REKLAMA
Advertisement

Używane pewniaki za 70 tys. zł. Redaktor Piotr wybrał auta na różne okazje. Od A3 po Sorento

Auta drożeją, nasze preferencje się zmieniają, ale na rynku wtórnym nierzadko decyduje przypadek. Coś wpadnie nam w oko i jedziemy na oględziny. To wcale nie musi być samochód, na który pierwotnie stawialiśmy. Do tego dochodzi mnogość rozmaitych propozycji. Mając w kieszeni 70 tysięcy złotych, wybór jest ogromny.

Kolejny raz szukamy wozów z różnych segmentów. To solidne konstrukcje. Mniej lub bardziej popularne. Niektóre na wskroś funkcjonalne, inne maksymalizujące frajdę z jazdy. Jeśli postawimy na sprawdzoną jednostkę napędową, możemy liczyć na akceptowalne koszty eksploatacji. Ponadto, kwota rzędu 70 tysięcy zł sprawia, że nierzadko trafimy na auta z polskiego salonu, ze stosunkowo niewielkim przebiegiem i pewną historią serwisową. Oto nasze propozycje. Więcej porad dla kierowców znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.

Zobacz wideo Przechodzień wepchnął przypadkową osobę pod autobus. 24-latek został zatrzymany

Audi A3 III - opinie, awarie, cena, najlepsza wersja

Zdecydowanie jednym z najpopularniejszych kompaktów premium na rynku wtórnym pozostaje Audi A3. Trzecia generacja niemieckiego przeboju dostępna była od 2012 do 2020. Niemiecki wóz występował jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, klasyczny sedan i kabriolet. Estetycznie narysowana sylwetka niezmiennie przyciąga sympatyków marki, przekonując do siebie także dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Niczym szczególnym się jednak nie wyróżnia i ginie w tłumie innych aut. Ma 424 cm długości, 178 szerokości i 139 wysokości. Rozstaw osi wynosi 260 cm. Warianty po lifcie z 2016 mogły być wyposażone w wydajne reflektory LED.

Wnętrze kompaktowego Audi w żaden sposób nie przypomina swojego technicznego bliźniaka – Volkswagena Golfa. Jakość zastosowanych materiałów prezentuje zupełnie inny poziom. Seryjne lub sportowe, opcjonalne fotele gwarantują wysoki komfort jazdy i należyte podparcie ciała w zakrętach. Na kanapie miejsca jest równie mało, co chociażby w konkurencyjnej Alfie Romeo Giulietta czy BMW serii 1. Również w kwestii przestrzeni bagażowej A3 nie rozpieszcza – 380 l.

Obszerna paleta jednostek napędowych A3 niestety nie zawiera propozycji wartej bezwarunkowego polecenia. Wszystkie jednostki rodziny TSI, zwłaszcza z początku produkcji, borykają się z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Czterocylindrowe motory z bezpośrednim wtryskiem 1.4, 1.8 i 2.0 TFSI generują odpowiednio 122-140, 180, 223-300 KM. Na szczycie benzynowej gamy stoi pięciocylindrowy 2.5 Turbo 367 KM. Im młodszy egzemplarz, tym mniejsza szansa na awarię. Silniki 1.4 TSI EA211 otrzymały pasek rozrządu i uchodzą za najmniej awaryjne. Mają 125 lub 150 KM.

Po liftingu w 2016 gamę przebudowano. W ofercie pojawił się 1.0 TFSI 115 KM, 1.4 TFSI 150 KM, a dwa lata później 1.5 TFSI generujący 150 KM. Ta odmiana ma funkcję odłączania dwóch cylindrów przy spokojnej jeździe. Gama wysokoprężna składa się z polecanego przez specjalistów 1.6 TDI o mocy 105 i 110 KM i systematycznie poprawianego 2.0 TDI generującego 150-184 KM. Dwulitrowy diesel wyposażony w szynę wtryskową common-rail nie ma już chorób wieku dziecięcego i wad poprzednika z pompowtryskiwaczami. Mając w kieszeni 70 tysięcy zł, możemy celować w egzemplarze z lat 2016-2017. W dobrym stanie, z niezłym wyposażeniem i przebiegiem rzędu 80-120 tysięcy km.

Mazda CX-5 I - opinie, awarie, cena, najlepsza wersja

Sporą popularnością na rynku wtórnym cieszy się pierwsza generacja Mazdy CX-5 produkowana od 2012 do 2017. Dynamicznie zaprojektowane nadwozie nawet dziś wygląda świeżo i nowocześnie. Niestety, jak w innych modelach Mazdy, auto może borykać się z problemem korozji. Ta atakuje bez względu na wiek i przebieg danego egzemplarza, choć zdarzają się przypadki, gdzie wcale jej nie doświadczymy. Dla odmiany, wnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Tekstylia i tworzywa są trwałe i wytrzymałe. W kabinie komfortowe warunki znajdą cztery dorosłe osoby, dla których przewidziano automatyczną klimatyzację, tempomat, nawigację, niezłe multimedia, komputer pokładowy i szereg systemów wsparcia kierowcy.

