Opinie Moto.pl: Audi A4 45 TFSI quattro. Wzór klasy średniej

Nowe Audi A4 w wersji 45 TFSI quattro to ścisła czołówka swojej klasy. Pod każdym względem.

Ulubiony samochód, jakim jeździłem w redakcji? Alfa Romeo Giulia Veloce. Samochód, który bym wybrał zapytany o jeden konkretny przez dżina? Chyba jednak nie piękna Giulia, a bardziej kompletne BMW serii 3 w wersji 330i lub M340i. Lubię też IS-a czy XE. Bardzo podoba mi się nowe S60. W ogóle klasa średnia w wydaniu premium to zdecydowanie jeden z moich ulubionych segmentów na rynku. Dlatego to ja dostałem kluczyki do A4 po liftingu. Stereotypowo najnudniejszego auta w stawce.

Tylko, że nowe Audi A4 już przy odbiorze zadało temu kłam. Testowany egzemplarz pomalowano niebieskim lakierem Turbo i przyozdobiono pakietem S line. Mieszanka, której nie sposób nie zauważyć na ulicy i określić słowem "nudna". Tak skonfigurowane A4 wyrasta wręcz na jedno z najładniejszych aut segmentu.

Audi A4 45 TFSI quattro
Audi A4 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

Równie dobre wrażenie robi wnętrze, które, jak przystało na klasę premium, przyjemnie opatula kierowcę. Poziom wykonania, mnogość dostępnych opcji i dbałość o detale to od dawna wyznacznik marki z Ingolstadt, a lifting pozwolił podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej. Największą nowością, jaką przyniosło odświeżenie modelu, jest z pewnością ponad 10-calowy ekran nowego systemu multimedialnego, który obsługuje się tylko dotykiem. Zniknęło charakterystyczne pokrętło, pozostawiono za to klasyczny panel klimatyzacji i sporo przycisków, za co zawsze stawiamy dużego plusa. Podoba mi się też, że nie wszystkie złącza USB to ten typu C. W wygodnym miejscu pozostawiono starsze wejście. W informacjach dostępnych w sieci wyczytałem, że system powinien łączyć się z Apple CarPlay oraz Android Auto, ale testowane A4 konsekwentnie ignorowało mój telefon.

Nowe Audi A4
Nowe Audi A4 fot. TOMASZ PARZYCHOWSKI

Bardzo pozytywnie zaskoczył mnie układ jezdny. Wersja 45 TFSI daje sporo frajdy z jazdy i wcale nie tylko dlatego, że jak na zwykłą wersję (nie ma tu mowy jeszcze o literach "S" oraz "RS") ze swoimi 245 KM mocy i napędem quattro oferuje znakomite osiągi. Jeśli już skrzynia się na to zdecyduje (bywają momenty, że w innych trybach niż Dynamic S tronic lubi się zawahać), to A4 wyrywa do przodu, a producent obiecuje, że pierwsza setka na liczniku pojawia się po 5,8 sekundy. Chodzi mi bardziej o samą przyjemność z prowadzenia, którą zrywny silnik tylko potęguje. Sportowy układ kierowniczy jest precyzyjny, a jego zmienna charakterystyka pracy świetnie spisuje się w szczególności podczas dynamiczniejszej jazdy. Warto też wspomnieć o układzie zawieszenia. Jego charakterystyka tłumienia jest bardzo dobra. Oferuje wysoki komfort podróżowania przy jednoczesnym odpowiednim poziomie sztywności, co jest ważne podczas dynamiczniejszej jazdy.

Audi A4 45 TFSI quattro
Audi A4 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

Warto też wspomnieć, że Audi A4 w większości wersji silnikowych jest teraz tzw. miękką hybrydą z instalacją 12V. Dzięki rozwiązaniu miękkiej hybrydy możliwe jest jechanie na samym prądzie przez około 40 sekund. To niedużo, ale dzięki temu możliwe było połączenie alternatora i rozrusznika. Takie rozwiązanie wpływa na lepszą pracę układu Start-Stop, do tego stopnia, że podczas dohamowania pojazdu silnik po prostu się wyłącza.

Producent zapewnia, że średnie zużycie paliwa, zmierzone zgodnie z WLTP, wynosi 7,2 l/100 km. Jest to wynik do osiągnięcia, ale trzeba się pilnować. Angażujące prowadzenie i bardzo dynamiczny silnik sprawiają, że komputer pokładowy przy normalnej jeździe pokazuje raczej wyniki z ósemką z przodu. Będziecie jeździć dynamiczniej, to spodziewajcie się okolic 10 l/100 km. Poniżej zdjęcie z trasy autostradą A2.

Audi A4 45 TFSI quattro
Audi A4 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

Audi A4 45 TFSI quattro - ceny i konkurenci

Testowana przez nas wersja 45 TFSI quattro wyjściowo kosztuje 185 700 zł. W tej odmianie 7-biegowy automat S tronic jest standardem. Sprawdźmy, jak A4 wypada na tle dwóch najgroźniejszych konkurentów. BMW serii 3 330i xDrive (2.0 258 KM, Steptronic) wyceniono na 188 500 zł. Z kolei Mercedes Klasy C 300 4MATIC (2.0 258 KM, 9G-Tronic) to wydatek minimum 194 000 zł.

W podobnej cenie jest także Volvo S60 T5 AWD (2.0 250 KM) - 188 650 zł. Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 jest już propozycją mocniejszą (280 KM) i wyraźnie droższą bo kosztuje 208 500 zł.

Audi A4 45 TFSI quattro
Audi A4 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

Audi A4 45 TFSI quattro - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Audi A4 to dobrze znany wszystkim samochód, a słowo "nowe" w tym przypadku nie zmienia auta drastycznie. Nie ma mowy o rewolucji, nowej koncepcji czy zmianach w całej konstrukcji. Nie, to bardzo udany facelifting, w którym Audi dopracowało model pod każdym względem. A4 stało się ciekawsze stylistycznie, ma nowocześniejsze wnętrze i oszczędniejsze jednostki napędowe. To jeden z tych kompletnych i dopracowanych samochodów, którym piekielnie trudno wytknąć jakiekolwiek wady. Sam wymieniłbym chyba tylko lubiącą się czasem zawahać skrzynię biegów. Poza tym wersja 45 TFSI quattro na każdym kroku robi znakomite wrażenie. A4 z tym silnikiem może spokojnie patrzeć na każdego rywala w klasie.

Zobacz wideo Spektakularne, czterodrzwiowe coupe o długości 5 m. Przyglądamy się z bliska nowemu Audi A7
Więcej o: