Kia Sorento 2 vs. Mazda CX-9 - opinie. Niedocenione SUV-y dla wymagających

Segment SUV-ów zapewnia ogromny wybór. Obok popularnych i poszukiwanych modeli japońskich i niemieckich producentów, warto także zwrócić uwagę na nieco zapomniane propozycje, które przy bliższym poznaniu bardzo zyskują. W cieniu rywali przez cały okres produkcji pozostawały druga generacja Kii Sorento i Mazda CX-9.

Rynkiem niepodzielnie rządzą Volkswageny, Peugeoty, Renault i marki premium. Lubimy też japońską Toyotę, małe crossovery Mazdy, a także Hyundaia Tucsona. Nie możemy jednak zapominać, że pośród wielu ogłoszeń znajdziemy również auta, które niemal bez echa przeszły szerokiemu gremium. Należy do nich drugie wcielenie Sorento, a także będąca w katalogach zaledwie przez kilka lat CX-9. Mimo skromnej popularności, to wciąż ciekawe SUV-y. Postanowiliśmy się im przyjrzeć.

Szukasz więcej informacji o samochodach używanych? Sprawdź poradniki na stronie głównej gazety.pl

Zobacz wideo Ten samochód został przeznaczony do tego, by dawać radość z jazdy - Mazda MX-5 Roadster

Kia Sorento II - opinie, wymiary

Pierwszą generację Kii Sorento zbudowano na klasycznej, stalowej ramie. Przez to była rasowym samochodem terenowym z imponującymi zdolnościami poza utwardzonymi szlakami. Produkowane od 2009 do 2014 drugie wcielenie zyskało już bardzo osobowy charakter. Ramę zastąpiła konstrukcja samonośna i niezależne zawieszenie, co w ogromnym stopniu przyczyniło się do wygospodarowania większej przestrzeni w kabinie i gigantycznej poprawie właściwości jezdnych na asfalcie.

Flagowy w polskiej ofercie SUV, wciąż może się podobać. Od poprzednika jest wyraźnie większy. Ma 469 cm długości, 189 szerokości i 171 wysokości. Rozstaw osi wynosi 270 cm. Prześwit to przeciętne 18,5 cm.

Nissan Murano IICrossovery nie tylko do miasta. Ciekawe propozycje za 50 tysięcy złotych

Wnętrze w standardowej odmianie zapewnia wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób – opcjonalnie oferowano dwa dodatkowe siedziska chowane w podłodze bagażnika (od 528 do 1582 litrów), ale dostęp do nich jest jednak utrudniony i wymaga ekwilibrystyki. Jakość zastosowanych tworzyw jest przeciętna, plastiki też nie zachwycają i dodatkowo są podatne na zarysowania. Na pocieszenie możemy dodać, że zostały przyzwoicie spasowane.

Większość egzemplarzy wyposażona jest w skórzaną tapicerkę. Wśród dodatków Sorento może oferować również nawigację, kamerę cofania umieszczoną w lusterku, panoramiczne, otwierane okno dachowe, automatyczną skrzynię biegów, komputer pokładowy czy dołączany napęd 4x4. Niemniej, wiele egzemplarzy wyposażono tylko w napęd przednich kół.

Kia Sorento 2Kia Sorento 2 fot. Kia

Kia Sorento II - silniki, awarie. Na który silnik postawić?

Z oczywistych względów, na europejskim rynku największym zainteresowaniem cieszyły się udane diesle 2.0 i 2.2 CRDI o mocy odpowiednio 150 i 197 KM. Wyposażono je w bezpośredni wtrysk common-rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat oraz filtr cząstek stałych. Standardowo dostajemy do użytku sześciobiegową przekładnię manualną z dwumasowym kołem zamachowym. W przypadku ropniaków, zużycie oleju napędowego oscyluje wokół 7,5-11 litrów na setkę.

Jednak co najważniejsze, nie cierpią na większe, typowe trudności. Wystarczą im regularne wymiany oleju co 10-15 tysięcy kilometrów. Powyżej 250 tysięcy km, należy przygotować się na naprawy podstawowych podzespołów. Sprzęgłą z dwumasą do wydatek rzędu 3 tysięcy zł.

Paleta silników benzynowych składa się z wolnossących konstrukcji 2.4 z wielopunktowym wtryskiem paliwa o mocy 177 KM lub z bezpośrednim wtryskiem 174 KM. W egzemplarzach sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych otrzymujemy pancerną jednostkę 3.5 V6 278 KM, wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa. Prosty układ napędowy z dołączaną tylną osią nie sprawia żadnych problemów. Oczywiście, dotyczy to normalnej eksploatacji.

