Internetowe Samochody Roku 2022. Sami je wybraliście

Platforma handlowa OTOMOTO wyłoniła najpopularniejsze samochody roku wśród polskich internautów. Coroczny raport podsumował wyniki portalowej wyszukiwarki. O jakich autach marzą Polacy?

Raport Internetowy Samochód Roku to już tradycja w OTOMOTO. Platforma zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży i zakupach najróżniejszych pojazdów: osobowych i dostawczych, nowych oraz używanych, na dwóch i czterech kołach. W ciągu 2022 roku korzystało z niej ponad 76 milionów użytkowników. Grzechem by było nie wykorzystać takiej ilości ciekawych danych. Więcej informacji na temat nowych i używanych samochodów znajdziesz na stronie Gazeta.pl.

Zobacz wideo

Samochód Roku 2022 OTOMOTO jest raczej autem marzeń

Warto podkreślić, że statystyki, które służą do corocznego podsumowania dotyczą wyszukiwania pojazdów przez polskich użytkowników OTOMOTO, a nie zakupów. Dlatego to raczej obraz naszych marzeń i ambicji niż rzeczywistości.

Przejdźmy do konkretów. Najczęściej szukanym przez Polaków nowym samochodem 2022 roku była Kia Sportage. Jej udział w całości wyświetleń to 1,78 proc. Pozostałe auta w pierwszej trójce to drugi SUV koreańskiego koncernu Hyundai Tucson i Cupra Formentor. Najczęściej wyszukiwaną nową marką było BMW, które wyprzedziło pozostałe marki z niemieckiej trójki klasy premium: Audi i Mercedes-Benz.

A co słychać w używanych? Marzymy o BMW serii 3 (3,27 proc.), Audi A4 (2,72 proc.) i BMW serii 5 (2,37 proc.). Najczęściej wyświetlane marki samochodów z drugiej ręki to znowu: Audi, BMW i Mercedes-Benz. Polacy są stali w uczuciach do niemieckiej klasy premium.

Faworyt Polaków wśród nowych samochodów hybrydowych to Toyota RAV4 (5,6 proc.), a elektrycznym jest Audi e-tron GT (5,9 proc.). W używanych ten zaszczyt przypadł Toyocie Corolli (7,7 proc.) oraz Nissanowi LEAF-owi (10,4 proc.). Nissanowi po piętach depcze Tesla Model S (10,2 proc.).

BMW serii 3 (F30)BMW serii 3 (F30) fot. BMW

Wśród samochodów użytkowych króluje jedna marka

Na OTOMOTO szukamy też dostawczaków, nowych najchętniej marek Renault (14,5 proc.), Iveco (13 proc.) i Ford (11,4 proc.) oraz używanych Renault (16,6 proc.), Fiat (15,7 proc.) i Mercedes-Benz (12,3 proc.). Amatorzy aut użytkowych są bardziej pragmatyczni, ale równie stali w uczuciach. W tej kategorii francuski producent deklasuje konkurencję.

Pożądamy również jednośladów. Jeśli mierzyć zainteresowanie liczbą rejestracji, to w 2022 roku wzrosło o niemal 11 proc., a na portalu OTOMOTO chcemy kupić przede wszystkim nowe motocykle i skutery marek: Honda (10,6 proc.), Yamaha (9,9 proc.) i BMW Motorrad (7,5 proc.).

Najczęściej szukamy naked bike'ów (17,6 proc.), ale drugie miejsce może być zaskoczeniem, bo zajęły je quady (16,9 proc.). Dopiero za nimi uplasowały się skutery (14,6 proc.). W "Top 3" używanych motocykli znalazły się serie: Honda CBR (3 proc.), BMW GS (2,6 proc.) i Yamaha MT (2,2 proc.) - być może dlatego, że na modelu MT-07 większość użytkowników zdawała egzamin na prawo jazdy kat. A.

Z zebranych przez grupę OTOMOTO danych udało się też wyciągnąć bardziej uniwersalne wnioski dotyczące samochodowego rynku i naszych preferencji. Ceny samochodów używanych bardzo wzrosły w 2022 roku, bo średnio aż o 26 proc. Jeszcze bardziej (o 29 proc.) zdrożały używane modele elektryczne, ale znów trzeba pamiętać, że chodzi o ceny z ogłoszeń, a nie transakcyjne.

Renault TraficRenault Trafic fot. Renault

Coraz bardziej kochamy SUV-y, automaty i... kampery

Zmieniają się nie tylko ceny, ale rodzaj poszukiwanego przez Polaków auta marzeń. W tej kwestii nie jesteśmy oryginalni. Chcemy jeździć samochodami klasy SUV (48,5 proc.) wyposażonymi w automatyczną skrzynię biegów (78,3 proc. wszystkich wyszukiwań!). Dawniej odstraszały nas od tego potencjalne wysokie koszty napraw i eksploatacji, ale widocznie udało się wyplenić pokutujące mity.

Niestety wciąż jesteśmy nudni i wolimy jeździć używanymi autami w trzech kolorach: czarnym (27,4 proc.), białym (14,4 proc.), szarym (14,3 proc.). Interesują nas modele używane w cenie do 30 tys. zł (44,1 proc.), ale również nowe z zakresu 100-200 tys. zł (38,1 proc.). Zaskakującą informacją może być to, że 11,3 proc. poszukiwało nowych samochodów kosztujących od 500 tys. zł do miliona zł, ale pamiętajmy, że wciąż mówimy marzeniach, a nie zakupach.

Bardzo intensywnie szukamy kamperów (24,4 proc. wyszukiwań samochodów dostawczych), coraz mniej obawiamy się dużych przebiegów (21,4 proc. wyświetleń dotyczyło ogłoszeń sprzedaży aut z przebiegiem 150-200 tys.), ale nęcą nas przede wszystkim pojazdy w średnim wieku (28 proc. to roczniki 2013-2017).

W raporcie OTOMOTO jest mnóstwo interesujących danych zebranych przez wyszukiwarki na wszystkich portalach motoryzacyjnych grupy OLX: OTOMOTO, OTOMOTO KLIK, OTOMOTO TV, Carsmile oraz Motopedia. No i pamiętajcie: jeśli wpiszecie cokolwiek do ich wyszukiwarek, jednocześnie weźmiecie udział w tworzeniu przyszłorocznego raportu. Wszystkie statystyki z 2022 roku można prześledzić tutaj. Wyłania się z nich motoryzacyjny "Polaków portret własny". Podobacie się sobie, czy nie za bardzo?

Więcej o:
Copyright © Agora SA