Opinie Moto.pl: Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT - duży crossover z silnikiem o pojemności 1,3 l. Czy takie połączenie ma sens?

Trzecia generacja Nissana X-Trail jest obecna na rynku od 2014 r. Producent niedawno odświeżył gamę napędową i zaoferował klientom wersję napędzaną przez silnik o pojemności 1,3 l, który rozwija moc maksymalną 160 KM. W naszym teście sprawdzamy, czy jest to sprawne źródło napędu dla tego sporego crossovera.

W 2020 r. do gamy napędowej Nissana dołączyły dwie nowe jednostki napędowe.

Słabszą był silnik Diesla o pojmeności 1,7 l, który rozwija moc maksymalną 150 KM. Niestety tej wersji napędowej nie ma już w cenniku Nissana z roku modelowego 2021.

Znajdziemy tam za to drugą wersję napędową, która zadebiutowała w 2020 r. To czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,3 l (DIG-T), który rozwija moc maksymalną 160 KM jest oferowany wyłącznie w zestawie z napędem na przednią oś i siedmiostopniową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową.

Zobacz wideo Peugeot 2008 - reprezentant francuskiej innowacyjności i odważnego designu

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT - Android Auto? Zależy od roku modelowego

Przedział pasażerski X-Traila może pomieścić 5 lub 7 osób. Dwa dodatkowe siedzenia kosztują 2700 zł (6200 zł w autach z roku modelowego 2021) i można je dokupić tylko do najbogatszej wersji wyposażeniowej - Tekna.

Choć design kokpitu ma już swoje lata, tablica przyrządów wciąż prezentuje się dobrze. Analogowe "zegary" z małym wyświetlaczem komputera pokładowego, niewielkich rozmiarów dotykowy ekran centralny i konsola środkowa z dużą liczbą praktycznych przycisków to dziś rozwiązania oldschoolowe, ale nie sprawiające problemów.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT  - kokpitNissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT - kokpit fot. Tomasz Korniejew

W egzemplarzach z roku modelowego 2020, archaicznie wygląda za to system pokładowy, który potrafi sparować się ze smartfonem przez Bluetooth ale nie obsługuje interfejsów Android Auto, czy Apple CarPlay. Ta funkcjonalność pojawia się dopiero w cenniku dla roku modelowego 2021.

Mitsubishi ASX 2.0Opinie Moto.pl: Mitsubishi ASX 2.0 vs. Nissan Juke 1.0 DIG. Jeden kraj, różne filozofie.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT - wygodne fotele i przepastny bagażnik

Przednie fotele są bardzo wygodne i sprzyjają długim podróżom. Do pełni szczęścia brukuje tutaj możliwości regulacji wysokości podłokietnika. Wygodnie podróżuje się także z tyłu. Zwłaszcza, że kanapa jest wyposażona w regulację kąta pochylenia oparć, a jej dzielone siedzisko można przesuwać, choć osobom o wzroście powyżej 180 cm przydałoby się więcej miejsca nad głową.

Mocnym atutem Nissana X-Trail jest także bagażnik. W wersji pięcioosobowej ma pojemność 565 l.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT - czy ten silnik daje radę?

Według danych producenta 160 konny X-Trail rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,5 s i może się rozpędzić do 198 km/h.

Są to wartości wskazujące na przeciętną dynamikę, ale subiektywne wrażenia podczas jazdy są dużo lepsze niż sugerują to dane producenta.

Przede wszystkim, auto żwawo przyspiesza już od około 1500 obr./min. i pewnie prze do przodu dostając dodatkowego "kopa" przy około 4 tys. obr./min. Szkoda, że powyżej tej wartości obrotowej, silnik staje się trochę zbyt głośny, tym bardziej, że przy niższych obrotach w kabinie panuje komfortowa cisza.

160 konny X-Trail nie ma też problemu z wyprzedzaniem podczas jazdy w trasie i zasadniczo kierowca w większości sytuacji nie ma poczucia niedostatku względem dynamiki auta. Choć trzeba przyznać, że do dynamicznej jazdy nie zachęcają miękko zestrojone zawieszenie, które doskonale radzi sobie z cichym i skutecznym tłumieniem nierówności ale sprawia, że auto dość mocno przechyla się na zakrętach, a także (moim zdaniem) nieco gumowy w zestrojeniu układ kierowniczy.

Co więcej, automatyczna przekładnia szybko i płynnie zmienia poszczególne przełożenia podczas rozwijania prędkości, ale wykazuje dość długą zwłokę w reakcji na tzw. kick down.

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCTNissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT Fot. Tomasz Korniejew

To wszystko sprawia, że podczas jazdy tą wersją Nissana X-Trail, wolałem delektować się wysokim komfortem niż szukać w nim duszy sportowca.

Nissan Micra N-SportOpinie Moto.pl: Nissan Micra 1.0 DIG-T N-Sport ? Bogactwo personalizacji

Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 KM DCT - zużycie paliwa i cena

Przy wielu walorach, opisywana odmiana Nissana wykazuje przeciętne zapotrzebowanie na paliwo. Naturalnie, najwyższe wyniki zużycia paliwa notuje w ruchu miejskim - podczas pomiarów na krtótkich dystansach w korkach auto zużywało około 11,5 l benzyny na 100 km. Gdy ruch na ulicach przebiegał płynnie, "spalanie" malało do 8 l na 100 km. Z kolei podróż drogami krajowymi owocowała zużyciem paliwa na poziomie 6,8 l benzyny na 100 km.

A ile 160 konny X-Trail kosztuje?

Cena najtańszej odmiany przewidzianej dla tej wersji silnikowej (N-Connecta) dla auta z roku modelowego 2020 wynosi 135 440 zł (119 440 zł w promocji), z kolei dla egzemplarzy z roku modelowego 2021, cena najtańszej odmiany (Visia) kosztuje 115 440 zł (102 440 zł w promocji), a odmiany N-Conntecta 139 290 zł (126 290 zł).

Czy Twoim zdaniem zastosowanie silnika 1.3 w X-Trail ma sens?