Szalone projekty z serii Skoda Student Concept Car to oczywiście zabawa i pole do popisu dla studentów Akademii. - W 2014 r. narodziła się tam nowa tradycja, zgodnie z którą najbardziej aktywna, najzdolniejsza i najmocniej zmotywowana młodzież, wspólnie konstruuje wyjątkowy egzemplarz samochodu, jakiego do tej pory nie nie widział świat. Zawsze jest to auto jedyne w swoim rodzaju. Prototypy są jak najbardziej realnymi pojazdami. Tak, te samochody naprawdę powstają. I naprawdę jeżdżą. Na stronie głównej gazeta.pl znajdziesz więcej takich ciekawostek.
Przerwę Akademia Skody miała tylko raz. W 2021 r. z powodu koronawirusa. Tak to, co roku od 2014 r. prezentowali coś niezwykłego. Rok temu Skodą Afriq, przerobionym Kamiqiem na terenową rajdówkę. Trzy lata temu była Skoda Slavia, a więc "sportowe auto w wersji Spider". Jeszcze wcześniej stworzono pikapa na bazie... Kodiaqa.
Wszystkie auta są sprawne, a dzięki różnym szczegółom, technicznym i projektowym, jazda nimi wywołuje szeroki uśmiech na twarzy. Afriq, Slavia, Mountiaq, a także starsze Citijet, Funstar, Atero, Element i Sunroq w obecnych wersjach rzecz jasna nie nadają się do sprzedaży, ani homologacji drogowej. To wszystko koncepty - symbole zaangażowania koncernu samochodowego w rozwój młodych ludzi. Na wakacje 2023 r. pokazano kolejny prototyp, który idealnie pasuje do wakacyjnego klimatu.
To camperowa i mobilna wersja biurowa modelu Enyaq w pełni zbieżna z aktualnym hasłem marki „Let´s Explore". W tegorocznej edycji projektu 29 studentów Centrum Praktyk Škody w Mladá Boleslav przekształciło elektrycznego SUV-a Skodę Enyaq w wielofunkcyjnego kampera i mobilne biuro z wnętrzem wypełnionym ekologicznymi materiałami
- tłumaczy Skoda. Samochód powstał na bazie dobrze znanego z naszych dróg Enyaqa iV. Kamper na bazie SUV-a ma taką samą długość, szerokość i rozstaw osi. Jest za to wyższy, ponieważ z tyłu pojawił się charakterystyczny garb, który pozwolił znacznie zwiększyć przestronność wnętrza. To właśnie przerobieniu tyłu Enyaqa przysporzyło studentom najwięcej trudności. Mieli też tylko jedną próbę. Skoda dała im jednego jedynego Enyaqa. Każdy błąd mógłby więc zrujnować cały projekt. Na szczęście udało się.
Co ciekawe, w dachu zamontowano okno. Wpuszcza do środka sporo słońca, a poza tym otworzyć i wyjrzeć. Ogniwa słoneczne generują dodatkową energię dla części mieszkalnej pojazdu, a auto można również podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania na kempingach lub parkingach dla kamperów. Poniżej sporo zdjęć, jakie zrobiliśmy podczas prezentacji.
Skoda Roadiaq to pełnoprawny kompaktowy dwuosobowy kamper. Ma wygodne łóżko dla dwojga dorosłych, na którym miałem chwilę poleżeć. Jestem absolutnym antyfanem kamperowania i namiotowania, zaskoczyło mnie więc, jak miękki i wbrew pozorom wygodny może być taki materac. Wrażenie robi też masa schowków, półek i szafek. Roadiaq to w końcu Enyaq... kompaktowy SUV. Przebudowany dach ma jeszcze dwa ważne zadania. Zapewnia teraz dostęp do małej kuchni zintegrowanej z dawnym bagażnikiem. Co więcej, tylną klapę można wyposażyć w namiot, aby zapewnić jeszcze więcej przestrzeni mieszkalnej za pojazdem.
Na powyższych zdjęciach na pewno zauważyliście przymocowany przed pasażerem tablet. Takie miejsce pewnie nie powstałoby kilka lat temu, zanim praca zdalna stała się powszechna. Stałe połączenie internetowe umożliwia użytkownikom pracę i przesyłanie strumieniowe wideo z dowolnego miejsca. Jeśli nie pracujecie, to możecie wykorzystać łącze i tablet do puszczania muzyki lub filmów. Oczywiście na postoju. W Skodzie Roadiaq wykorzystano trwałe i zrównoważone materiały. Bardzo ciekawie prezentuje się kolor tapicerki.
Do rodziny prototypów dołączył właśnie mały kamper. Ciekawe, co studenci wymyślą za rok. To wbrew pozorom nie jest tylko zabawa. Młodzi adepci sztuki tworzenia samochodów nabierają doświadczenia, mierzą się z wyzwaniami i mogą zrealizować kilka szalonych pomysłów. Za kilka-kilkanaście lat skorzystają z tego w produkcyjnych samochodach. Materiał powstał na wyjeździe sfinansowanym przez Skoda Polska Volkswagen Group Polska Sp. z o.o..