Tworząc następcę modelu Xsara inżynierowie Citroena poszli zupełnie nową drogą. Nie dość, że zbudowali samochód zupełnie inny od strony konstrukcyjnej, to jeszcze nadali mu formę daleko odbiegającą od poprzednika. Powiew świeżości był wyjątkowo silny, bowiem wprowadzone na rynek dwie wersje nadwoziowe dodatkowo różniły się między sobą w części tylnej. Pięciodrzwiowy hatchback wygląda stateczniej i bardziej elegancko, odmianę trzydrzwiową, przypominającą coupe, cechuje większa dynamika. Pięciodrzwiowy C4 jest bardziej funkcjonalny i lepiej sprawdzi się w roli auta rodzinnego. Co prawda jego bagażnik jest niewiele większy (3d 314 l, 5d 320 l), ale druga para drzwi bardzo ułatwia dostęp do tylnej kanapy. Niezależnie od wersji w C4 jest mało miejsca nad głowami osób siedzących w drugim rzędzie foteli. Wykończenie wnętrza nie budzi zastrzeżeń. Za to przeładowanie "instrumentami" deski rozdzielczej i specyficzna konstrukcja kierownicy (nieruchoma część cetralna) mogą budzić mieszane uczucia u niektórych osób. Prowadzenie Citroena C4 to spora przyjemność. Auto ma dobrze zestrojone podwozie i precyzyjny układ kierowniczy. Zapewnia przy tym dobry komfort jazdy. W gamie silników jest kilka udanych jednostek napędowych, które nie przysparzają większych problemów. Utrzymanie C4 od strony obsługowej nie jest szczególnie kosztowne, jednak spora liczba drobnych awarii potrafi podwyższyć wydatki eksploatacyjne. Dlatego ten model trzeba wyjątkowo dokładnie sprawdzić przed zakupem.
Historia modelu
2004 - Premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 1.4 (88 KM), 1.6 (109 KM) i 2.0 (136 KM), turbodiesle 1.6 HDI (90 KM), 1.6 HDI (109 KM) i 2.0 HDI (140 KM).
2007 - silnik dwupaliwowy 1.6 Bioflex (109 KM)
2008 - Niewielka modernizacja, silniki benzynowe 1.6 VTi (120 KM), 1.6 THP (140 KM), 1.6 THP (150 KM) 2010 - Premiera drugiej generacji C4
Awaryjność
Raport awaryjności samochodów TÜV 2013
Raport awaryjności samochodów DEKRA 2013
Citroen C4 pierwszej generacji ma bogatą historię serwisowych akcji przywoławczych, co świadczy o nie najlepszym dopracowaniu modelu. Pierwsza z nich odbyła się wiosną 2005 r. i dotyczyła niezgodnych ze specyfikacją przewodów paliwowych w turbodieslach 1.6 HDI. Kolejne dwie akcje serwisowe przeprowadzono jesienią 2005 r. Pierwsza z nich objęła auta, w których istniała możliwość przenikania wody do modułu sterującego elektroniką współpracującą z układem hamulcowym. Kolejna dotyczyła wadliwego pedału hamulca, ale objęła tylko wersje z kierownicą po prawej stronie. Na początku 2006 r. wezwano do warsztatów właścicieli tych egzemplarzy C4, w których stwierdzono możliwość wycieku hamulcowego przy tylnej osi, a wiosną tego samego roku sprawdzano w niektórych C4 poprawność działania czołowych poduszek powietrznych. Trzy kolejne serwisowe akcje nawrotowe odbyły się w 2008 r. Najpierw producent zareagował na możliwość wnikania wody do sterownika zarządzającego układami ABS i ESP, nieco później sprawdzano poprawność działania wspomagania układu hamulcowego w wersjach z silnikiem 2.0 HDI. Podczas trzeciej akcji z 2008 r. eliminowano wadliwe zawory w podciśnieniowych systemach wspomagania układu hamulcowego. Jesienią 2009 r. akcja serwisowa miała na celu wyeliminowanie problemów z pompą hamulcową, a pod koniec 2010 r. znowu wzywano niektórych właścicieli C4 dla sprawdzenia układu wspomagania hamulców.
Silniki
Benzynowce montowane w C4 pierwszej generacji są generalnie mniej kłopotliwe i mniej kosztowne w użytkowaniu niż turbodiesle. Ale mają kilka słabych punktów, które co jakiś czas dają o sobie znać. Problemy dotyczą głównie zaworów EGR, elektronicznych przepustnic i zespolonych cewek zapłonowych. W turbodieslach trzeba spodziewać się przede wszsytkim kłopotów z rozpadającymi się kołami pasowymi, a po większych przebiegach także z wtryskiwaczami i turbosprężarkami. Szczególnie w silniku 1.6 HDI turbina nie grzeszy trwałością. Podczas typowo miejskiej ekploatacji szybko zapychają się filtry cząstek stałych, zmuszając właścicieli C4 do odwiedzenia warsztatu.
Podwozie
Szczególnie szybko zużywają się tuleje i łączniki stabilizatora, łatwo wybijają się też tuleje przednich wahaczy. Nietrwałe są górne łożyska kolumn przedniego zawieszenia. Szybko zużywają się przednie tarcze hamulcowe, w przewodach hamulcowych pojawiają się wycieki.
Kosztowne są awarie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego.
Instalacja elektryczna
Niemal każdy element instalacji elektrycznej, w tym również elektronika, może odmówić pośłuszeństwa. Problemy dotyczą najczęściej rozrusznika (głównie w 1.6 HDI), sterownika silnika, czujnika temperatury silnika, czujnika filtra cząstek stałych, czujników położenia wału korbowego i wałka rozrządu, wyświetlaczy elektronicznych, modułu zarządzającego deską rozdzielczą oraz sterownika systemu ESP.
Co wybrać ?
Najlepiej silniki benzynowe starszej generacji, wprowadzone w 2004 r. Spisują się bardzo przyzwoicie, trzeba tylko dobrać odpowiednią jednostkę napędową do swoich preferencji. Rzadko się psują, co stanowi ich wielką zaletę. Nowocześniejsze silniki benzynowe, montowane w C4 od 2008 r. są bardziej zaawansowane technologicznie, a przez to droższe w serwisowaniu. Turbodiesle HDI znane są z bardzo dobrych parametrów eksploatacyjnych, ale w ich przypadku trzeba liczyć się z większą awaryjnością i większymi wydatkami serwisowymi.
Ceny
Linki
Strona forum na temat samochodów marki Citroen
Strona forum miłośników Citroena
Gaz
Dobry komfort jazdy, poprawne prowadzenie, przyjemne wnętrze, duży wybór interesujących silników
Hamulec
Spora awaryjność, przeciętna pojemność bagażnika, mało miejsca nad głowami jadących na tylnej kanapie
Summa summarum
Citroen to typowy przedstawiciel francuskiego przemysłu motoryzacyjnego - interesujący z wyglądu, komfortowy, dający sporo przyjemności z jazdy, ale kłopotliwy ze względu na awaryjność. W tym modelu trzeba się liczyć z różnymi niedomaganiami, przy czym bardzo rzadko doprowadzają one do przerwania podróży. C4, choć jest częstym gościem warsztatów, z reguły dojeżdża jednak do celu.
ZOBACZ TAKŻE :