Audi, czyli po prostu słuchaj. Twórca musiał przetłumaczyć swoje nazwisko na łacinę

Powstanie firmy zawdzięczamy osobie Augusta Horcha. W latach 1888-1891 studiował on na Politechnice w Mitteweida. Po uzyskaniu dyplomu inżyniera zgłosił się do Karla Benza i pracował przez dwa lata na stanowisku asystenta kierownika w zakładzie silników.

W roku 1903 odszedł od Benza zakładając własną fabrykę "August Horch & Co".

Jednakże nie dane mu było spokojnie pracować nad konstrukcjami samochodów. Wspólnicy, będący w zasadzie sponsorami przedsięwzięcia, mieli coraz większe zastrzeżenia i w efekcie doszło do rozpadu spółki. August odszedł z firmy w roku 1909 i jeszcze w tym samym roku założył kolejną firmę pod identyczną nazwą Horch. Więcej tekstów o zagmatwanej historii motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl.

Zobacz wideo "3 tysiące kilometrów elektrykiem do raju elektryków". Podróż Audi Q4 Sportback e-tron z Warszawy do Norwegii

Ponieważ obydwie firmy działały w Zwikau, dotychczasowi wspólnicy obawiając się groźnego konkurenta, oddali sprawę do sądu o używanie istniejącej nazwy handlowej. August Horch był zdania, że nikt nie może zabronić mu używania swojego nazwiska do celów reklamowych i handlowych. Sąd nie przyznał mu jednak racji i nakazał zmianę nazwy.

August przetłumaczył wówczas swoje nazwisko na łacinę i zaczął się nim posługiwać jako znakiem handlowym. Ponieważ Horch oznacza po niemiecku "słuchaj", odpowiednikiem łacińskim było AUDI.

Pierwszym modelem noszącym nazwę Audi był pojazd wyprodukowany w roku 1912. Pierwszy samochód to także pierwszy sukces. Model ten był bowiem zwycięzcą prestiżowego wyścigu alpejskiego, co było nobilitacją i potwierdzeniem najwyższej jakości. Model Audi Alpensiger (czyli alpejski zwycięzca) wyposażono w czterocylindrowy silnik o pojemności 5500 ccm, który rozwijał moc maksymalną 45 KM. Zapewniało to rozwinięcie prędkości ponad 100 km/h.

Podczas Salonu Berlińskiego w roku 1921 zakłady Audi pokazały pojazd który wzbudził bardzo wiele emocji. "Typ K" -jak nazwano ten model- posiadał kierownicę po lewej stronie. W tamtym czasie samochody budowano zaś wyłącznie z kierownicą umieszczoną centralnie, lub po stronie prawej.

Horch 830 BL,1938; DKW3=6F91, 1953; NSU Prinz 30, 1959; Wanderer W25K, 1937; Audi Front 225, 1936 (left to right).Horch 830 BL,1938; DKW3=6F91, 1953; NSU Prinz 30, 1959; Wanderer W25K, 1937; Audi Front 225, 1936 (left to right). fot. Audi

Tak więc, zapomniany dzisiaj, August Horch jest nie tylko twórcą firmy i marki Horch, ale także marki Audi. Paradoksem historii jest fakt, że obydwie firmy Audi i Horch (dokładnie cztery razem z DKW, Wanderer) połączono w roku 1932 w jedną spółkę Auto Union. Wtedy też znakiem firmowym stały się cztery splecione pierścienie symbolizujące cztery marki.

W roku 1965 koncern Volkswagen AG kupił tę spółkę i zmieniono nazwę na Audi Auto Union AG. Tak zaczęła się era Audi, które dzisiaj jest pionierem wielu technologii, a jego sloganem jest „Vorsprung durch Technik" czyli przewaga dzięki technice.

Więcej o:
Copyright © Agora SA