Tak kierowcy rujnują skrzynie biegów. Popełniasz te błędy? Szykuj 5 tys. zł

Od czego psuje się ręczna skrzynia biegów? Wielu kierowców uważa, że to rozwiązanie niezwykle niezawodne. Można się jednak zdziwić, bo nieodpowiednie użytkowanie znacznie skraca jej żywot. Unikaj tych błędów, bo rachunki w warsztacie mogą być bardzo wysokie.

Utrzymanie skrzyni biegów w odpowiedniej kondycji wymaga zachowania pewnych zasad. Niektóre nawyki kierowców, nawet nieświadome mogą prowadzić do uszkodzeń. Szczególnie jeśli będą się powtarzać przez dłuższy czas.

Zobacz wideo Volvo Tech Hub — wyjątkowy obiekt w Krakowie o globalnym znaczeniu [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Od czego psuje się skrzynia biegów? To szczególnie częste problemy

W większości przypadków możesz nawet nie wiedzieć, że dany nawyk związany z prowadzeniem pojazdu jest zły lub że może mieć wpływ na stan manualnej skrzyni biegów. Oto kilka najczęstszych rzeczy, które mogą jej zaszkodzić i będą wiązać się z kosztowną wizytą u mechanika.

  • Długotrwałe trzymanie nogi na sprzęgle. Nawet niewielki nacisk i niepotrzebne trzymanie wciśniętego pedału, może prowadzić do uszkodzenia łożyska oporowego lub samego sprzęgła.
  • Opieranie ręki na drążku zmiany biegów. Wielu kierowców może prowadzić samochód, trzymając rękę na dźwigni zmiany biegów, co może powodować zbędne obciążenie skrzyni. Z czasem stały nacisk na dźwignię zmiany biegów może powodować zużycie części i awarię pojazdu.
  • Trzymanie nogi na sprzęgle na czerwonym świetle. Jeśli oprzesz stopę na sprzęgle stojąc na sygnalizacji świetlnej, nacisk może spowodować szybsze zużycie części. Zamiast tego używaj hamulca ręcznego, aby chronić skrzynię biegów i wydłużyć jej żywotność.

Po czym poznać, że skrzynia biegów jest do wymiany? Naprawa może być kosztowna

Przyszłą awarię manualnej skrzyni biegów zwiastują różne oznaki. Zanim do niej dojdzie zwróć uwagę na pewne wskazówki:

  • Opóźnione załączanie. Gdy po zmianie biegu pojazd wolno rusza lub jest opóźnienie w reakcji. Może to być spowodowane np. niskim poziomem płynu lub zużytymi częściami.
  • Wypadanie z biegu. Skrzynia biegów samoczynnie zmienia biegi lub nie trzyma biegu. Objawia się trudnością w przyspieszaniu i ryzykiem utraty kontroli.
  • Dziwne dźwięki. Słyszysz wycie, zgrzytanie lub brzęczenie podczas zmiany biegów. Mogą to powodować zużyte koła zębate lub niski poziom płynu.
  • Zapach spalenizny. Wskazuje na przegrzanie skrzyni biegów lub spalanie płynu. Szybka reakcja może zapobiec uszkodzeniom.
  • Wyciek płynu. Kałuża pod pojazdem oznacza wyciek płynu przekładniowego, co może prowadzić do poważnych problemów.

Koszt naprawy u mechanika w związku z awarią przekładni manualnej to od 4 do nawet 5 tysięcy zł. Ostateczna cena uzależniona jest od marki i modelu samochodu oraz od dostępności części.
Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Więcej o: