Kia Sportage III - opinie. Nowa robi furorę. A co z używanym SUV-em? Kusi nie tylko ceną

Kia Sportage to jeden z najbardziej lubianych kompaktowych SUV-ów na polskim rynku. Właśnie zadebiutowała nowa generacja, która robi furorę odważną stylistyką i nowoczesnym wnętrzem. Ale i poprzednie wersje bestsellera mają sporo do zaoferowania. Przyjrzyjmy się trójce, która kusi cenami.

Kia Sportage IV - to może być najlepszy moment na zakup

Debiut nowej odsłony danego modelu to zawsze znakomity moment na zakup generacji (lub wersji sprzed liftu), która właśnie schodzi ze sceny. Producenci, szykując salony, na nowy model muszą pozbyć się starszego - kuszą więc rabatami i promocjami. Jeśli nie wyczekujecie na wszystkie nowinki techniczne, a po prostu szukacie porządnego i dopracowanego SUV-a, to może warto właśnie teraz (albo za kilka tygodni) udać się do salonu Kii. Sportage IV jeszcze przed głośną premierą następcy kosztował poniżej 80 tysięcy złotych. Możliwe, że upolujecie lepszą okazję. Ceny aktualnego modelu prześwietliliśmy w oddzielnym artykule. Dzisiaj przyjrzymy się rynkowi wtórnemu i generacji trzeciej.

Kia Sportage III - duży, atrakcyjny SUV

Koreański SUV trzeciej generacji produkowany był od 2010 do 2015 r. między innymi w słowackich zakładach marki. Nienaganna prezencja nadwozia przyczyniała się bez wątpienia do dużej popularności modelu. Ważne też podkreślić, że Sportage nie ma problemu z rdzą. Auto można osadzić na 18-calowych obręczach ze stopów lekkich, wyposażyć w ksenonowe oświetlenie i LED-y do jazdy dziennej. Karoseria mierzy 444 centymetrów długości, 186 szerokości i 164 wysokości. Rozstaw osi wynosi 264 cm. Różnica względem Skody dość znaczna.

W przeciwieństwie do poprzednika, wnętrze wykonano solidnie i z materiałów porównywalnych z europejską konkurencją. Zastosowane plastiki nie są tandetne i przekonują solidnym montażem. Miejsce pracy kierowcy zadowoli nawet wymagających, bowiem szeroki zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej pozwoli na dobór odpowiedniej pozycji. W drugim rzędzie komfortowe warunki znajdą dwie dorosłe osoby. W zależności od wersji, możemy liczyć na system wsparcia parkowania równoległego tyłem, podgrzewaną kierownicę, automatyczną klimatyzację, kolorową nawigację, szyberdach, skórzaną tapicerkę i napęd 4x4. Na rynku wtórnym łatwo znaleźć nieźle wyposażonego Sportage'a. Bagażnik w standardowej konfiguracji ma 465 litrów. Złożenie oparć asymetrycznej kanapy zwiększa możliwości przewozowe do 1353 litrów.

Kia Sportage III - silniki, opinie, awarie

Zdaniem specjalistów, benzynowe wolnossące silniki 1.6 i 2.0 GDI o mocy 136 i 166 KM nie sprawiają żadnych trudności. Trzeba jednak pamiętać o regularnych wymianach oleju co 10-15 tysięcy kilometrów, rozrządu co 100 tysięcy kilometrów (koszt 800 złotych). Niestety, producent zastosował bezpośredni wtrysk paliwa, co podważa ekonomiczny sens montażu instalacji gazowej. W ruchu miejskim spalanie oscyluje wokół 10 litrów, poza nim wprawny kierowca zbliży się do 7 jednostek.

Dużo większym zainteresowaniem cieszą się czterocylindrowe diesle 1.7 i 2.0 CRDI o mocy 115, 136-186 KM wykorzystujące wtrysk bezpośredni typu common-raill i turbodoładowanie – koszt regeneracji turbosprężarki i wtryskiwaczy wynosi odpowiednio 1500-2000 i 600 złotych. Ich wytrzymałość zależy od jakości tankowanego oleju napędowego, częstotliwości wymian oleju silnikowego i stylu jazdy kierowcy. Wprawny użytkownik w trasie bez wysiłku uzyska spalanie na poziomie 6 litrów na 100 km. Zwolennicy diesla powinno postawić na 2-litrową jednostkę o mocy 136 KM i 319 Nm. Do setki przyspiesza w 10,8 sekundy i rozpędza się do 182 km/h. Parametry w zupełności wystarczające do całkiem żwawej eksploatacji.

W Kii Sportage zastosowano dołączany napęd na cztery koła. Podczas jazdy w dobrych warunkach, moc trafia tylko na przednie koła, ograniczając zużycie paliwa. Dopiero wykrycie poślizgu powoduje przekazanie części siły napędowej na tylną oś za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego. Pozytywne opinie mechaników i użytkowników zbierają również opcjonalnie, klasyczne automatyczne skrzynie biegów (6 przełożeń), wymagają tylko wymiany oleju co 60 tysięcy kilometrów.

Zobacz wideo Najważniejsza premiera marki KIA w 2020 roku i najnowocześniejszy samochód tego producenta. Jak sprawdza się na drodze?

Ile kosztuje używana Kia Sportage?

Na serwisach z ogłoszeniami jest bardzo dużo ofert Kii Sportage, co wynika z popularności modelu podczas obecności w ofercie koreańskiego producenta. Podział na wersje wysokoprężne i benzynowe jest zbliżony. Dominują natomiast egzemplarze z manualnymi przekładniami i napędem na przednią oś. Sportage z lat 2010-2012 w dobrym stanie to wydatek rzędu 35-40 tysięcy złotych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.