Kupujemy BMW serii 3 E46, E90 i F30. Co się psuje, awarie oraz wersje-pewniaki

Propozycje marek z segmentu premium od dekad skierowane są do bardziej wymagających kierowców, oczekujących lepszej jakości wykonania, osiągów i wrażeń z jazdy. Z tego zadania doskonale wywiązuje się BMW serii 3, angażujące kierowcę w każdy pokonany kilometr. Młodzi użytkownicy szczególnie upodobali sobie w ostatnich latach serię E46, której ceny osiągnęły bardzo niski poziom. Wiąże się to oczywiście z coraz gorszą kondycją większości egzemplarzy. Nieco większego budżetu wymaga seria E90 i F30.

BMW E46 - opinie, awarie, najlepsze wersje

Czwarta generacja serii 3 – E46, produkowana była od 1998 do 2005. Producent ponownie wprowadził do oferty sedana, kombi, kabriolet z tekstylnym dachem, coupe i niezbyt urodziwy wariant trzydrzwiowy - Compact. Wyoblone kształty nadwozia wciąż mogą się podobać, szczególnie jeśli trafimy na doinwestowany egzemplarz. Zabezpieczenie antykorozyjne rozczarowuje, biorąc pod uwagę renomę producenta i wysokie ceny w salonach. Regularnie konserwowane, kontrolowane i garażowane egzemplarze nie mają większych trudności w tej kwestii.

Wnętrze nie zachwyca przestronnością. Komfortowe warunki dla dorosłych osób znajdziemy tylko na przednich fotelach. Nawet podstawowe siedziska są wystarczająco wyprofilowane. Opcjonalne gwarantują lepsze podparcie ciała w zakrętach i szerszy zakres regulacji. Z tyłu jest po prostu ciasno, niezależnie od odmiany nadwoziowej. Szukając funkcjonalnego auta, nie warto sięgać po popularną trójkę - nawet wersja kombi dysponuje niewielkim bagażnikiem - 435 litrów. Podstawowe sztuki mogą nie mieć klimatyzacji, czy elektrycznie sterowanych szyb tylnych. Dodatkowo, dostępna była klimatyzacja automatyczna, prosty komputer pokładowy, skórzana tapicerka, rozbudowane nagłośnienie i napęd 4x4 xDrive. Oczywiście o jakość wykorzystanych materiałów we wnętrzu nie musimy się martwić.

Zobacz wideo

Z uwagi na wiek konstrukcji, wersje wysokoprężne lepiej omijać. Oferowano 2.0d i 3.0d o mocy 116-150 KM i 184-204 KM. W kwestii trwałości, 6-cylindrowy diesel wypada całkiem nieźle. Relatywnie niskie koszty serwisowe pochłaniają cztero i sześciocylindrowe silniki benzynowe. Do wyboru mamy 1.9 105-118 KM, 1.8 116 KM, 2.0 143-150 KM, 2.2 170 KM, 2.5 170-192 KM, 2.8 193 KM i 3.0 231 KM. Wszystkie wymagają regularnych wymian oleju i troski o układ chłodzenia. Po latach, kosztownych napraw wymagać może wrażliwy napęd na cztery koła. Na szczycie ofercie stoi wariant M3 3.2 343-420 KM. To poszukiwana i coraz droższa specyfikacja. Dobra lokata kapitału.

Ile trzeba zapłacić za popularne E46? Ogromna popularność tego modelu wcale nie ułatwi poszukiwań. Niemniej, przy odrobinie samozaparcia i wytrwałości, znajdziemy rozsądny egzemplarz za 6-8 tysięcy złotych.

BMW serii 3 E46BMW serii 3 E46 fot. BMW

BMW E90 - opinie, awarie, najlepsze wersje

Od 2004 do 2012 w ofercie bawarskiej marki widniała seria 3 E90. Obecne, przystępne ceny pozwalają na zakup szerszemu gronu kierowców. Dynamicznie narysowane nadwozie, w każdym wariancie, solidnie zabezpieczono przed korozją. W ofercie znalazł się sedan, kombi, coupe oraz kabriolet ze sztywnym, składanym dachem. Wnętrze definitywnie zerwało z archaiczną prezencją poprzednika, stawiając na nowoczesność ze wszystkimi udogodnieniami. Materiały zastosowane w kabinie są wysokiej jakości. W żaden sposób nie zdradzają prawdziwego wieku danego egzemplarza. Wzorem poprzednika, E90 rozpieszcza nas tylko na przednich fotelach, a z tyłu wygodnie usiądą tylko najmłodsi. Lista płatnych opcji jest długa: automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, komputer pokładowy, multimedia zarządzane poprzez system i-Drive, nawigacja, szereg systemów bezpieczeństwa, skórzana tapicerka, sportowe fotele, napęd 4x4 xDrive, mnóstwo wariantów kolorystycznych i wykończeniowych.

