Używane Renault Laguna III vs. Kia Optima II - porównanie i opinia. Nieoczywisty wybór

Renault Laguna III czy. Kia Optima II? To pytanie, które rzadko pada, kiedy szukamy używanego samochodu klasy średniej, a nie powinno. Obydwa modele mają bardzo dużo plusów, ale nie są tak popularne jak np. VW Passat. Czy warto dać im szansę? Sprawdzamy.

Renault Laguna III - opinie. Niechlubne pasmo wpadek za nami?

Po drugiej generacji, która okazała się pełna elektronicznych i technicznych niedoróbek, Renault przyłożyło się do prac projektowych trzeciego wcielenia. To miała być jakościowa rewolucja na stałe zrywająca z łatką „królowej lawet”. Tym razem, ku zaskoczeniu kierowców, Laguna okazuje się dopracowana i wytrzymała. Dostępny był liftback, kombi i stylowe coupe. Produkcja trwała od 2007 do 2015 roku. Niezależnie od roku produkcji, nadwozie nie wykazuje większych problemów z korozją, co wysoko stawia Lagunę w tej kategorii. Istotnie poprawiono również jakość powłoki lakierniczej. Użytkownicy narzekają jednak na delikatne, plastikowe klosze lamp przednich. Po latach użytkowania mogą wymagać renowacji lub wymiany (koszt około 400-700 złotych za sztukę). Liftback ma 470 cm długości, 181 szerokości i 147 wysokości. Rozstaw osi francuskiego średniaka wynosi 276 cm.

Wnętrze Laguny III plasuje się w środku segmentu D. W pierwszym rzędzie siedzeń, w kilka chwil znajdziemy odpowiednią pozycję do odbycia długiej podróży. Nawet bazowe fotele są wystarczające. Te dostępne chociażby w wersji GT, gwarantują jeszcze lepsze podparcie ciała w zakrętach. Na kanapie - z wyjątkiem wersji coupe, komfortowe miejsce znajdą dwie dorosłe osoby. Bagażnik mieści 462-508 litrów, co jest mizernym rezultatem jak na segment D. Znalezienie Laguny z bogatym wyposażeniem nie jest trudnym zadaniem. Często spotykanymi opcjami są dwustrefowa klimatyzacja, komputer pokładowy, nawigacja, rozbudowane nagłośnienie sygnowane przez Bose, panoramiczne okno dachowe, skórzana tapicerka czy tylna oś skrętna.

Renault Laguna III - usterki

Niestety, po latach okazuje się, że próbę czasu przeciętnie znoszą elementy do chwytania (klamki, uchwyty). Niezbyt dobrze też możemy wypowiedzieć się o łuszczącym lakierze na niektórych przyciskach i tapicerce wykazującej się niską odpornością na przetarcia. Problemy notują też karty uruchamiające silnik. Z nimi natomiast, niewielkim kosztem poradzi sobie większość mechaników.

Zobacz wideo Czym hybryda Renault Clio różni się od wersji z silnikiem spalinowym?

Renault Laguna III - silniki, opinie. Dobre jednostki benzynowe

Paletę silników benzynowych otwiera zdecydowanie za słaby 1.6 110 KM. Poza zbyt małą mocą, nie przejawia innych wad. Doskonale współpracuje z instalacją gazową LPG dzięki wielopunktowemu wtryskowi paliwa. Napęd rozrządu oparto na tanim w wymianie pasku - koszt około 700 złotych. Co ciekawe, czterocylindrowy i również wolnossący 2.0 to konstrukcja Nissana. Dysponuje wystarczającą mocą 140 KM, wielopunktowym wtryskiem paliwa i rozrządem napędzanym łańcuchem - jego ewentualna wymiana wiąże się z wydatkiem około 1500 złotych. Na szczycie wolnossącej gamy znajdziemy kolejny silnik Nissana – 3.5 V6 o mocy 238 KM. Znacznie lepsze wrażenia z jazdy, ze względu na niższą masę własną silnika, gwarantuje francuski, dopracowany 2.0 Turbo o mocy 170-204 KM. Ewentualna regeneracja turbosprężarki pochłonie 1800 złotych. Doładowana konstrukcja Renault ma duże zapasy mocy. Bez szkody dla jej żywotności fachowcy podnoszą moc do 260-280 KM. Problemów mogą przysporzyć manualne przekładnie, ale dopiero po przebiegu rzędu 250-300 tysięcy kilometrów.

Renault Laguna III - jakiego diesla wybrać?

