Mazda - Historia - Modele

Mazda - Historia - Modele

Mazda - marka przyjazna każdemu kierowcy

Nawiązując do przyjemności z jazdy Mazda w 2002 r. ukuła hasło „zoom-zoom”, które stało się jest filozofią. Kwatera główna producenta samochodów znajduje się w Hiroshimie.

Mazda - Historia



Historia Mazdy zaczyna się w 1920 r. kiedy to Jujiro Matsuda z grupą inwestorów zakłada Toyo Cork Kogyo i produkuje obrabiarki. Pierwsze pojazdy pojawiły się w 1931 r. Było to specyficzne połączenie motoru i samochodu. Trójkołowe automobile nazwano Mazda-go.

Już w 1934 r. nieoficjalnie przyjęto nazwę Mazda. Nawiązywała ona do Ahura-Mazdy, staroperskiego bóstwa. W wolnym tłumaczeniu Pan Mądry lub Pan Wszystkowiedzący to najwyższe bóstwo w religiach irańskich. Logo Mazdy przez lata ulegało przeobrażeniom.

W 1936 r. symbolem, który charakteryzował pojazdy Mazda był znak nazwany Flying-M. Symbolizował wartości jak wydajność, zwinność i szybkość.

Wybuch II wojny światowej spowolnił prace nad pierwszym samochodem osobowym pod szyldem Mazda. Zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę zniszczyło połowę fabryki. Po jej odbudowie wrócono do prac nad samochodem.

W 1960 r. Mazda prezentuje model R360. Był to pierwszy pojazd japońskiego producenta, który miał 4 koła. Mały, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 0,35 l palił zaledwie 3,1 litra paliwa na setkę.

W 1967 r. na rynek trafia Cosmo Sports 110S. Mazda zaprezentował swój pierwszy samochód z silnikiem rotacyjnym (Wankla) nad którym pracowała od lat. Był to przełomowy rok dla Mazdy, gdyż wówczas zaczęto eksportować samochody do Europy. 3 lata później Mazda rozpoczęła podbój Stanów Zjednoczonych. Niektóre modele Mazdy z silnikiem rotacyjnym były nazywane „giant killers”, gdyż ich osiągi dorównywały wielkim motorom V8.

Japoński producent oficjalnie przyjął słowo mazda za swój znak rozpoznawczy dopiero w 1975 r

Mazda RX-7 - model z silnikiem Wankla

Mazda RX-7 trafia na rynek w 1978 r. Było to kultowe już coupe łączące wysoką jakość z fenomenalnymi osiągami. Rotacyjny silnik Wankla, który produkowała Mazda święcił wówczas triumfy.

W 1987 r. na świat przyszło kolejne bardzo udane dziecko od koncernu Mazda. MX-5, która nawiązywała do brytyjskich klasycznych małych samochodów, przeszła do historii jako najczęściej kupowany roadster na świecie. W Ameryce Mazda MX-5 sprzedawana była jako Miata. W ojczystym kraju znana jest jako Eunos Roadster. Mazda pokazała to małe cudo, gdy kończyła się era roadsterów. Na rynku był praktycznie jeden konkurent – Alfa Romeo Spider. Podobnych samochodów trzeba było szukać 10 lat wcześniej. Wtedy królował MG B, Triumph TR7, Triumph Spitfire czy Fiat Spider. Mazda MX-5 prowadzi się bardzo naturalnie dzięki rozkładowi masy 50:50. Jeremy Clarkson w 2009 r. napisał o MX-5, że nic nie może dać więcej satysfakcji i radości z jazdy na drodze.

Mazda - gama modelowa

Obecnie Mazda sprzedaje takie modele jak 2,3,5,6, CX-3, CX-5 czy CX-9. Wcześniej była znana np. Mazda 232 czy 626.

Na całym świecie Mazda posiada 19 fabryk. Dwie główne znajdują się w

Hiroszimie i Hofu. Fabryka w Hiroszimie to jeden z największych kompleksów tego typu na świecie. Rocznie fabrykę opuszcza blisko 0,5 mln samochodów. Zakład w Hofu nie jest o wiele gorszy. Tutaj Mazda produkuje ok. 0,4 mln aut rocznie

Zobacz inne modele Mazdy:

Mazda 3
Mazda mx 5
Mazda CX-4
Mazda 6
Mazda RX-9


samochody sportowe samochody miejskie

mazda