Opinie Moto.pl: Ford Transit Trail. Ten przód z Raptora ma tu sens

Jeśli czarny grill kojarzy się wam z F-150 Raptor albo nowym Rangerem Raptorem, nie jesteście w błędzie. Ford nawiązuje do tych dwóch modeli z rozmysłem, bo Transit w wersji Trail to wersja do zadań specjalnych.

W wersji Trail można zamówić i dużego Trasita, którego widzicie na naszym zdjęciu, i mniejszy model Transit Custom. Zostały zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach, ze skuteczniejszą trakcją kół dzięki nowemu mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu (mLSD) w samochodach z napędem na przednie koła w modelach Transit i Transit Custom lub dzięki zastosowaniu inteligentnego napędu na wszystkie koła (AWD) w modelu Transit.

To dostawczaki do zadań specjalnych. Poradzą sobie w trudnym terenie, a przy tym nie tracą nic ze swoich walorów przewozowych.

Zobacz wideo Nasze pierwsze wrażenia z kontaktu z Fordem Explorerem

Ford Transit Trail – wersje do wyboru

I jak to w przypadku samochodów użytkowych, Traila można zamówić w wielu różnych wariantach. Duży Transit Trail oferuje wiele wersji nadwoziowych i rozstawów osi w kategorii 3500 kg: z furgon, furgon z podwójną kabiną (brygadowy) oraz kombi. My jeździliśmy blaszakiem z podwójną kabiną.

Ford Transit Trail - silniki

Trochę mniejszy jest wybór, jeśli chodzi o wersje silnikowe. Tutaj dostępny jest tylko dwulitrowy diesel EcoBlue, ale taka jednostka pasuje do busa do tak ciężkiej pracy i walki z trudniejszymi warunkami. Do wyboru trzy warianty: 130 KM, 170 KM lub 185 KM. My jeździliśmy środową propozycją z napędem na przód. Producent podkreśla, że diesla zestrojono tak, by umożliwić łatwość jazdy przy dużych obciążeniach i na stromych pochyłościach. Wysoki moment obrotowy, dostępny już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, pomaga w prowadzeniu samochodu z małymi prędkościami na trudnych nawierzchniach, pozwalając kierowcy na utrzymanie pracy silnika przy minimalnym nacisku na pedał gazu w celu zmniejszenia poślizgu kół.

Tym razem nie katowaliśmy Transita za specjalnie i jeździł głównie po mieście, wożącą rzeczy z Ikei, ale to nie nasze pierwsze spotkanie. Terenowe możliwości Traila sprawdził całkiem niedawno Łukasz. Jego test znajdziecie tutaj:

Ford Transit Trail – napęd na przód, mLSD

Transit Trail z napędem na przód jest standardowo wyposażony w mLSD. System mLSD automatycznie przenosi w warunkach słabej przyczepności moment obrotowy silnika na koło o największej przyczepności. Efekt? Sprawniejsze pokonywanie nieutwardzonych odcinków, żwirowych dróg, nierównych i trudnych nawierzchni. System elektronicznej kontroli stabilności pojazdu został również ponownie skalibrowany w celu zharmonizowania go z systemem mLSD.

Prosta, mechaniczna konstrukcja mechanizmu mLSD nie wymaga dodatkowych czynności serwisowych i jest objęta standardową gwarancją Forda.

Ford Transit Trail – napęd AWD

W dużym Transicie dostępny jest także napęd 4x4. Oparty na standardowym Transicie z napędem na tylne koła, wariant AWD zachowuje standardową pojemność ładunkową i wysokość przestrzeni ładunkowej, zapewniając maksymalną efektywność samochodu.

System AWD współpracuje z elektroniczną kontrolą stabilności pojazdu i stale monitoruje przyczepność kół, aby automatycznie rozdzielić moment obrotowy na koła o największej przyczepności, minimalizując uślizgi kół przy niskiej przyczepności. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła jest zmienny, dzięki działaniu specjalnie opracowanego, sterowanego elektronicznie sprzęgła AWD.

Standardowy tryb pracy AWD Auto umożliwia pewną jazdę w szerokim zakresie warunków drogowych, jako że pojazd automatycznie reaguje na zmiany nawierzchni. W trudnych warunkach, takich jak głębokie błoto, piasek lub śnieg, kierowca może wybrać z menu tryb Mud and Ruts (błoto i koleiny), przygotowując system AWD do utrzymywania przyczepności nawet w ekstremalnych warunkach poślizgu kół poprzez wcześniejsze włączenie napędu przedniej osi.

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. Ford

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. Ford

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. Ford

Ford Transit Trail – co jeszcze warto wiedzieć?

O bojowym wyglądzie już wspominaliśmy, ale warto jeszcze zajrzeć do środka. Trail od razu dostępny jest z bogatym wyposażeniem. Przykłady? Pełnymi skórzane siedzenia w standardzie, co zapewnia dodatkowy luksus, trwałość i łatwość czyszczenia kabiny. Standardowa klimatyzacja dba o komfort środowiskowy niezależnie od pogody na zewnątrz, a podgrzewana szyba przednia Quickclear pozwala na łatwe przygotowanie do wyjazdu w warunkach zimowych. Lusterka składane elektrycznie i automatyczne oświetlenie są również wyposażeniem standardowym.

Jak na dostawczaka, imponują multimedia. To najnowsza wersja SYNC 4, który wyświetla obraz na ogromnym i bardzo wyraźnym ekranie. W manewrach tak wielkim autem mogą pomagać kamery 360, które w mieście okazują się nieocenione.

Samochód do testów użyczył nam Ford Polska.

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. Ford

Ford Transit TrailFord Transit Trail fot. Ford

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.