Koncern PSA dokonał w 1996 r. prawdziwej rewolucji, wprowadzając do sprzedaży furgonetki o zupełnie nowej konstrukcji. Zrezygnowano z układu dwuczłonowego, polegającego na łączeniu w jedną całość przedniej części auta miejskiego i oddzielnie produkowanego segmentu ładunkowego. Kabinę pasażerską i ładownię zintegrowano, tworząc dużo ładniejsze i bardziej praktyczne nadwozie. Tak powstał Citroen Berlingo i Peugeot Partner , dwa bliźnizcze samochody o niezwykle uniwersalnym charakterze. Różnice między nimi były niezauważalne na pierwszy rzut oka, ale każda z firm wprowadzała charakterystyczne dla siebie detale, inaczej dobierała wyposażenie i we własnym zakresie opracowywała wykończenie modelu.
Z punktu widzenia użytkownika najważniejsze jest, jakiej wersji Berlingo poszukuje. Mogą być to wersje typowo użytkowe, typu furgon lub furgon oszkolony, albo w pełni osobowe, w odmianie standardowej lub Multispace. Ta druga zapewnia dużo wyższy komfort jazdy za sprawą bogatego wyposażenia i pomysłowej zabudowy przedziału pasażerskiego, nawiązującej do klasycznych, rodzinnych minivanów. Kufer standardowo ma pojemność 664 l, a po złożeniu tylnej kanapy aż 2800 l. Zastosowania rodzinne są więc jak najbardziej wskazane. Przestronność to duży atut modelu, przesuwne drzwi tylne ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Berlingo jest samochodem nieskomplikowanym, stosunkowo niedrogim i tanim w utrzymaniu. Choć nie jest mistrzem niezawodności jego awarie należą w większości do mało kłopotliwych. Z częściami zamiennymi nie ma problemu, nie brakuje zamienników, przeciętny warsztat może zająć się przeglądami i obsługą.
1996 - premiera modelu, nadwozie kombivan 3d, silniki benzynowe 1.1 (60 KM) i 1.4 (75 KM) 1997 - silnik benzynowy 1.8 (90 KM), diesel wolnossący 1.9 D (70 KM) 1999 - nadwozie 4d (tylne drzwi przesuwne po prawej stronie), turbodiesel 2.0 HDI (90 KM) 2000 - nadwozie 5d (tylne drzwi przesuwne po obu stronach auta), silnik benzynowy 1.6 (109 KM) 2002 - modernizacja, nowy pas przedni, nowe wnętrze, silniki benzynowe 1.4 (75 KM) i 1.6 16V (109 KM), diesel wolnossący 1.9 D (70 KM), turbodiesel 2.0 HDI (90 KM) 2005 - turbodiesel 1.6 HDI (75 lub 90 KM) 2008 - premiera drugiej generacji Berlingo. Pierwsza generacja pozostaje w ofercie pod nazwą Berlingo First 2010 - zakończenie produkcji Berlingo pierwszej generacji
Ranking usterkowości TÜV 2010:
Niezawodność Berlingo pozostawia wiele do życzenia, co pokazuje raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego. Dopracowanie konstrukcji też nie wygląda najlepiej, czego dowodem są serwisowe akcje nawrotowe. Na początku 2000 r. w autoryzowanych serwisach trzeba było sprawdzać wadliwy układ wspomagania hamulców. Wiosną 2005 r. kontrolowano system sterowania poduszkami powietrznymi, a latem likwidowano problem pękających sprężyn przedniego zawieszenia. Z początkiem 2006 r. właściciele Berlingo musieli pojechać do warsztatów na sprawdzenie tylnego zawieszenia. Latem, a także pod koniec 2008 r. producent musiał jeszcze zareagować na wady elektronicznego sterownika, zarządzającego wycieraczkami, światłami i ładowaniem akumulatora.
