Ruszyła budowa trasy S1 między Oświęcimiem a Bielskiem-Białą. GDDKiA chce zdążyć do sierpnia

GDDKiA oficjalnie zainaugurowała prace budowlane na dwóch odcinkach trasy szybkiego ruchu S1. Inwestycja połączy Bielsko-Białą z Oświęcimiem, a w przyszłości z Mysłowicami. Pierwsza część trasy ma być teoretycznie gotowa w sierpniu przyszłego roku.
Zobacz wideo Zmienia się świat motoryzacji, zmienia się podróżowanie - pojechaliśmy elektrykiem na Bornholm

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o symbolicznym rozpoczęciu budowy trasy szybkiego ruchu między Oświęcim i Bielsko-Białą. To istotny fragment bardzo wyczekiwanej przez kierowców trasy S1 łączącej Mysłowice z Bielskiem-Białą, której wartość to niespełna 2,3 mld zł.

Rusza budowa 27 km drogi z Oświęcimia do Bielska-Białej

Cały fragment Mysłowice - Bielsko-Biała liczy 40 km i podzielony został na cztery krótsze odcinki: Mysłowice - Bieruń, Bieruń - Oświęcim, Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko-Biała. Na realizację każdego z nich GDDKiA ma już podpisane umowy z wykonawcami.

W poniedziałek - jak poinformował urząd - odbyło się symboliczne wbicie łopaty na dwóch pierwszych odcinkach (Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko-Biała), łączących Bielsko-Białą z obwodnicą Oświęcimia, która ma zostać ukończona w 2024 roku. Łącznie to ok. 27 km trasy S1. Umowy na budowę z wykonawcami tych odcinków podpisano jeszcze odpowiednio w maju i sierpniu 2020 roku.

Taką zwłokę - jak tłumaczy GDDKiA - spowodował proces zdobycia pozwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID), który był bardzo złożony. Wpływ na to miał wyrok NSA nakazujący ponowne rozpatrzenie sprawy przez GDOŚ, zaskarżenia decyzji środowiskowej oraz konieczność zdobycia dwóch dodatkowych decyzji środowiskowych. Wszystkie pozwolenia skompletowano dopiero we wrześniu br.

Kiedy będą gotowe nowe odcinki trasy S1?

Odcinek Oświęcim - Dankowice ma długość 15,2 km i wybuduje go konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Droga będzie dwujezdniowa i będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. GDDKiA zostawia jednak rezerwę pod trzeci pas (pomiędzy jezdniami), który może zostać dobudowany w przyszłości.

Powstaną również trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze) oraz sieć dróg towarzyszących i dojazdowych do terenów przyległych trasie szybkiego ruchu. Wykonawca ma też zadbać o oświetlenie drogi S1. Wartość tego odcinka to 989,7 mln zł.

Drugi odcinek pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok (Bielsko-Biała) ma długość poniżej 12 km i będzie budowany przez konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. To również będzie oświetlona, dwujezdniowa trasa z dwoma pasami w każdym kierunku (i rezerwą pod trzeci). Powstaną jednak nie trzy, a dwa węzły (Stara Wieś i Suchy Potok) oraz Miejsca Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi. Wartość odcinka to 586,7 mln zł.

Umowny termin zakończenia budowy obu odcinków GDDKiA zakłada na sierpień 2023 roku. Jak jednak zaznacza, ze względu na opóźnienia z otrzymaniem wszystkich pozwoleń wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. O tym, czy nie dojdzie do przesunięcia terminów oddania odcinków, mamy dowiedzieć się dopiero po rozpatrzeniu tych wniosków.

Więcej o budowie dróg w Polsce przeczytasz na Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.