkości 100 km/h zajmuje mu 3,8 sek., a maksimum jego możliwości to 290 km/h z pakietem RS Dynamic.

Dla konsumentów nastawionych proekologicznie przygotowano modele hybrydowe. Ładowany z gniazdka A3 Sportback 40 TFSI e (spadkobierca Audi A3 Sportback e-tron) o mocy systemowej 204 KM korzysta ze 150-konnego, czterocylindrowego, benzynowego motoru 1.4 TFSI współpracującego z silnikiem elektrycznym o zwiększonej w porównaniu z poprzednikiem gęstości uzwojenia, który dysponuje mocą 80 kW. Duże wrażenie budzi moment obrotowy 350 Nm osiągany w chwili, gdy obie jednostki działają na pełnych obrotach, a także średnie (teoretyczne) spalanie w wysokości ok. 1.5 l / 100 km. W pełni elektrycznym trybie auto jest w stanie pokonać 67-78 km (zasięg różni się w zależności od przyjętych standardów).

Dla „wymagających ekologów" Audi proponuje usportowiony model A3 Sportback 45 TFSI e o systemowej mocy 245 KM, który – co ciekawe – korzysta z identycznie skonstruowanego (jak w siostrzanym modelu) układu napędowego. Dodatkowe 41 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego zostało uzyskane dzięki zmienionemu oprogramowaniu sterującemu.

Używane Audi A3 8Y (2020-) - zaawansowane rozwiązania

W bazowych modelach Audi A3 Sportback i Limousine napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej bądź siedmiobiegowej skrzyni S tronic. Nowością – przez niektórych krytykowaną – w czwartej generacji modelu jest brak w automacie typowej dźwigni, którą zastąpił „subtelny" suwak. Napęd quattro występuje w wybranych wersjach wyposażeniowych A3 (advanced i S line) oraz sportowych odmianach S3 i RS3. Jego sercem jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi.

Podobnie jak w poprzedniej generacji w słabszych wersjach silnikowych z tyłu pracuje belka skrętna, natomiast w modelach z silnikami od 150 KM wzwyż – układ czterowahaczowy, który zbiera bardzo dobre opinie. Jedną z opcji jest zawieszenie ze zmienną charakterystyką tłumienia amortyzatorów, które adaptują się do rodzaju drogi i stanu nawierzchni. Istnieje również propozycja sportowa – twardziej zestrojona i obniżająca auto o 15 mm. Dużą pomocą w pokonywaniu zakrętów i manewrowaniu w mieście jest progresywny układ kierowniczy z elektromechanicznym napędem, który działa precyzyjnie, gwarantując bezwysiłkowe kręcenie wolantem.

Przed wyjazdem w trasę kierowca ma frajdę dokonania wyboru, w jakim trybie auto ma się poruszać (comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual) – służy do tego przycisk Audi drive select sterujący ustawieniami przepustnicy i wspomagania, a – w zależności od wyposażenia – również automatycznej skrzyni biegów, napędu quattro i zawieszenia. Zmienia również pracę klimatyzacji, reflektorów Matrix czy napinaczy pasów.

Używane Audi A3 8Y (2020-) - denerwujące "errory"

Najnowsze wcielenie A-trójki, jak niemal każdego współczesnego urządzenia naszpikowanego elektroniką, procesorami i modułami nieustannie komunikującymi się ze światem za pośrednictwem zaawansowanych protokołów, narażone jest na problemy znane nam bardziej ze świata telefonów komórkowych czy komputerów niż umorusanych olejem warsztatów samochodowych. Błędy wskazywane przez właścicieli aut dotyczą najczęściej „errorów" oprogramowania oraz zawieszających się systemów bezpieczeństwa czy wspomagania kierowcy.

Jedną z częściej powtarzających się przypadłości jest zawieszający się lub niepoprawnie działający interfejs MMI, czego wyrazem może być wygaszony, czarny ekran centralnego wyświetlacza. Użytkownicy miewają czasem problem z konfiguracją swojego konta w aplikacji MyAudi i prawidłowego połączenia go z autem. Słychać również narzekania na błędy w komunikacji na linii telefon-samochód. Wszystkie problemy najczęściej rozwiązywane są za pomocą odpowiednich aktualizacji softwaru.

Współczesny samochód dawno przestał być tylko pojazdem mechanicznym, a stał się zdigitalizowaną maszyną cyfrową. Liczba procesów, które przetwarza, jest tak duża, że nawet tak szacowny producent jak Audi miewa problemy z jednoczesnym zapanowaniem nad wszystkimi – właściciele A3 informują np. o pojawianiu się błędnych sygnałów ostrzegawczych mimo idealnych warunków panujących na szosie czy zawieszaniu się asystentów drogowych. Szczególnie są dla nich irytujące komunikaty o „utracie połączenia" z którymś systemów czy braku możliwości nawiązania połączenia alarmowego.

Używane Audi A3 8Y (2020-) - dobra lokata

Audi A3 czwartej generacji jest pojazdem wciąż bardzo młodym, obecnym na rynku dopiero od 2 lat. Wiele egzemplarzy nadal pachnie salonową nowością i trzyma wysoką cenę. Na rynku samochodów używanych póki co rzadko zdarzają się „okazje", a jeśli już zwykle są to samochody powypadkowe lub ściągnięte zza oceanu. Ze względu na klasę premium A-trójka rzadko wcielana jest do masowych flot firmowych, a co najwyżej pełni rolę służbowego auta dla managementu.

Problemy występujące w aucie zwykle objęte są gwarancją producenta, co uniemożliwia niezależnym warsztatom bliższe poznanie jego konstrukcji i ewentualnych wad. Czwarta generacja A3 nie jest jednak zupełnie nowym projektem – pod względem technicznym stanowi rozwinięcie trzeciej generacji chwalonej za wysoką bezawaryjność i dopracowane rozwiązania techniczne: silników, zawieszenia czy napędu na cztery koła. Większość egzemplarzy używanych póki co ma zbyt mały przebieg, by odnotowywać poważniejsze problemy ze skrzyniami automatycznymi, które w Audi A3 8V płatały czasem figle. Przestrzeganie terminów przeglądów, regularna wymiana olejów i filtrów, bezzwłoczne zgłaszanie awarii w ASO daje szansę na wiele lat bezkłopotliwego jeżdżenia autem.

Więcej o:
Copyright © Agora SA