Dobry, używany SUV z 4x4 do 30 tys. zł? Mamy osiem propozycji z różnych segmentów

Czy za 30 tysięcy złotych da się kupić porządnego SUV-a? I to z napędem 4x4? Postanowiliśmy przejrzeć rynek wtórny w poszukiwaniu pewniaków. Wybraliśmy auta z przeróżnych segmentów. Na liście znajdziecie i Dacię Duster, i starsze propozycje z klasy premium.

Zaczynamy od SUV-a z Japonii. Nissan X-Trail II

Sukces pierwszej generacji skłonił władze Nissana do kontynuowania sagi. Od 2008 do 2013 produkowany był X-Trail II. Na pierwszy rzut oka, SUV klasy średniej łudząco przypomina poprzednika. W rzeczywistości jest to jednak zupełnie nowa konstrukcja, której nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. We wnętrzu zrezygnowano z centralnych, analogowych zegarów, powracając do klasycznego, bardziej przejrzystego układu. Tworzywa sztuczne są przyzwoitej jakości i zostały solidnie zmontowane. W kwestii przestrzeni, X-Traill II oferuje komfortowe miejsca dla czterech dorosłych osób. Lista opcji zawiera panoramiczne okno dachowe, skórzaną tapicerkę, nagłośnienie Bose, komputer pokładowy i nawigację.

Największym uznaniem mechaników cieszy się opracowany przez Renault diesel 2.0 dCi o mocy 150-173 KM. Zastosowany napęd 4x4 wykorzystuje sprzęgło międzyosiowe. To trwałe i całkiem skuteczne rozwiązanie.

Dacia Duster I

Niekwestionowanym przebojem, nie tylko w Europie, niemal od początku sprzedaży stała się Dacia Duster. Pierwsza generacja rumuńskiego, budżetowego crossovera produkowana była od 2010 do 2017. Estetyczny design trafia do każdego. Co istotne, nadwozie nie ma większych problemów z korozją. We wnętrzu królują tandetne, tanie plastiki i niezbyt okazała tapicerka. Całość sprawdza się w praktyce, zwłaszcza podczas czyszczenia. Zarówno z przodu jak i na kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby. Lista opcji nie jest długa. Obejmuje elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, tapicerkę z ekoskóry, dołączany napęd 4x4 i stalowe progi oraz osłony zderzaków.

Dacia mocno trzyma cenę, zatem 30 tysięcy złotych pozwoli na kupno egzemplarza z początkowego okresu produkcji z silnikiem benzynowym 1.6 110 KM lub oszczędnym dieslem 1.5 dCi o mocy 107-110 KM.

Dacia Duster IDacia Duster I fot. Dacia

BMW X3 I

Od 2003 do 2010, między innymi w austriackiej fabryce BMW, powstawała pierwsza generacja modelu X3. Niewielki SUV Bawarczyków oparto na architekturze serii 3 E46. Atrakcyjnie narysowane nadwozie nie ma problemów z korozją czy innymi skazami jakościowymi - pod warunkiem bezwypadkowej przeszłości. Wnętrze prezentuje styl końca lat 90. połączony z dobrą

precyzją i jakością wykonania. W pierwszym rzędzie każdy znajdzie dogodną pozycję. Z tyłu przestrzeni wystarczy dla niskich osób. X3 często rozpieszcza kompletnym wyposażeniem. Bez trudu znajdziemy sztukę ze skórzaną tapicerką, sportowymi fotelami, nawigacją, szyberdachem czy rozbudowanym nagłośnieniem.

Napęd xDrive nie należy do przesadnie trwałych rozwiązań. W codziennej jeździe faworyzuje tylną oś. Wymaga jednak stosowania identycznych opon, jednakowego ciśnienia i regularnego kontrolowania poziomu oleju w skrzyni rozdzielczej i mostach. Mechanicy szczególnie polecają benzynowe silniki 2.0 R6 150 KM, 2.5 192-218 KM, 3.0 R6 231 KM oraz flagowego diesla 3.0 R6 o mocy 184-204 KM.

Volvo XC90 I

Ogromnym przebojem na całym świecie okazało się Volvo XC90 pierwszej generacji. Szwedzka ikona bezpieczeństwa produkowana była od 2002 aż do 2016. Nadwozie nie boryka się z problemem korozji, a materiały zastosowane do wykończenia wnętrza nie zdradzają faktycznego przebiegu. Mimo pokaźnych gabarytów, na kanapie ilość miejsca jest tylko przeciętna. Lista opcji zawiera między innymi archaiczną nawigację, skórzaną tapicerkę, szyberdach oraz tempomat.

