W wersji Trail można zamówić i dużego Trasita, którego widzicie na naszym zdjęciu, i mniejszy model Transit Custom. Zostały zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach, ze skuteczniejszą trakcją kół dzięki nowemu mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu (mLSD) w samochodach z napędem na przednie koła w modelach Transit i Transit Custom lub dzięki zastosowaniu inteligentnego napędu na wszystkie koła (AWD) w modelu Transit.
To dostawczaki do zadań specjalnych. Poradzą sobie w trudnym terenie, a przy tym nie tracą nic ze swoich walorów przewozowych.
I jak to w przypadku samochodów użytkowych, Traila można zamówić w wielu różnych wariantach. Duży Transit Trail oferuje wiele wersji nadwoziowych i rozstawów osi w kategorii 3500 kg: z furgon, furgon z podwójną kabiną (brygadowy) oraz kombi. My jeździliśmy blaszakiem z podwójną kabiną.
Trochę mniejszy jest wybór, jeśli chodzi o wersje silnikowe. Tutaj dostępny jest tylko dwulitrowy diesel EcoBlue, ale taka jednostka pasuje do busa do tak ciężkiej pracy i walki z trudniejszymi warunkami. Do wyboru trzy warianty: 130 KM, 170 KM lub 185 KM. My jeździliśmy środową propozycją z napędem na przód. Producent podkreśla, że diesla zestrojono tak, by umożliwić łatwość jazdy przy dużych obciążeniach i na stromych pochyłościach. Wysoki moment obrotowy, dostępny już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, pomaga w prowadzeniu samochodu z małymi prędkościami na trudnych nawierzchniach, pozwalając kierowcy na utrzymanie pracy silnika przy minimalnym nacisku na pedał gazu w celu zmniejszenia poślizgu kół.
Tym razem nie katowaliśmy Transita za specjalnie i jeździł głównie po mieście, wożącą rzeczy z Ikei, ale to nie nasze pierwsze spotkanie. Terenowe możliwości Traila sprawdził całkiem niedawno Łukasz. Jego test znajdziecie tutaj:
Transit Trail z napędem na przód jest standardowo wyposażony w mLSD. System mLSD automatycznie przenosi w warunkach słabej przyczepności moment obrotowy silnika na koło o największej przyczepności. Efekt? Sprawniejsze pokonywanie nieutwardzonych odcinków, żwirowych dróg, nierównych i trudnych nawierzchni. System elektronicznej kontroli stabilności pojazdu został również ponownie skalibrowany w celu zharmonizowania go z systemem mLSD.
Prosta, mechaniczna konstrukcja mechanizmu mLSD nie wymaga dodatkowych czynności serwisowych i jest objęta standardową gwarancją Forda.
W dużym Transicie dostępny jest także napęd 4x4. Oparty na standardowym Transicie z napędem na tylne koła, wariant AWD zachowuje standardową pojemność ładunkową i wysokość przestrzeni ładunkowej, zapewniając maksymalną efektywność samochodu.
System AWD współpracuje z elektroniczną kontrolą stabilności pojazdu i stale monitoruje przyczepność kół, aby automatycznie rozdzielić moment obrotowy na koła o największej przyczepności, minimalizując uślizgi kół przy niskiej przyczepności. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła jest zmienny, dzięki działaniu specjalnie opracowanego, sterowanego elektronicznie sprzęgła AWD.
Standardowy tryb pracy AWD Auto umożliwia pewną jazdę w szerokim zakresie warunków drogowych, jako że pojazd automatycznie reaguje na zmiany nawierzchni. W trudnych warunkach, takich jak głębokie błoto, piasek lub śnieg, kierowca może wybrać z menu tryb Mud and Ruts (błoto i koleiny), przygotowując system AWD do utrzymywania przyczepności nawet w ekstremalnych warunkach poślizgu kół poprzez wcześniejsze włączenie napędu przedniej osi.
Ford Transit Trail fot. Ford
Ford Transit Trail fot. Ford
Ford Transit Trail fot. Ford
O bojowym wyglądzie już wspominaliśmy, ale warto jeszcze zajrzeć do środka. Trail od razu dostępny jest z bogatym wyposażeniem. Przykłady? Pełnymi skórzane siedzenia w standardzie, co zapewnia dodatkowy luksus, trwałość i łatwość czyszczenia kabiny. Standardowa klimatyzacja dba o komfort środowiskowy niezależnie od pogody na zewnątrz, a podgrzewana szyba przednia Quickclear pozwala na łatwe przygotowanie do wyjazdu w warunkach zimowych. Lusterka składane elektrycznie i automatyczne oświetlenie są również wyposażeniem standardowym.
Jak na dostawczaka, imponują multimedia. To najnowsza wersja SYNC 4, który wyświetla obraz na ogromnym i bardzo wyraźnym ekranie. W manewrach tak wielkim autem mogą pomagać kamery 360, które w mieście okazują się nieocenione.
Samochód do testów użyczył nam Ford Polska.
Ford Transit Trail fot. Ford
Ford Transit Trail fot. Ford