Rodzinne kombi 4x4 za 50 tysięcy złotych. Dobra alternatywa dla SUV-a

50 tysięcy złotych daje ogromny wybór klas i modeli na rynku wtórnym. Obok nudnych vanów dla rodziny, w alternatywie pozostają ciekawe kombi z napędem 4x4. Zapewnią odpowiedni poziom funkcjonalności i bezpieczeństwa w każdych warunkach

Opel Insignia I

Od 2008 do 2017 dostępna była pierwsza generacja Opla Insigni. Ulubieniec flot przekonuje do siebie przyzwoitą trwałością i funkcjonalnością, choć w każdej z kategorii nieznacznie ustępuje klasowym rywalom. Nadwozie niestety miewa problemy z korozją, zaś wnętrze wykonano z przeciętnych plastików, które po latach potrafią piszczeć. Na fotelach, zwłaszcza opcjonalnych, ortopedycznych z szerokim zakresem regulacji, komfort jazdy jest wzorowy. Na kanapie jest zdecydowanie ciaśniej niż u rywali, choć osoby o wzroście 185 cm nie powinny narzekać. Opcjonalny napęd wszystkich kół korzysta ze sprzęgła międzyosiowego przekazującego część mocy na tylną oś (w razie konieczności). Łączony był z benzynowymi 2.0 Turbo 220-250 KM i 2.8 V6 Biturbo 260-325 KM lub dieslem 2.0 CDTI 160-195 KM. Ostatnia opcja wydaje się najbardziej rozsądną.

Na stronie głównej gazety.pl znajdziesz więcej praktycznych porad dla kierowców, szukających używanego samochodu

Zobacz wideo Pojazd dla dyrektora korporacji? Recenzujemy Opla Insignię

Skoda Octavia III

50 tysięcy wystarczy też na Skodę Octavię trzeciej generacji z początkowych lat produkcji. Czeski szlagier wytwarzano od 2013 do 2020, tradycyjnie jako liftbacka i kombi. Tym razem nie znajdziemy nudnego designu i przeciętności - Octavia może się podobać. Zwłaszcza w lekko uterenowionej wersji Scout, która znajduje się poza naszym zasięgiem. We wnętrzu wygodnie zmieścimy cztery osoby i pokaźny bagaż. Na liście opcji znalazły się między innymi rozbudowane multimedia z dotykowym ekranem, skórzana tapicerka, szyberdach, wydajne nagłośnienie, automatyczne przekładnie DSG i napęd 4x4.

Wariant z dołączanym napędem wszystkich kół dostępny był z dieslem 2.0 TDI 150-184 KM lub benzynowym 1.8 TSI 180 KM. To proste i pancerne rozwiązanie. Warto pamiętać, że DSG potrafi się poddać przy przebiegu rzędu 150-250 tysięcy kilometrów.

Audi A4 B8

Ogromną popularnością na rynku wtórnym cieszy się czwarta generacja Audi A4 (B8), produkowana w latach 2007-2015. Estetyczne nadwozie nie ma problemów z korozją, podobnie jak kabina nie ma słabych punktów jakościowych. Przestrzeń nie powala, jednak jest wystarczająca dla czwórki pasażerów. Na pokładzie możemy znaleźć dwustrefową klimatyzację, niezłe multimedia, sportowe fotele, skórzaną tapicerkę i wiele innych dodatków.

Wybierając wariant z napędem na cztery koła, otrzymujemy pancerny, permanentny układ quattro. Dostępny był z silnikami 2.0 TSI 180-225 KM, 3.0 V6 TSI 275-333 KM, a także z dieslami. To 2.0 TDI 177 KM, 2.7 V6 TDI 190 KM i 3.0 V6 TDI 204-245 KM.

Volvo V70 III

Ikoną bezpieczeństwa i funkcjonalności bez wątpienia jest Volvo V70 trzeciej generacji. Szwedzkie, flagowe kombi produkowane było w latach 2007-2016, natomiast nasz budżet wystarczy na zadbany egzemplarz z ostatnich lat produkcji. Nadwozie doskonale zabezpieczono przed korozją. Wnętrze także nigdy nie zdradza prawdziwego przebiegu danego modelu, oferując wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób i sporego bagażu. Obok rozbudowanych systemów bezpieczeństwa, wyposażenie często obejmuje nawigację, tempomat, skórzaną tapicerkę, szyberdach oraz skuteczne nagłośnienie.

Dołączany napęd 4x4 występował z dieslem 2.4 D 175-215 KM, benzynowym 2.5 Turbo 210 KM, 2.0 Turbo 203 KM, 3.2 243 KM i flagowym 3.0 R6 285-304 KM. Mimo upływu lat, AWD okazuje się stosunkowo bezawaryjnym rozwiązaniem.