Najmniejszy dostępny silnik diesla – 1.5 dCi 110 KM, jest propozycją tylko dla oszczędnych, flegmatycznych kierowców. Laguna z takim źródłem mocy zużywa nikłe porcje oleju napędowego - w trasie nawet poniżej 5 litrów na setkę. Niestety, z kompletem pasażerów wyraźnie brakuje jej mocy. Dodatkowo, egzemplarze z początków produkcji, w których wymieniano olej co 30 tysięcy kilometrów (wedle zaleceń producenta), dochodziło do obrócenia panewek. Warto je profilaktycznie wymieniać co 100 tysięcy km (800-1000 zł).

Mechanicy polecają natomiast większego diesla 2.0 dCi. Oferowany był w kilku wariantach mocy: 130, 150, 173 i 178 KM. Dysponuje bezpośrednim wtryskiem common-rail (regeneracja wtryskiwaczy to koszt 600 złotych za sztukę), turbosprężarką ze zmienną geometrią łopat (regeneracja 1800 złotych), filtrem cząstek stałych, dwumasowym kołem zamachowym (wymiana wraz z kompletnym sprzęgłem to wydatek 3000 złotych) i rozrządem napędzanym istotnie bezobsługowym łańcuchem. W przeciwieństwie do bazowego silnika, tutaj nie doświadczymy deficytu mocy i momentu obrotowego. Użytkownicy zaznaczają niskie spalanie, oscylujące wokół 5-6 litrów poza miastem. Najbezpieczniej postawić na odmiany o mocy 130 i 150 KM – uchodzą za najtrwalsze.

Renault Laguna III -  tylna oś skrętna

Jedynie bazowy benzyniak dysponuje pięciobiegową przekładnią ręczną. Pozostałe współpracują z dość precyzyjną, sześciostopniową konstrukcją. Opcjonalnie oferowano 6-stopniowy, hydrokinetyczny automat. Oczywiście w jego przypadku producent nie zaleca wymiany oleju przez cały okres użytkowania. Mimo wszystko, warto go wymieniać co 50-60 tysięcy kilometrów. Mechanizm pracuje płynnie, choć nie tak szybko jak współczesne produkty. Ciekawym rozwiązaniem, istotnie poprawiającym właściwości jezdne Laguny jest tylna oś skrętna. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają się w przeciwną stronę niż przednie. W czasie szybkiej jazdy w tą samą stronę, zacieśniając zakręty. Całkiem trwały patent nie sprawiający większych problemów po dekadzie użytkowania.

Renault Laguna IIIRenault Laguna III fot. Renault

Kia Optima II - opinie. Niedoceniony zawodnik z Azji

Koreański model segmentu D przeszedł na europejskim rynku totalnie niezauważony, sprzedaż była marginalna. Zwłaszcza jeśli zestawimy ją z bestsellerowym VW Passatem lub Oplem Insignią. A szkoda, bo auto z Azji to naprawdę udana konstrukcja, co tylko potwierdzają ceny używanych egzemplarzy. Optima trzeciej generacji w Europie oferowana była w latach 2010-2015. Producent zaprojektował pojazd w sam raz dla europejskiego klienta. Dotyczy to nienagannej prezencji i jakości wykonania. Świadczy o tym fakt, że Optima znajdująca się obecnie w salonach, tylko nieznacznie różni się wizualnie od tej opisywanej. Nadwozie nie ma problemów z korozją. Dostępny był jedynie sedan o sporych rozmiarach. Karoseria mierzy 485 cm długości, 183 szerokości i 146 wysokości. Rozstaw osi wynosi 279 cm.

Kia Optima IIKia Optima II fot. Kia

We wnętrzu komfortowe warunki znajdą cztery dorosłe osoby. Miejsca jest sporo również w drugim rzędzie. Zastosowane plastiki prezentują przyzwoity poziom, niemal zbliżony do konkurentów i przewyższający francuską propozycję, choć nieznacznie. Lista opcji obejmuje dwustrefową klimatyzację, tempomat, nawigację, podgrzewane i wentylowane fotele, niezłe nagłośnienie, szyberdach, skórzaną tapicerkę i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Rzadko, ale problemów nastręcza pokładowa elektronika. Użytkownicy zgłaszają wyłączającą się kamerę cofania i przestające reagować multimedia. Bagażnik ma 505 litrów, ale jego funkcjonalność ograniczają zawiasy wnikające do środka.

