Używany Opel Astra II, III i IV - opinie i awarie. Hit, ale niektóre wersje to pułapki

Jednym z popularniejszych na rynku wtórnym aut kompaktowych w każdym przedziale cenowym jest Opel Astra. Bezpośredni konkurent VW Golfa i Forda Focusa, przekonuje do siebie prostotą, niskimi cenami części zamiennych, wytrzymałością i ogromną popularnością, co gwarantuje dobrą jakość usług serwisowych. Sprawdzamy mocne i słabe strony trzech generacji.

Opel Astra II - opinie, awarie, najlepsze wersje

Dziś, druga generacja Astry uchodzi za budżetowe urządzenie do przemieszczania się z punktu A do B. Istotnie, już za kilka tysięcy złotych z łatwością kupimy zadbany egzemplarz, który wytrzyma jeszcze kilkuletnią eksploatację. Model produkowany był między innymi w Gliwicach od 1998 do 2009. Do wyboru był trzy i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, użyteczny van, coupe, sedan i kabriolet. Nadwozie niestety zmaga się z problemem korozji. Rdzawy kłopot rozwiązuje kupno egzemplarza, który był garażowany i regularnie konserwowany.

Wnętrze to typowe lata 90. z prostą formą i tandetnymi plastikami piszczącymi w czasie jazdy. Materiały tekstylne okazują się wytrzymałe i łatwe w czyszczeniu. Astra oferuje wystarczającą przestrzeń dla czterech osób. Zwłaszcza kombi zapewnia sporo miejsca w kabinie i bagażniku – od 480 do 1500 litrów. Lista opcji dodatkowych obejmuje między innymi „pełną elektrykę", klimatyzację, częściowo skórzaną tapicerkę, fabryczne radio z CD, a także ABS. Możemy jednak spotkać się z egzemplarzami z szybami na korbę i akcesoryjnymi owiewkami szyb bocznych wspomagających recyrkulację podczas opadów deszczu.

Zobacz wideo Pojazd dla dyrektora korporacji? Recenzujemy Opla Insignię

Po latach najbezpieczniejszą inwestycją okazują się proste silniki benzynowe z rodziny EcoTec, które doskonale współpracują z instalacją LPG. Do wyboru mamy 1.2 65-75 KM, 1.4 90 KM, 1.6 75-105 KM, 1.8 116-125 KM i 2.0 136-160 KM. Topowy wariant 2.0 Turbo rozwija 170-200 KM i niezwykle rzadko występuje w przyrodzie. Ze względu na skrajne wyeksploatowanie po latach, wersje wysokoprężne oznaczają pokaźne inwestycje w doprowadzenie mechaniki do ładu.

Jeśli rozważamy kupno Astry G, kwota rzędu 2-3 tysięcy zł pozwoli na kupno samochodu z początku produkcji. Za 5 tysięcy znajdziemy auta pochodzące z polskiej sieci sprzedaży. Udział jednostek wysokoprężnych stanowi około 50 procent.

Opel Astra IIOpel Astra II fot. Opel

Opel Astra III - opinie, awarie, najlepsze wersje

Trzecia generacja Astry oferowana była w Europie od 2004 do 2014 jako sedan, kombi, kabriolet ze sztywnym dachem, a także trzy i pięciodrzwiowy hatchback. Tym razem wyraźnie poprawiono jakość powłoki antykorozyjnej. Znacznie łatwiej znaleźć egzemplarz bez korozji, choć ta potrafi pojawić się na progach i rantach drzwi. Na rynku wtórnym występują egzemplarze z 18-calowymi felgami aluminiowymi i skrętnymi, biksenonowymi reflektorami.

Wnętrze wpisuje się w standardy segmentu C, zapewniając wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób. Oczywiście, z wyjątkiem wariantu pozbawionego dachu i trzydrzwiowego hatchbacka. Materiały tapicerskie są wytrzymałe i łatwe w czyszczeniu. Tworzywa sztuczne prezentują przeciętną jakość. Po latach zdarza się, że piszczą i skrzypią. Lista opcjonalnego wyposażenia obejmuje między innymi klimatyzację automatyczną, szyberdach, skórzaną tapicerkę, „pełną elektrykę", nawigację, komputer pokładowy i szereg podstawowych systemów bezpieczeństwa.

Tym razem Opel również zapewnił ogromny wybór jednostek napędowych. Wśród benzynowych wybierać możemy między 1.4 75-90 KM, 1.6 105-115 KM, 1.8 125-140 KM, 1.6 Turbo 180 KM i 2.0 Turbo 170-240 KM. Każda propozycja uchodzi za trwałą i bezproblemową. Warunkiem są częste wymiany oleju i rozrządu – koszt wymiany około 600 złotych.

Amatorzy silników diesla spokojnie mogą zdecydować się na konstrukcje opracowane przez inżynierów Fiata. To 1.3 CDTI i 1.9 CDTI o mocy 90 i 100-150 KM. Włoskie motory zapewniają dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Problemy mają jedynie z zaworem EGR i systemem klapek wirowych w kolektorze ssącym.

Najtańsze egzemplarze Astry III dostępne są już za niecałe 10 tysięcy złotych. To jednak wysłużone i wymagające dofinansowania egzemplarze z początku produkcji. Na rozsądny model trzeba przeznaczyć przynajmniej 15 tysięcy. 20 tysięcy zł wystarczy na nieźle wyposażonego diesla 1.9 CDTI. Kilka tysięcy więcej trzeba przeznaczyć na rzadkie wersje – OPC lub cabrio.

Opel Astra IIIOpel Astra III fot. Opel

Opel Astra IV - opinie, awarie, najlepsze wersje

Astra jest z nami od początku lat 90. Na stałe zdążyła się wpisać w polski krajobraz, choć egzemplarze z pierwszego wypustu w znacznej mierze strawiła korozja. Czwarta generacja Opla produkowana była między innymi w gliwickich zakładach marki od 2009 do 2020. Klienci mieli do wyboru agresywnie narysowanego, trzydrzwiowego hatchbacka, pięciodrzwiowego hatchbacka, sedana i funkcjonalne kombi. Tym razem ochrona antykorozyjna nareszcie prezentuje przyzwoity poziom, znany z innych europejskich kompaktów. Największą bolączką modelu jest masa własna mocno przekraczająca klasowe standardy, co nie pozostaje obojętne dla lekkości prowadzenia czy zużycia paliwa. Plus za niezłe wyposażenie w postaci ksenonowych reflektorów z funkcją doświetlania zakrętów, 18-calowych obręczy lub przyciemnionych szyb bocznych. W bazowych, często flotowych egzemplarzach rzucają się w oczy nielakierowane połacie zderzaków i lusterka.

Wnętrze mieści bez wyrzeczeń cztery dorosłe osoby wraz z pokaźnym bagażem. Egzemplarze z polskiej sieci sprzedaży nie rozpieszczają poziomem wyposażenia. Znacznie lepiej w tej kwestii prezentują się auta importowane. Znajdziemy na niej dwustrefową klimatyzację automatyczną, szyberdach, ortopedyczne fotele AGR z regulacją długości siedziska, skórzaną tapicerkę, przeciętną dziś nawigację, aktywny tempomat, rozbudowane nagłośnienie i liczne systemy wsparcia kierowcy, a nawet system rozpoznający znaki drogowe. Co istotne, jakość zastosowanych plastików uległa mocnej poprawie. Bagażnik hatchbacka mieści 370-1235, zaś kombi 500-1550 litrów.

Spośród benzynowych jednostek napędowych, mechanicy polecają 1.4 100 KM, 1.6 115 KM, 1.8 140 KM, 1.4 Turbo 120-140 KM, 1.6 Turbo 180 KM oraz 2.0 Turbo 200-280 KM. Na szczególną uwagę zasługują wersje fabrycznie wyposażone w instalacje gazową.

Dla zwolenników silników diesla przygotowano zbyt słabą propozycję z magazynów Fiata - 1.3 CDTI o mocy 95 KM. Wyraźnie lepiej sprawuje się motor opracowany przez Isuzu - 1.7 CDTI 110-125 KM oraz fiatowski 2.0 CDTI 160-165 KM. Każda jednostka korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail i doładowania - zmienną geometrię łopat otrzymała tylko najmocniejsza z nich. Niestety, dopracowane silniki nie są w stanie osiągnąć niskich, jak konkurenci, wyników spalania z uwagi na dużą wagę auta. W zamian odznaczają się brakiem typowych bolączek konstrukcyjnych. Pod koniec produkcji zaczęto montować 1.6 CDTI. Większość motorów dysponuje dość trwałym filtrem cząstek stałych.

Podaż Astry na rynku wtórnym jest ogromna. W pierwszych latach produkcji oferowano równolegle trzecią i czwartą generację. Warto postawić na nowocześniejszy wariant. Jego ceny zaczynają się od niespełna 20 tysięcy zł, ale polecamy przeznaczyć na kupno przynajmniej 25 tysięcy. Mamy wtedy gwarancję niezłego wyposażenia i mniejszego przebiegu. W ogłoszeniach przeważają delikatnie odmiany benzynowe.

Opel Astra IVOpel Astra IV fot. Opel

Czy Astra jest dobrym wyborem?

Bez względu na wybraną generację, kupno Opla Astry jest bezpieczną decyzją. Wysoka podaż używanych egzemplarzy pozwala z dużą łatwością znaleźć auto z krajową, potwierdzoną historią. Silniki benzynowe są trwałe, lecz wymagają częstszych wymian paska rozrządu i regularnej kontroli poziomu oleju silnikowego. W przypadku diesli musimy pamiętać o wszystkich przywarach tego rodzaju konstrukcji - wrażliwej turbosprężarce, dwumasowym kole zamachowym czy filtrze cząstek stałych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.