Zabezpieczenie antykorozyjne w Berlingo nie budzi zastrzeżeń, nawet w starszych egzemplarzach rdza nie jest wiodącym problemem tego modelu. Najsłabszy punkt stanowią przesuwne drzwi, które przy częstym użytkowaniu zaczynają odmawiać posłuszeństwa. Przesuwają się ciężko lub zacinają się. Naprawy są niestety dość drogie. Lepiej sprawdzić przed zakupem, czy drzwi działają prawidłowo.
Elementy podwozia nie radzą sobie zbyt dobrze z dziurawymi, polskimi drogami. Szybkiemu zużyciu ulegają tuleje wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, amortyzatory. Berlingo podobny jest pod tym względem do innych samochodów francuskich, w których zawieszenia zapewniają co prawda wysoki komfort jazdy, ale nie tolerują dziur i wybojów. Naprawy mało trwałych zawieszeń nie są jednak kosztowne. Trzeba się także liczyć z awariami pompy wspomagania układu kierowniczego. W tym przypadku wydatek będzie poważniejszy. W starszych egzemplarzach warto sprawdzić działanie hamulca pomocniczego. Zardzewiała linka lubi zacinać się w pancerzu, a z czasem też pękać.
Jednostki napędowe Berlingo są mało awaryjne i trwałe. Nierzadko jednak trapione są wyciekami oleju, zwłaszcza w okolicach uszczelniaczy wału korbowego. Na porządku dziennym są również wycieki oleju ze skrzyni biegów. Nieszczególnie trwałe są łożyska półosi napędowych. Słabym punktem turbodiesli HDI są dwuczęściowe koła pasowe na wale głównym, wytrzymujące ledwie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Najpierw "biją", co najwyraźniej odczuwa się na biegu jałowym, potem ulegają rozwulkanizowaniu, rozpadają się i przestają spełniać swoją funkcję. Wymiana koła pasowego to wydatek rzędu 1000 zł, a wraz z napinaczami nawet 2000 zł.
Złącza elektryczne Berlingo nie są tak odporne na rdzę jak nadwozie. Ich korozja powoduje problemy z przesyłem energii elektrycznej, a to prowadzi do problemów z działaniem deski rozdzielczej, oświetlenia, sterowników szyb bocznych, ogrzewania tylnej szyby, czujnika poziomu paliwa, wentylatora chłodnicy. Jeśli pojawi się problem z jakimkolwiek odbiornikiem prądu warto najpierw sprawdzić złącza. Usterka może być naprawdę drobna. Awarie mechanizmów otwierających i podnoszących szyby w drzwiach są wyjątkowo częste. Ale w tym przypadku winę ponosić mogą również uszkodzone siłowniki. Kłopoty z instalacją elektryczną występują częściej w egzemplarzach po modernizacji z 2002 r., kiedy to przybyło elektroniki i zastosowano sieć multipleksową.
Trzeba pamiętać, że egzemplarze z lat 1996-2002 są już mocno wyeksploatowane i mogą znacznie częściej zawodzić. Lepiej zapłacić więcej, ale zdecydować się na model po modernizacji. W grę wchodzi lepsze wykończenie, bogatsze wyposażenie, wyższy komfort jazdy i szersza gama silników. Pod maską warto mieć benzynowego 1.6 lub 90-konnego turbodiesla. Benzynowiec 1.8 ma wiele werwy, co może się podobać, ale zużywa sporo paliwa. Z kolei wolnossący 1.9 jest mistrzem oszczędności, ale jego dynamika jest wyjątkowo kiepska, podobnie jak benzynowej wersji 1.1. Wersje benzynowe 1.1 i 1.8 to raczej rzadkość na naszym rynku.
Numer VIN wybito w centralnej części rynienki przedniego prawego błotnika. Znaki identyfikacyjne widoczne są po podniesieniu pokrywy silnika.
www.autobaza.pl - dekoder numerów VIN
berlingo-klub.pl/forum - forum dyskusyjne użytkowników Citroena Berlingo
klub.citroen.triger.com.pl/modules/news - strona klubu miłośników marki Citroen
Dariusz Dobosz