BMW serii 5 E61

Propozycją dla ustatkowanych entuzjastów marki jest BMW serii 5 E61, produkowane od 2003 do 2010. O ile jest bezwypadkowe, dynamicznie zaprojektowane nadwozie nie ma problemów z korozją. Wnętrze przykuwa uwagę starannością wykonania i wytrzymałością, mieszcząc we względnie komfortowych warunkach czterech pasażerów. 50 tysięcy złotych pozwoli znaleźć dobrze utrzymany egzemplarz z końca produkcji z akceptowalnym przebiegiem poniżej 300 tysięcy kilometrów. Na liście dodatków widnieje skórzana tapicerka, sportowe fotele, archaiczne dziś multimedia z nawigacją, rozbudowane nagłośnienie, systemy wsparcia kierowcy i napęd 4x4 xDrive faworyzujący oś tylną.

Dzięki takiej charakterystyce nie tracimy charakteru marki, dysponując wciąż przestronnym kombi. Niestety, układ nie jest wybitnie trwały i bezawaryjny, a po latach może wymagać kosztownych napraw. Dostępny był z dieslem 3.0 D 197-286 KM i benzynowym 3.0 218-272 KM, a także z 3.0 Biturbo 306 KM.

Audi A6 C6

Niską utratą wartości, wysoką trwałością i relatywnie akceptowalnymi kosztami utrzymania cechuje się także Audi A6 C6 produkowane od 2004 do 2011. Estetyczne nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. Wnętrze dyktuje standard jakościowy w swojej klasie, a tekstylna jak i skórzana tapicerka jest nad wyraz wytrzymała. Jak przystało na segment E, miejsca jest pod dostatkiem dla czterech dorosłych osób. Przy odrobinie szczęścia znajdziemy bogato wyposażony egzemplarz, regularnie serwisowany z rozsądnym i prawdziwym przebiegiem.

Stały napęd 4x4 quattro oferowano między innymi z benzynowym 3.2 V6 FSI 255 KM, 3.0 V6 TSI 290 KM, 4.2 V8 335-350 KM i dieslami – 2.7 V6 TDI 190 KM i 3.0 V6 TDI 225-240 KM.

Mercedes Klasy E W212

Nasz budżet pozwoli także na reprezentacyjnego Mercedesa Klasy E W212 oferowanego od 2009 do 2016. 50 tysięcy wystarczy na sztukę z początku produkcji. W stosunku do poprzednika poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Jak przystało na Mercedesa, wnętrze wita nas dobrymi materiałami i nienagannym montażem. Przestrzeni wystarczy dla czterech osób. Lista dodatków to automatyczna klimatyzacja regulowana w dwóch strefach, przestarzała nawigacja, dobre nagłośnienie, szyberdach, skórzana tapicerka, automatyczne skrzynie biegów, pneumatyczne zawieszenie i tempomat.

Często spotykanym dodatkiem Klasy E jest stały napęd na cztery koła 4MATIC, który również większą część siły napędowej kieruje na oś tylną. Do wyboru mamy jednostki 3.5 V6 272 KM i 1.8 Kompressor 204 KM oraz diesle 2.1 CDI 170-204 KM, a także 3.0 V6 CDI 231 KM.

Subaru Legacy V

Szukając kombi z napędem 4x4, powinniśmy zainteresować się także Subaru Legacy. W zasięgu założonych finansów pozostaje piąta generacja produkowana od 2009 do 2014. Ku rozczarowaniu miłośników modelu, Japończycy zrezygnowali z drzwi pozbawionych ramek. Tym samym, poprawiono w ten sposób sztywność nadwozia i wyciszenie kabiny. Jak przystało na Subaru, jakość zabezpieczenia antykorozyjnego jest przeciętna. Mimo braku wypadkowej historii, niektóre egzemplarze mają rdzawy problem. Wnętrze jest obszerne i z łatwością mieści cztery osoby z bagażem. Rozczarowuje jednak jakością wykonania - plastiki są tanie, przeciętne i podatne na zarysowania. W kwestii wyposażenia, Legacy zapewnia automatyczną klimatyzację, pełną elektrykę, komputer pokładowy, przeciętne nagłośnienie, skórzaną tapicerkę i podstawowe systemy wsparcia kierowcy.

Awaryjnego diesla nie sposób polecić. Skupmy zatem poszukiwania tylko na wersjach benzynowych. Do wyboru mamy 2.0 148 KM, 2.5 170 KM i doładowane 2.0 Turbo 296 KM i 2,5 Turbo 265 KM.

Czy kombi jest dobrą alternatywą dla SUV-a?

To indywidualny dylemat, choć uważamy, że kombi zapewni więcej radości z jazdy. Ma niżej osadzony środek ciężkości i wykazuje wyższą stabilność w ciasnych łukach. Dzięki prześwitowi na poziomie 17-19 cm, podjedzie pod większość krawężników. Popularność większości konstrukcji gwarantuje względnie akceptowalne koszty serwisowania. W tych autach wygodnie się siedzi, a wiek konstrukcji oznacza, że skazani jesteśmy na silniki z resursem rzędu 350-500 tysięcy km. Ponadto, dostajemy przepastny bagażnik i trwały napęd na koła obu osi.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.