Audi Q5 I300-konne SUV-y za 100 tysięcy złotych. Moc, funkcjonalność i wysoka jakość

Mazda CX-9 - opinie, wymiary

Ze względu na swoją jednostkę napędową i stosunkowo wysoką ceną pierwotną, niszową propozycją jest Mazda CX-9. Japoński SUV produkowany w ojczyźnie w latach 2006-2015, popularnością cieszył się oczywiście w USA i Kanadzie, a przez krótki czas sprzedawany był także w Europie. Estetyczne, obłe nadwozie po latach miewa problemy z korozją. Podobnie jak we wszystkich innych Mazdach, rdza pojawia się na progach, podwoziu i dolnych rantach drzwi.

Wyróżnia się za to gabarytami. W tej kwestii przewyższa Kię pod każdym względem. Mierzy 507 cm długości, 193 szerokości i 173 wysokości. Prześwit wynosi zadowalające 20,5, a rozstaw osi 287 cm. Podobnie jak u konkurenta, tak i tu spotkamy ksenonowe reflektory.

W porównaniu do Sorento II, wnętrze CX-9 jest wykonane z wyraźnie lepszych materiałów. Rzecz jasna, tworzywa są w większości twarde, ale znacznie przyjemniejsze w dotyku i nie wydające niepokojących dźwięków w czasie jazdy. W temacie przestronności, CX-9 gwarantuje królewskie warunki dla czterech osób. Niemniej, podobnie jak w Kii, dwa dodatkowe siedziska w bagażniku należy traktować tylko awaryjnie.

Mazda zawsze jest bogato wyposażona. Do dyspozycji mamy automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, przyzwoite nagłośnienie i liczne systemy bezpieczeństwa. Całość jest oczywiście bardzo trwała, choć zdarzają się drobne problemy z pokładową elektroniką. Bagażnik mieści od 487 aż do 2852 litrów.

Mazda CX-9Mazda CX-9 fot. Mazda

Mazda CX-9 - silniki, awarie. Nie ma wyboru, stawiamy na V6

Mazda nie dawała żadnego wyboru w kwestii jednostki napędowej CX-9. Przez cały okres produkcji oferowano tylko zamiennie dwie jednostki – 3.5 później zastąpiono przez 3.7 V6 o mocy 267 i 277 KM. Wyposażono je w pośredni wtrysk paliwa, co pozwala na montaż instalacji gazowej i istotną redukcję wydatków związanych z paliwem.

Obydwa silniki są pancerne. Wymagają tylko wymian oleju i cyklicznych kontroli. Na szczęście, mimo nikłej popularności, wszelkie części zamienne są dostępne praktycznie od ręki. Musimy jednak pamiętać o sporym zapotrzebowaniu na paliwo.

Szukając używanej Mazdy, należy pamiętać, że wszystkie egzemplarze wyposażone są w trwałą, hydrokinetyczną, automatyczną skrzynię biegów – wymaga tylko wymiany oleju co 50-60 tysięcy kilometrów. Co ciekawe, nie wszystkie egzemplarze posiadają napęd 4x4. W USA popularne były także tańsze odmiany z momentem obrotowym przekazywanym na koła przedniej osi.

Mazda CX-9Mazda CX-9 fot. Mazda

Kia Sorento 2 vs. Mazda CX-9 - ceny. Sytuacja cenowa

Podaż Kii wynosi zaledwie kilkadziesiąt egzemplarzy. 90 procent z nich dysponuje napędem wysokoprężnym. Nikła popularność nie przekłada się na ceny. Auto wciąż trzyma wartość, a za najstarsze egzemplarze trzeba zapłacić od 35 do 44 tysięcy zł. Wartość najmłodszych ociera się o 65 tysięcy zł.

Na zbliżonym poziomie jest podaż Mazdy. Niespełna pięćdziesiąt ogłoszeń znajdziemy na jednym z największych portali ogłoszeniowych. Sporo aut ma przebieg od 150 do 220 tysięcy kilometrów. Za egzemplarz z roku 2010 zapłacimy od 38 do 45 tysięcy złotych.

Kia Sorento 2 vs Mazda CX-9 - opinie. Podsumowanie

Kia Sorento II ma bardzo europejski charakter, podkreślony dopracowanymi i wartymi uwagi dieslami. Ich niskie spalanie pozwala na utrzymanie kosztów eksploatacji na dość niskim poziomie. Sama konstrukcja nie płata kosztownych figli. Zdarzają się problemy z osprzętem i elektroniką. Mazda jest modelem bardziej dopracowanym pod względem mechanicznym i wytrzymalszym.

Wystarczy pogodzić się z wysokim zużyciem paliwa lub pokusić się o montaż instalacji gazowej. Jest też większa i bardziej precyzyjna na drodze.

Więcej o: