Opinie Moto.pl: Ford Ranger Raptor. Są pikapy i jest Raptor

To jedyny taki pikap na polskim rynku, ale nie tylko to czyni Forda Rangera Raptora samochodem wyjątkowym. To szalony pikap do zadań specjalnych. Niekoniecznie wożenia ciężkiego sprzętu w trudnych warunkach. Raczej zabawy w terenie.

Ford Ranger Raptor - ceny, konkurenci

W Polsce Ford Ranger Raptor kosztuje teraz 307 250 złotych netto w wersji z benzynową V-szóstką pod maską o mocy 292 KM To właśnie tę wersję testowaliśmy. Za jakiś czas nad Wisłę przyjadą Raptory z wysokoprężnym silnikiem 2.0 EcoBlue BI-TURBO o mocy 210 KM. W cenniku widzimy kwotę 262 850 złotych netto. Niezależnie od silnika kierowca otrzymuje pikapa gotowego do sportowej jazdy po bezdrożach. Czy Ford Ranger Raptor jest drogi? Nie da się odpowiedzieć, ponieważ nie ma żadnego konkurenta. Drugim tak bezkompromisowym pikapem jest tylko Jeep Gladiator, ale on został stworzony do innych zadań. Gladiator podnosi możliwości terenowe do kwadratu, Raptor - prędkość i frajdę z jazdy. Więcej testów nowych samochodów znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.

Zobacz wideo Nasze pierwsze wrażenia z kontaktu z Fordem Explorerem

Ford Ranger Raptor - silnik, moc, spalanie

Wcześniejsza generacja Rangera Raptora była dostępna tylko z dieslem. Teraz można wybrać podwójnie doładowany silnik benzynowy. I to sześciocylindrowy (układ V) o pojemności trzech litrów. Do Europy przyjechała osłabiona wersja tego silnika, ale nie tak jak myślano poprzednio. Ostatecznie ma około 290 KM mocy i prawie 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To sprawia, że Raptor jest naprawdę dynamiczny. Co istotne w tym modelu, silnik daje moc już od samego dołu i znakomicie sprawdza się w terenie. Tak samo jak 10-stopniowy automat.

Na zdjęciach widzicie nasze próby na torze terenowym. Tym razem Raptora tak nie męczyliśmy, a najwięcej kilometrów przejechał głównie po mieście. Jak się sprawuje? Jeśli nie przerazi was rozmiar i macie gdzie go zaparkować, to Ranger na pewno wam się spodoba. Terenowe zawieszenie w mieście zapewnia wysoki komfort, a ekstremalny Ford nie przejmuje się żadnymi dziurami. Zużycie paliwa? Przy dynamicznej jeździe będzie wysokie, ale wcale być takie nie musi. Często komputer pokazywał mi wyniki między 13 a 15 l/100 km.

Ford Ranger Raptor - wydech

Emocje podkręca tutaj także znakomity wydech, który sprawia, że na zewnątrz Raptor w stu procentach zasługuje na swoje groźne imię. Z kierownicy możemy wybrać jeden z czterech trybów pracy:

  • Cichy – najcichsza praca niezależnie od warunków jazdy.
  • Normalny – ustawienie domyślne, które zapewnia równowagę między komfortem a głośnością dźwięku. Ustawienie domyślne w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts i Rock Crawl.
  • Sport – nieco głośniejsza praca układu wydechowego niż zwykle, która pasuje do dynamicznej jazdy.
  • Baja – najgłośniejsze ustawienie, które powinno być stosowane jedynie podczas jazdy w terenie. Maksymalny dźwięk wyczynowego układu wydechowego dostępny w każdych warunkach jazdy.

Tryb Baja jest tak głośny, że naprawdę nie powinno się go używać w mieście, o czym samochód ostrzega. W Sporcie Raptor też jest groźny, a tryb Cichy pozwala niepostrzeżenie przemknąć przez osiedle. To świetnie rozwiązanie, które pojawiło się już m.in. w Mustangu. Ford promował je kiedyś jako "tryb dobry sąsiad".

Ford Ranger RaptorFord Ranger Raptor fot. Filip Trusz

Ford Ranger Raptor - tryby jazdy. Trzy plus cztery

Ford Ranger Raptor na bieżąco dostosowywać do potrzeb kierowcy, dzięki aż siedmiu trybom jazdy. Zmienia się je przyjemnie działającym pokrętłem. Trzy opracowano na potrzeby jazdy na co dzień, a cztery do walki w terenie:

  • Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
  • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie
  • Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach
  • Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
  • Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu
  • Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
  • Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością

Ford Ranger Raptor - właściwości terenowe

Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Terenowych zmian jest więcej. Całkowicie przeprojektowano zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.

Nowa generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX z wewnętrznym obejściem Live Valve jest wyposażona w najnowocześniejszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji. Chociaż są to podzespoły FOX, prace tuningowe i rozwojowe zostały przeprowadzone przez Ford Performance.

Przednia płyta osłonowa jest prawie dwa razy większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Głębokość brodzenia to 850 mm. Kąt natarcia 32 stopnie, rampowy 24 stopnie, a zejścia 27 stopnie bez haka. 

Ford Ranger RaptorFord Ranger Raptor fot. Filip Trusz

Ford Ranger RaptorFord Ranger Raptor fot. Ford

Ford Ranger Raptor - podsumowanie, opinia

Ford Ranger Raptor chwyta kierowcę za serce swoim bezkompromisowym charakterem, prędkością i umiejętnościami terenowymi, a przy tym wcale nie męczy. Fordowi udało się zachować ciekawy balans. Mimo że to tak naprawdę samochód użytkowy, który w dodatku wpadł w ręce Ford Performance, to kierowcę oraz pasażerów otacza nowoczesnymi technologiami, systemami i bogatym wyposażeniem. Jeśli lubicie pikapy, to na pewno się w nim zakochacie. Obok Gladiatora to zdecydowanie najciekawszy samochód w klasie. Cieszy, że tak szalony pikap trafił na europejski rynek. Samochód do testów użyczył Ford Polska Sp. z o.o.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.