Gama silników diesla składa się z czterocylindrowych 2.0d 115-184 KM i sześciocylindrowego 3.0 d 197-286 KM. Każdy z nich dysponuje wtryskiem bezpośrednim typu common-rail, turbodoładowaniem, filtrem cząstek stałych i dwumasowym kołem zamachowym. Mechanicy polecają większą jednostkę, cechującą się zadowalającą wytrzymałością i trwałością. Paleta silników benzynowych składa się z: 1.6 122 KM, 2.0 129-173 KM, 2.5 191-218 KM, 3.0 218-306 KM i flagowego M3 4.0 V8 420 KM. Co ciekawe, potężne V8 zadowala się wciąż umiarkowanymi dawki paliwa. Opcjonalny napęd xDrive jest konstrukcją niezbyt trwałą i generującą pokaźne rachunki za reanimację.

Ceny piątej generacji wyraźnie zmalały w ostatnich latach. Egzemplarze z początku produkcji kupimy już za niespełna 20 tysięcy zł. Lepiej jednak dołożyć 5-10 tysięcy i cieszyć się młodszym, zadbanym i bogato wyposażonym samochodem.

BMW E90BMW E90 fot. BMW

BMW F30 - opinie, awarie, najlepsze wersje

Szóste wcielenie BMW serii 3 – F30, produkowane było od 2011 do 2018. Tym razem w cenniku znalazł się sedan i kombi. Coupe i kabriolet sygnowano serią 4. Nadwozie oczywiście nie zmaga się z problemem korozji. Pojawiły się LED-owe reflektory i kilka nowych, wyrazistych lakierów.

We wnętrzu nie znajdziemy słabych punktów pod względem jakości wykonania. Przestrzeń nieznacznie wzrosła, co nie znaczy, że na kanapie komfortowe miejsce zajmą dorosłe osoby. Najlepsze warunki do jazdy są nadal na przednich fotelach. W ofercie, obok bazowych odmian foteli, mamy do dyspozycji znacznie lepiej wyprofilowane siedziska z opcjonalną wentylacją i podgrzewaniem. Na liście opcji, obok oczywistej „pełnej elektryki", klimatyzacji i komputera pokładowego, znajdziemy kilka wielkości ekranu centralnego, nawigację, rozbudowane nagłośnienie, skórzaną tapicerkę, panoramiczne okno dachowe, systemy wsparcia kierowcy i liczne dodatki estetyczne. Wystrój wciąż przedstawia się nowocześnie i godnie wpisuje w standardy klasy premium.

Silniki diesla to wciąż wrażliwy czterocylindrowiec 2.0d 116-218 KM i dopracowany sześciocylindrowy 3.0d 190-230 KM. Wyposażono je w bezpośredni wtrysk paliwa common-raill, niezbyt trwały napęd rozrządu, a także problematyczny w miejskiej eksploatacji filtr cząstek stałych.

Niestety, tym razem w gamie benzynowej znalazły się w większości jednostki niedopracowane. To trzy, cztero i sześciocylindrowce, zmagające się z wieloma wadami konstrukcyjnymi: 1.5 136 KM, 1.6 136-170 KM, 2.0 184-252 KM i 3,0 306-326 KM. Im młodszy egzemplarz, tym ryzyko awarii maleje. Najmocniejsza odmiana – M3, otrzymała rzędowy, sześciocylindrowy silnik 3.0 Turbo o mocy 450 KM. Cenioną opcją są automatyczne, hydrokinetyczne przekładnie firmy ZF o ośmiu przełożeniach. Układ napędu 4x4 xDrive nadal nie jest polecany przez specjalistów z uwagi na wrażliwość i wysokie ryzyko wystąpienia usterki. W tej generacji przytrafia się wiele usterek obwodów elektronicznych.

Ile trzeba zapłacić za F30? Wiele zależy od fantazji pierwszego właściciela i jednostki napędowej. Niemniej, egzemplarze z pierwszych lat produkcji wyceniane są na 35-40 tysięcy zł.

BMW F30BMW F30 fot. BMW

Czy warto postawić na serię 3?

Kupno odpowiedniej wersji silnikowej serii 3 E46 i E90, wciąż pozwala na długie lata spokojnej eksploatacji. Podaż tych modeli jest wyraźnie większa względem młodszego wcielenia. Wybór F30 wiąże się z wejściem w posiadanie bardzo zaawansowanej technologicznie konstrukcji, co możemy boleśnie odczuć odbierając auto z serwisu. Niemniej, każda z opcji zapewnia mnóstwo frajdy z jazdy. Odmiany wysokoprężne uchodzą za oszczędne. Wolnossące jednostki benzynowe przekonują trwałością i przebiegami rzędu 400-500 tysięcy kilometrów

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.