Kia Optima II -  opinie, najlepsze silniki. Szeroki wybór dopracowanych silników

Paleta silników benzynowych składa się z wolnossącej jednostki 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Generuje 165 KM i nie bez trudów może współpracować z instalacjami LPG. Lepsze osiągi zapewnia wyposażona we wtrysk bezpośredni 2.4 GDI o mocy 203 KM lub topowy, doładowany wariant 2.0 Turbo o mocy 278 KM (regeneracja turbosprężarki to wydatek 1800 złotych). Te dostępne były przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Margines ofert stanowi wariant hybrydowy dostępny po liftingu. Korzysta z wolnossącego silnika 2.0 152 KM i 40-konnego elektryka - łączna moc 192 KM. Do prędkości 100 km/h silnik elektryczny intensywnie wspomaga benzynowy, a w czasie hamowania odzyskuje energię, co pozwala osiągnąć przeciętne wyniki spalania oscylujące wokół 8-9 litrów w mieście i 7 w spokojnej trasie.

Amatorzy silników diesla mają do wyboru czterocylindrowe 1.7 CRDI dysponujące mocą 136 KM i 325 NM. Mimo niewielkiej pojemności i niezbyt imponujących parametrów, to wystarczające źródło napędu do sprawnej jazdy po mieście i autostradzie. Zużywa przy tym niewielkie ilości oleju napędowego. Wyniki spalania to niespełna 5-7 litrów na setkę. Producent postawił na obowiązkowy, bezpośredni wtrysk common-rail (regeneracja to wydatek 600 złotych za wtryskiwacz) i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Wytrzymuje około 200-250 tysięcy kilometrów, a jej ewentualna regeneracja pochłonie 1500-1800 złotych. Kupno nowej wiąże się z wydatkiem na poziomie 3500 złotych. Napęd rozrządu realizuje łańcuszek, którego obsługa, przynajmniej w teorii, ma ograniczony zakres. Nad wymianą możemy się zastanowić powyżej 120-150 tysięcy km. Koszt operacji przekroczy 1000 zł.

Napęd w Kii trafia na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni ręcznej lub klasycznego automatu. Podobnie jak w przypadku Laguny, automat działa nieśpieszni,e lecz wystarczająco płynnie przy spokojnej jeździe. Z mechanicznego punktu widzenia, to udana konstrukcja. Z czasem może dojść do nieszczelności skrzyni biegów, co spowoduje trudniejszą zmianę przełożeń. Niezbyt trwała jest też powłoka lakiernicza karoserii. Typowe są liczne zarysowania wymagające po latach „polerki”.

Kia Optima IIKia Optima II fot. Kia

Renault Laguna III vs. Kia Optima II - ceny, ile kosztują? Sytuacja cenowa

Przez nieprzychylną opinię wcześniejszych generacji, Laguna III jest wyjątkową ciekawą ofertą na rynku wtórnym. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskiej sieci sprzedaży. Te z importu mogą pochwalić się bardzo bogatym wyposażeniem. Około 70 procent ogłoszeń stanowią wersje wysokoprężne. Dominuje motor 2.0 dCi. Auta z początku produkcji kupimy już za 10-12 tysięcy zł. Lepiej jednak dołożyć kilka tysięcy do młodszego pojazdu z mniejszych przebiegiem. Na niewiele ponad 20 tysięcy wyceniane są odmiany coupe.

Od dobrej dekady Kia cieszy się uznaniem na polskim rynku. To przekłada się na wartość rezydualną. Nie dysponując kwotą rzędu 30-33 tysięcy zł, trudno o Optimę z pierwszego wypustu. Ogłoszeń jest zaledwie kilkadziesiąt. Przeważają diesle, co stanowi dobrą wiadomość. Zdarzają się też odmiany hybrydowe i doładowane benzyny sprowadzone z USA.

Renault Laguna III vs. Kia Optima II - porównanie. Podsumowanie

Kupno Renault, szczególnie z dwulitrowym dieslem lub doładowanym benzyniakiem, jest pewnym wyborem. Otrzymujemy bogato wyposażony, dobrze wykonany i trwały samochód klasy średniej w przystępnej cenie. Musimy być przygotowani jednak na dużą utratę wartości. Układ jezdny nastawiono na komfort, ale w wersji ze skrętną tylną osią możemy znacznie szybciej pokonywać ostre łuki. Nietrudno o bogato wyposażone sztuki. Drobne problemy z elektroniką łatwo i niskim kosztem wyeliminujemy.

W przypadku Kii, wybór używanych egzemplarzy jest bardzo ograniczony. Nikła popularność to gwarancja droższych, gorzej dostępnych części karoseryjnych i jeszcze większe trudności z późniejszą odsprzedażą. Optima przekonuje za to przestronną i solidnie zmontowaną kabiną. Wciąż wygląda atrakcyjnie i pewnie zachowuje się na asfalcie. Jeśli szukamy kombi, trzeba udać się do Hyundaia po i40.

Więcej o:
Copyright © Agora SA