Tak sprawdzisz, ile opona ma lat. Wystarczy raz spojrzeć i wszystko jasne

Jak sprawdzić, z którego roku są opony? To nie jest tani zakup, dlatego warto to wiedzieć jeszcze zanim dojdzie do sprzedaży. Dlaczego? Bo po czasie może się okazać, że leżały na magazynie miesiącami, a nawet latami.

Według prawa opona, która jest sprzedawana jako nowa, może być wyprodukowana nie więcej niż 3 lata wcześniej. Warto więc wiedzieć, czy przypadkiem nie doszło do oszustwa i nie powinna być już sprzedana jako używana. Wiek opony jest istotny, ponieważ wraz z upływem czasu guma zaczyna wysychać i tracić swoje właściwości. Na co konkretnie zwrócić uwagę?

Zobacz wideo Kongres Nowej Mobilności - polska premiera Forda Capri i gorzkie słowa o regulacjach UE [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Jak sprawdzić, z którego roku są opony? Odczytasz to w ten sposób

Wszystkiego dowiesz się z oznaczenia na oponach. Znajdziesz je na bocznej ścianie między obręczą a bieżnikiem. Chodzi o kod, który ma cztery cyfry i został umieszczony w prostokącie lub okręgu. Dwie pierwsze to tydzień produkcji, a dwie kolejne - rok produkcji. 

Taki kod na oponie stanowi potwierdzenie od DOT (Department of Transportation), że zostały spełnione odpowiednie normy bezpieczeństwa. Jeśli jeździsz regularnie na danych oponach, zużywają się poprzez ścieranie bieżnika. Warto wymieniać je po około 5 latach użytkowania. Zwróć uwagę, czy nie ma żadnych pęknięć i oceń głębokość bieżnika. Pęknięcia to już znak, że opony należy zmienić.

Czy można dostać mandat za wiek opony? Kierowcy najpierw się dziwią, a później płacą

Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że podczas kontroli drogowej policjanci mogą zdecydować się na sprawdzenie stanu opon. Istnieje możliwość otrzymania mandatu, jeśli:

  • Bieżnik ma głębokość niższą niż 1,6 mm.
  • Na jednej osi są niewłaściwe opony.
  • Na oponach są widoczne uszkodzenia mechaniczne.
  • Koła wystają poza obrys nadwozia.

W niektórych przypadkach będzie trzeba zapłacić nawet 3 tys. zł.

Więcej o: