Większość aut wyprodukowanych w ostatnich 20 latach ma standardowy immobilizer, jednak jego awaria może sprawić kłopoty nie złodziejom, lecz samemu właścicielowi pojazdu. Co zrobić, gdy auto nie reaguje na kluczyk?
3
EvgenySimply / Getty Images/iStockphoto
Otwórz galerięNa Gazeta.pl
REKLAMA
REKLAMA
Immobilizer to system antykradzieżowy, który blokuje możliwość uruchomienia silnika bez użycia właściwego kluczyka. Dzięki blokadzie układu zapłonowego lub komputera sterującego pracą silnika, skutecznie chroni pojazd przed próbą odpalenia przez złodzieja. Uznaje się go za znacznie bardziej efektywne zabezpieczenie przed kradzieżą niż tradycyjny alarm.
REKLAMA
Zobacz wideo Jak zły jest stan infrastruktury ładowania w Polsce? Rozmawiam z Prezesem Volvo Car Poland - Emilem Dembińskim [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]
Co się dzieje, jak immobilizer nie działa? Najczęstsze przyczyny awarii
Działanie immobilizera opiera się na współpracy układu w kluczyku (transpondera) z odbiornikiem w pojeździe. Gdy próbujesz uruchomić silnik, immobilizer sprawdza, czy kod z klucza zgadza się z zapisanym w pamięci auta. Jeśli nie, to blokuje zapłon lub zasilanie paliwa, uniemożliwiając rozruch. Usterki najczęściej dotyczą właśnie transpondera w kluczyku lub pętli indukcyjnej przy stacyjce. Objawy awarii to:
Problemy z ryglowaniem drzwi, czyli trudności z zamykaniem i otwieraniem. Mogą świadczyć o problemie z transponderem w kluczyku lub wyczerpującą się baterią.
Lampka kontrolna immobilizera po włączeniu zapłonu powinna gasnąć po 2-3 sekundach.
Silnik się nie uruchamia.
Brak możliwości obrócenia kluczyka. Przyczyną może być uszkodzony chip transpondera.
Problemy z fabrycznym alarmem.
Jak odblokować immobilizer i uruchomić silnik, gdy kluczyk nie działa? Sprawdzone sposoby
Zablokowanie immobilizera, gdy kluczyk przestaje działać, może być niemałym utrudnieniem. Na szczęście istnieje kilka sposobów, które pozwalają rozwiązać ten problem.
Sprawdź baterię w kluczyku. Jej wymiana może rozwiązać problem.
Użyj zapasowego kluczyka. Jeśli działa, problem tkwi w transponderze.
Umieść transponder z zapasowego klucza blisko immobilizera. Zmniejsza to poziom zabezpieczenia, ale pozwoli odpalać auto.
Skorzystaj z modułu obejścia immobilizera. Neutralizator (ok. 50–100 zł) pozwala odpalić samochód bez immobilizera, wymaga jednak oryginalnego kluczyka.
Oddaj do naprawy. Specjaliści mogą wymienić transponder lub stworzyć kopię klucza, co kosztuje kilkaset złotych.