Od 2010 do 2020 produkowana była druga generacja Seata Alhambry, bliźniaka Volkswagena Sharana. 30 tysięcy złotych wystarczy na kupno egzemplarza z początkowego okresu produkcji. Estetyczne zaprojektowane nadwozie nie ma problemów z korozją. Do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń dostęp ułatwiają odsuwane (opcjonalnie elektrycznie) drzwi. Dla pięciu osób Alhambra oferuje niezależne, komfortowe fotele. Pierwsze dwa mogą być sterowane elektrycznie. W trzecim rzędzie umieszczono dwa awaryjne siedziska. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy automatyczną klimatyzację regulowaną w dwóch strefach, panoramiczne okno dachowe, skórzaną tapicerkę, kolorową nawigację i biksenonowe oświetlenie.
Do napędu oddelegowano usterkowe, wymagające znacznych inwestycji jednostki 2.0 TDI 140-170 KM, 2.0 TSI 220 KM i 1.4 TSI 150 KM. W 2011 w ofercie pojawił się dopracowany diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM i wtryskiem typu common-rail. Na liście opcji występował napęd 4x4.
Bez większych przeszkód znajdziemy zadbany egzemplarz Peugeota 5008 pierwszej generacji produkowanej od 2009 do 2017. Model dzieli płytę podłogową i całą mechanikę z Citroenem C4 Picasso. Nadwozie nie ma problemów z korozją. Również kabina została solidnie wykonana. Jak przystało na auto znad Sekwany, 5008 zapewnia kompletne wyposażenie: automatyczną klimatyzację, „pełną elektrykę”, komputer pokładowy i przyzwoite nagłośnienie. W trzecim rzędzie zmieszczą się niewysokie osoby.
Benzynowe silniki 1.6 i 1.6 THP o mocy odpowiednio 120 i 156 KM, nie cieszą się dobrą sławą. Zostały opracowane wspólnie z BMW i mogą przysporzyć wiele problemów z układem rozrządu. Im młodszy egzemplarz, tym ryzyko poważnej awarii maleje. Bezpiecznym wyborem są za to diesle 1.6 i 2.0 HDI o mocy 110, 150-163 KM.
Czwarta generacja francuskiego mistrza przestronności - Renault Grand Espace, produkowana była od 2002 aż do 2014. Bez względu na rok produkcji, estetyczne nadwozie nie zmaga się z problemem korozji. Jakość wykonania wnętrza uległa wyraźnej poprawie w ostatnich latach produkcji. Do dyspozycji mamy siedzenia w układzie 2+2+2 lub 2+3+2. Fotele drugiego i trzeciego rzędu możemy dowolnie przesuwać i demontować. W kwestii wyposażenia dodatkowego, dostajemy do użytku dwustrefową klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, komputer pokładowy, nawigację i szereg systemów bezpieczeństwa.
Mechanicy szczególnie polecają nowoczesnego diesla 2.0 dCi o mocy 150-173 KM i benzynowy 2.0 Turbo 170 KM. To jedne z najlepszych silników w swoich kategoriach pojemnościowych.
Za 30 tysięcy złotych bez problemu kupimy Peugeota 807 lub bliźniaczego Citroena C8 z końcowych lat produkcji (2002-2014). Obłe nadwozie doskonale zabezpieczono przed korozją. Wnętrze wykonano solidnie, z użyciem wytrzymałych materiałów. Francuski van przekonuje przestronnością i funkcjonalnością - szczególnie dzięki odsuwanym drzwiom i możliwości przesuwania i wyjmowania foteli. Oferowane egzemplarze używane są bogato wyposażone. Znajdziemy w nich klimatyzację automatyczną, prosty tempomat, szyberdach, rozbudowane nagłośnienie i mnóstwo schowków.
Do napędu przewidziano udane benzyniaki 2.0 136 KM, 2.2 158 KM i 3.0 V6 207 KM oraz diesle 2.0 HDI 110-165 KM lub 2.2 HDI 170 KM. Ten większy może generować kosztowne problemy z osprzętem przy przebiegu rzędu 250 tysięcy kilometrów.
Poszukiwanym na rynku iście rodzinnym modelem jest Opel Zafira trzeciej generacji. Kompaktowy van Opla produkowany był od 2012 do 2019. W przeciwieństwie do poprzedników, nadwozie zostało solidnie zabezpieczone przed korozją. Wnętrze wykończono z większą starannością, z materiałów odpornych na trudy rodzinnego użytkowania. Lista opcji obejmuje między innymi klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, nawigację, komputer pokładowy i tempomat. W pierwszym i drugim rzędzie pięć dorosłych osób znajdzie komfortowe miejsca. Dwa dodatkowe, chowane w podłodze bagażnika siedziska pełnią funkcję awaryjną.
Najlepsze opinie wśród mechaników zbierają silniki 1.4 Turbo 120-140 KM, 1.8 115-140 KM, oraz diesle 1.6 CDTI 120-136 KM i 2.0 CDTI 110-165 KM. Benzynowe z powodzeniem możemy zagazować. Wysokoprężne cechują się niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy.
Ciekawą propozycją dla kierowców oczekujących czegoś więcej niż praktycznego środka lokomocji jest pierwsze wcielenie Audi Q7. SUV Audi produkowany w Bratysławie od 2005 do 2015, nie zna problemu korozji. Jak na klasę premium przystało, wnętrze wykończono w wysokim standardzie. Jakość plastików i tekstyliów nie pozostawia wiele do życzenia. Nie sposób ocenić po ich zużyciu faktycznego przebiegu auta. Na fotelach i kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Siedziska w trzecim rzędzie zadowolą tylko najmłodszych. Oczywiście, wyposażenie jest kompletne w większości przypadków.
Najpopularniejszym silnikiem jest diesel 3.0 V6 TDI o mocy 204-240 KM, a także benzynowy 3.6 280 KM. Pozostałe jednostki nie mieszczą się w założonym budżecie, ale też sprawiają znacznie więcej problemów eksploatacyjnych.
Wartym uwagi modelem spełniającym wymogi licznej rodziny jest druga generacja Toyoty Sienny. Van produkowany w amerykańskich zakładach Toyoty oferowany był w latach 2003-2009. Model opracowano dla amerykańskiej klienteli, dzięki czemu nie zapomniano o obszernych fotelach dla siedmiu pasażerów, licznych schowkach, klimatyzacji, radiu i dobrym wyciszeniu kabiny. Oczywiście, użyte plastiki są tanie i twarde, całość zmontowano jednak solidnie.
Pod maskę trafił wolnossący silnik 3.5 V6 o mocy 266 KM przekazujący moc na przednie koła poprzez sześciostopniowy automat. To pancerna jednostka bez zarzutu współpracująca z instalacją LPG.
Kolejnym vanem pochodzącym z północnoamerykańskiego rynku jest Chrysler Grand Voyager piątej generacji. Produkowano go od 2007 do 2016. Karoseria nie ma problemów z korozją. Płowieją jedynie nielakierowane elementy zderzaków. Wnętrze wykonano w typowo amerykańskim stylu - królują tandetne plastiki, ale dostajemy w zamian mnóstwo pojemnych schowków. Tekstylia i skórzana tapicerka okazują się jednak wytrzymałe. Lista dodatków obejmuje chociażby szklane okno dachowe, klimatyzację, komputer pokładowy i niezłe nagłośnienie.
W Europie najpopularniejszy był diesel 2.8 CRDI o mocy 163 KM. Oferowano także wolnossące, benzynowe 3.8 V6 193 KM. Obie propozycje uchodzą za trwałe i stosunkowo tanie w bieżącym serwisie.