XC90 dysponuje automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4 w wersjach z europejskiego rynku. Za oceanem oferowano wariant z przednim napędem. 30 tysięcy pozwoli na XC90 z początkowego okresu produkcji. Do wyboru będziemy mieli pięciocylindrowego diesla 2.4 o mocy 163-185 KM, benzynowe 2.9 Biturbo 272 KM, 2.5 Turbo 210 KM i wolnossący silnik 3.2 238 KM.

Volvo XC90 IVolvo XC90 I fot. Volvo

Mazda CX-7

Pierwszy kompaktowy SUV Mazdy, model CX-7, produkowany był w latach 2006-2012 w japońskich zakładach marki. Obłe nadwozie wciąż przyciąga uwagę. Niestety, przejawia typowe dla Mazdy bolączki. Rdza atakuje wiele elementów nadwozia, a regularna konserwacja tylko opóźnia proces degradacji. Wnętrze jest przestronne i starannie wykonane. Większość dostępnych egzemplarzy ma kompletne wyposażenie: skórzaną tapicerkę, „pełną elektrykę", komputer pokładowy, radio z CD, szyberdach i podstawowe systemy wsparcia kierowcy.

Początkowo CX-7 oferowano tylko z paliwożernym, lecz trwałym benzyniakiem 2.3 Turbo o mocy 260 KM. W Europie dominują egzemplarze z napędem na cztery koła.

Renault Koleos I

Od 2007 do 2016 w palecie Renault dostępny był kompaktowy SUV - Koleos pierwszej generacji. Model opracował koreański Samsung, który odpowiadał za cały proces produkcji. Obłe nadwozie wyraźnie odstaje designem od innych modeli marki z tamtego okresu. Wnętrze wykończono starannie, choć na tapicerce szybko pojawiają się oznaki zużycia. W kwestii przestronności, Koleos zapewnia wystarczające warunki dla czterech dorosłych osób. Przeciętną jakość wykonania wnętrza rekompensuje kompletne wyposażenie, w którego skład wchodzi chociażby elektryka zawiadująca szybami i lusterkami, automatyczna klimatyzacja, panoramiczne okno dachowe, dołączany napęd na cztery koła i prosta nawigacja.

Najlepszą opinią cieszy się sprawdzony i najpopularniejszy wśród używanych diesel 2.0 dCi o mocy 150-173 KM. To jedna z lepszych jednostek w tej klasie pojemnościowej.

Honda CR-V III

Wielkim uznaniem amatorów japońskiej motoryzacji cieszy się trzecia generacja Hondy CR-V. Najpopularniejszy SUV Hondy produkowany był od 2006 do 2011. Ciekawie zaprojektowane nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. Równie wytrzymałe okazują się materiały wykończeniowe. Wymagającym użytkownikom przeszkadzać mogą jedynie twarde plastiki. Lista wyposażenia obejmuje dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy czy szyberdach.

Większość egzemplarzy wyposażonych jest w dołączany napęd na cztery koła, ale bazowe odmiany dysponują tylko przednim napędem. Do wyboru mamy pancerne, wolnossące benzyniaki 2.0 i 2.4 o mocy 150 i 183 KM lub kosztownego w serwisie diesla 2.2 i-CDTi 140-150 KM.

Zobacz wideo Honda CR-V bije rekordy sprzedaży na światowym rynku, jest też lubiana w Polsce. Jak prezentuje się w wersji hybrydowej?

Subaru Forester III

Od 2008 do 2013 oferowane było trzecie wcielenie Subaru Forestera. Japońska alternatywa dla znacznie popularniejszych modeli przekonuje do siebie dopracowanym, stałym napędem na cztery koła i charakterystyczną budową jednostek napędowych. Niestety, tym razem zrezygnowano z bezramkowych drzwi. Nadwozie, podobnie jak inne modele Subaru, boryka się z korozją. Wnętrze rozczarowuje tandetnymi plastikami, które w czasie jazdy potrafią piszczeć. Niezbyt imponująco przedstawia się też przestronność kabiny. Lista opcji zawiera automatyczną klimatyzację, prymitywny komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i skórzaną tapicerkę.

Mechanicy odradzają diesla 2.0 o mocy 147 KM. To nieudana i droga w serwisie konstrukcja. Zgoła inaczej prezentują się benzynowe jednostki. Do wyboru mamy 2.0 150 KM, 2.5 170 KM i 2.5 Turbo 224 KM.

Subaru Forester IIISubaru Forester III fot. Subaru

Więcej o:
Copyright © Agora SA