Oczywiście, możemy liczyć na prosty napęd wszystkich kół i opcjonalne, automatyczne, całkiem trwałe przekładnie. Do napędu przewidziano czterocylindrowe benzyniaki 2.0 160-165 KM i 2.5 192 KM, a także diesla 2.2 Skyactiv o mocy 150-175 KM. Ich serwis jest droższy względem europejskich odpowiedników, ale dobra opieka zapewni długą i spokojną eksploatację. Do tego Mazda zapewnia dobre właściwości jezdne i precyzyjny układ kierowniczy. Dysponując kwotą 70 tysięcy zł, w naszym zasięgu pozostają auta z lat 2015-2016.

Mazda CX-5 I
Mazda CX-5 I fot. Mazda

Opel Zafira III - opinie, awarie, cena, najlepsza wersja

Pierwsze wcielenie Opla Zafiry okazało się przebojem. Kompaktowy van był strzałem w dziesiątkę, zwłaszcza dzięki dodatkowym fotelom trzeciego rzędu i mnogości schowków. Trzecie wcielenie produkowano od 2011 do 2019 wedle niezmienionej receptury. Atrakcyjny design skutecznie wyróżnia Zafirę III z grona innych nudnych, rodzinnych urządzeń do codziennego odwożenia dzieci do szkoły. Co istotne, Opel mocno popracował nad jakością zabezpieczenia antykorozyjnego. Gabarytami auto przewyższa kompaktowe crossovery i SUV-y. Nadwozie mierzy 466 cm długości, 188,5 szerokości i 168,5 wysokości. Rozstaw osi wynosi 276 cm.

Wnętrze zbudowanej na bazie Astry IV jest wzorem ergonomii. Mnogość przycisków na konsoli centralnej początkowo może wprawić w zakłopotanie. Wystarczy jednak chwila przyzwyczajenia, by bez trudów obsługiwać wszystkie systemy pokładowe. Na fotelach, zwłaszcza tych opcjonalnych z szeroką regulacją i wydłużanym podparciem ud, pozycja jest bardzo komfortowa. W drugim rzędzie siedzeń mamy do dyspozycji przesuwane i niezależnie składane trzy fotele – każdy z systemem ISOFIX. Bagażnik to imponujące 710 litrów przestrzeni ładunkowej. Jeszcze więcej po złożeniu drugiego rzędu – 1792 l.

Mechanicy szczególnie polecają relatywnie proste silniki benzynowe, nadające się do konwersji na LPG. Wolnossący 1.8 z rodziny EcoTec generuje 115-140 KM, 1.4 Turbo 120-140 KM (dostępna była fabryczna wersja z LPG). Dysponują wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz tanim rozrządem z paskiem. Wprowadzony po liftingu silnik 1.6 SID o mocy 170-200 KM korzysta już z bezpośredniego wtrysku paliwa i zapewnia wyższe koszty eksploatacyjne.

Lwią część stanowią jednak egzemplarze wyposażone w silniki wysokoprężne. Do wyboru mamy jednostki 1.6 CDTI i 2.0 CDTI (konstrukcja Fiata) o mocy 120-136 KM i 110, 130, 165 KM. Niewielką popularnością cieszył się wariant o mocy 195 KM, wyposażony w podwójne doładowanie. Co istotne, 70 tysięcy zł wystarczy na dobrze wyposażone wozy z przebiegiem około 100 tysięcy km z lat 2016-2018.

Kia Sorento III - opinie, awarie, cena, najlepsza wersja

Ciekawą propozycją dla osób szukających rodzinnego SUV-a z napędem na wszystkie koła jest trzecia generacja Kii Sorento. Koreański, flagowy europejski model produkowany był od 2014 do 2020. Nadwozie nie ma problemów z korozją, zaś estetyka nie zdradza azjatyckiego pochodzenia. Wnętrze zaskakuje przestronnością i starannością wykonania. Plastiki są dobrej jakości i zostały także starannie spasowane. W kwestii wygody podróżowania, Sorento spełni oczekiwania nawet pięciu dorosłych osób. Opcjonalnie, w podłodze bagażnika montowano trzeci rząd siedzeń, ale ten sprawdzi się jedynie na krótkim dystansie. Lista dodatków obejmuje między innymi skórzaną tapicerkę, nawigację, otwierane okno dachowe, automatyczną przekładnię, napęd 4x4 i liczne systemy bezpieczeństwa.

