Raport Internetowy Samochód Roku to już tradycja w OTOMOTO. Platforma zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży i zakupach najróżniejszych pojazdów: osobowych i dostawczych, nowych oraz używanych, na dwóch i czterech kołach. W ciągu 2022 roku korzystało z niej ponad 76 milionów użytkowników. Grzechem by było nie wykorzystać takiej ilości ciekawych danych. Więcej informacji na temat nowych i używanych samochodów znajdziesz na stronie Gazeta.pl.
Warto podkreślić, że statystyki, które służą do corocznego podsumowania dotyczą wyszukiwania pojazdów przez polskich użytkowników OTOMOTO, a nie zakupów. Dlatego to raczej obraz naszych marzeń i ambicji niż rzeczywistości.
Przejdźmy do konkretów. Najczęściej szukanym przez Polaków nowym samochodem 2022 roku była Kia Sportage. Jej udział w całości wyświetleń to 1,78 proc. Pozostałe auta w pierwszej trójce to drugi SUV koreańskiego koncernu Hyundai Tucson i Cupra Formentor. Najczęściej wyszukiwaną nową marką było BMW, które wyprzedziło pozostałe marki z niemieckiej trójki klasy premium: Audi i Mercedes-Benz.
A co słychać w używanych? Marzymy o BMW serii 3 (3,27 proc.), Audi A4 (2,72 proc.) i BMW serii 5 (2,37 proc.). Najczęściej wyświetlane marki samochodów z drugiej ręki to znowu: Audi, BMW i Mercedes-Benz. Polacy są stali w uczuciach do niemieckiej klasy premium.
Faworyt Polaków wśród nowych samochodów hybrydowych to Toyota RAV4 (5,6 proc.), a elektrycznym jest Audi e-tron GT (5,9 proc.). W używanych ten zaszczyt przypadł Toyocie Corolli (7,7 proc.) oraz Nissanowi LEAF-owi (10,4 proc.). Nissanowi po piętach depcze Tesla Model S (10,2 proc.).
Na OTOMOTO szukamy też dostawczaków, nowych najchętniej marek Renault (14,5 proc.), Iveco (13 proc.) i Ford (11,4 proc.) oraz używanych Renault (16,6 proc.), Fiat (15,7 proc.) i Mercedes-Benz (12,3 proc.). Amatorzy aut użytkowych są bardziej pragmatyczni, ale równie stali w uczuciach. W tej kategorii francuski producent deklasuje konkurencję.
Pożądamy również jednośladów. Jeśli mierzyć zainteresowanie liczbą rejestracji, to w 2022 roku wzrosło o niemal 11 proc., a na portalu OTOMOTO chcemy kupić przede wszystkim nowe motocykle i skutery marek: Honda (10,6 proc.), Yamaha (9,9 proc.) i BMW Motorrad (7,5 proc.).
Najczęściej szukamy naked bike'ów (17,6 proc.), ale drugie miejsce może być zaskoczeniem, bo zajęły je quady (16,9 proc.). Dopiero za nimi uplasowały się skutery (14,6 proc.). W "Top 3" używanych motocykli znalazły się serie: Honda CBR (3 proc.), BMW GS (2,6 proc.) i Yamaha MT (2,2 proc.) - być może dlatego, że na modelu MT-07 większość użytkowników zdawała egzamin na prawo jazdy kat. A.
Z zebranych przez grupę OTOMOTO danych udało się też wyciągnąć bardziej uniwersalne wnioski dotyczące samochodowego rynku i naszych preferencji. Ceny samochodów używanych bardzo wzrosły w 2022 roku, bo średnio aż o 26 proc. Jeszcze bardziej (o 29 proc.) zdrożały używane modele elektryczne, ale znów trzeba pamiętać, że chodzi o ceny z ogłoszeń, a nie transakcyjne.
Zmieniają się nie tylko ceny, ale rodzaj poszukiwanego przez Polaków auta marzeń. W tej kwestii nie jesteśmy oryginalni. Chcemy jeździć samochodami klasy SUV (48,5 proc.) wyposażonymi w automatyczną skrzynię biegów (78,3 proc. wszystkich wyszukiwań!). Dawniej odstraszały nas od tego potencjalne wysokie koszty napraw i eksploatacji, ale widocznie udało się wyplenić pokutujące mity.
Niestety wciąż jesteśmy nudni i wolimy jeździć używanymi autami w trzech kolorach: czarnym (27,4 proc.), białym (14,4 proc.), szarym (14,3 proc.). Interesują nas modele używane w cenie do 30 tys. zł (44,1 proc.), ale również nowe z zakresu 100-200 tys. zł (38,1 proc.). Zaskakującą informacją może być to, że 11,3 proc. poszukiwało nowych samochodów kosztujących od 500 tys. zł do miliona zł, ale pamiętajmy, że wciąż mówimy marzeniach, a nie zakupach.
Bardzo intensywnie szukamy kamperów (24,4 proc. wyszukiwań samochodów dostawczych), coraz mniej obawiamy się dużych przebiegów (21,4 proc. wyświetleń dotyczyło ogłoszeń sprzedaży aut z przebiegiem 150-200 tys.), ale nęcą nas przede wszystkim pojazdy w średnim wieku (28 proc. to roczniki 2013-2017).
W raporcie OTOMOTO jest mnóstwo interesujących danych zebranych przez wyszukiwarki na wszystkich portalach motoryzacyjnych grupy OLX: OTOMOTO, OTOMOTO KLIK, OTOMOTO TV, Carsmile oraz Motopedia. No i pamiętajcie: jeśli wpiszecie cokolwiek do ich wyszukiwarek, jednocześnie weźmiecie udział w tworzeniu przyszłorocznego raportu. Wszystkie statystyki z 2022 roku można prześledzić tutaj. Wyłania się z nich motoryzacyjny "Polaków portret własny". Podobacie się sobie, czy nie za bardzo?