W Europie oferowano tylko warianty wysokoprężne. To 2.0 i 2.2 CRDI o mocy 185 i 200 KM. Pracują kulturalnie i nie wykazują się przesadnym apetytem na olej napędowy. Odznaczają się również dobrą trwałością i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji. Z prywatnego importu pojawiają się pośród ogłoszeń benzynowe 2.0 Turbo o mocy 245 KM. Sorento nie wskoczył nigdy to topu rankingów sprzedaży, co stanowi dla kupującego mocną kartę przetargową. Mając 70 tysięcy złotych w portfelu, możemy pokusić się o egzemplarze z początku produkcji.

Ford Mondeo V - opinie, awarie, cena, najlepsza wersja

Piątą generację Forda Mondeo, ulubieńca flot, znamy od 2012. W Europie zadebiutowała dwa lata później. W ofercie znalazł się sedan, liftback i praktyczne kombi. Dynamiczna sylwetka przyciąga spojrzenia. Co istotne, Mondeo V nie ma problemów z korozją, co dotyczy także egzemplarzy importowanych zza oceanu. Wymiarami nieznacznie przewyższa Passata. Ma 487 cm długości, 185 szerokości i 148 wysokości. Rozstaw osi wynosi 285 cm.

Wnętrze skrojono z myślą o czterech dorosłych osobach. Co ciekawe, mimo sporych gabarytów karoserii, bagażnik to skromne 458-488 litrów, co nie jest imponującym wynikiem w segmencie. Jeszcze mniej oferuje hybryda, ale to margines oferty. Na liście wyposażenia znajdziemy między innymi skórzaną tapicerkę, wydajne nagłośnienie, nawigację, komputer pokładowy, podgrzewaną przednią szybę, nastrojowe oświetlenie i liczne systemy wsparcia kierowcy. Na rynku trafiają się także egzemplarze z napędem 4x4 i automatycznymi przekładniami dwusprzęgłowymi Powershift.

Wśród silników benzynowych, Ford oferował tylko doładowane propozycje z serii EcoBoost. Do dyspozycji mamy rachityczny, lecz zaskakująco sprawny 1.0 Ecoboost o mocy 125 KM - zadowoli mało wymagających kierowców, spalając niemałe dawki paliwa. O wiele więcej zapewniają jednostki 1.5 i 2.0 EcoBoost o mocy 160-165, 203-240 KM. Silniki korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa, doładowania i paska rozrządu w kąpieli olejowej. Jak donoszą mechanicy, motory nie zmagają się z poważnymi bolączkami.

Dla oszczędnych przewidziano diesle 1.5 TDCI 120 KM, 1.6 TDCI 115 KM i najbardziej odpowiedni i szczególnie polecany 2.0 TDCI 150-210 KM. Jednostki z francuskim rodowodem (1.6 i 2.0 TDCI to konstrukcje koncernu PSA) są dopracowane i bezproblemowe. Niewiele palą i okazują się dynamiczne. Dominują też pośród ogłoszeń. Za 70 tysięcy kupimy egzemplarze z lat 2018-2019.

Peugeot 208 II - opinie, awarie, cena, najlepsza wersja

Niezmiennie od kilku dekad modele Peugeota stają się rynkowymi przebojami. Ten sam los spotkał drugą generację 208, dostępną w salonach od 2019. Tym razem w cenniku znalazła się tylko jedna wersja nadwoziowa – pięciodrzwiowy hatchback. Agresywnie narysowane pełne obłości nadwozie dostępne jest w wielu ciekawych kolorach. Oczywiście, bazowe egzemplarze wyróżniają się brakiem designerskich, kolorowych dodatków. Wnętrze wykonano z materiałów przyzwoitej jakości. Próżno tutaj szukać tandetnych tworzyw i słabego spasowania. Na fotelach komfortowe warunki podróżowania znajdzie każdy, a z tyłu dwie osoby o wzroście do 180 cm nie będą zgłaszać większych zastrzeżeń. W lepiej wyposażonych egzemplarzach mamy do dyspozycji centrum multimedialne sterowane z poziomu dotykowego ekranu i szereg nowatorskich systemów bezpieczeństwa.

Katalog otwiera wolnossący, trzycylindrowy 1.2 o mocy 75 KM. Znacznie więcej oferują doładowane wersje tej jednostki o mocy 102-130 KM i te polecamy. Z powodzeniem przejadą 250 tysięcy kilometrów. Amatorzy niskiego spalania mają do dyspozycji diesla 1.5 HDI o mocy 102 KM. Najdroższym wariantem jest wersja elektryczna generująca 136 KM o realnym zasięgu 150-200 km (poza naszym zasięgiem). Nasz budżet z powodzeniem wystarczy na auta z roczników 2019-2020. Wiele z nich pochodzi z polskich salonów sprzedaży. Cechują się zadowalającym wyposażeniem i skromnym przebiegiem, rzadko przekraczającym 50 tysięcy kilometrów.

Więcej o: