Piech skupił wokół siebie grono konstruktorów pasjonatów, którzy przedstawili mu swoje prace prowadzone nad modelem Audi 50 (ten mały Audi poprzedził powstanie VW Polo, ale wraz z produkcją małego VW wycofano go z produkcji) i pojazdem terenowym o nazwie lltis, oferowanym różnym armiom NATO. Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabej jednostki napędowej o mocy 75 KM pokonał on na śniegu i lodzie prototyp Audi 200.
Więcej ciekawostek ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl
W lutym 1977 konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł aby w samochodzie osobowym zastosować napęd jak w modelu Iltis (a więc na cztery koła), lecz z silniejszą jednostką napędową.
Idea tego systemu była banalnie prosta. Siła napędowa rozdzielana jest automatycznie w sposób ciągły, pomiędzy cztery koła. W napędzie na przednią lub tylną oś na każde koło przekazywanych jest 50% mocy silnika. Natomiast w napędzie 4x4 do każdego napędzanego koła doprowadzone jest jedynie 25% mocy. Mniejsza siła napędowa oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, lepszą przyczepność oraz większy margines bezpieczeństwa przy wszelkich manewrach. W ten sposób napęd na cztery koła zapewnia większą przyczepność oraz komfort jazdy nawet na śliskich nawierzchniach.
Bezpośrednio zaangażowanych w projekt było około dziesięciu osób, które zapewniały dyplomatyczne wsparcie ze strony poszczególnych działów. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger - inicjator, Ferdinand Piech - patron oraz szef, Walter Treser - kierownik działu projektowego.
System potrzebował jednak nazwy mogącej zapewnić marketingowy sukces.
Decyzja miała zapaść na zebraniu dotyczącym strategii produktu. Przedstawiono na nim dwa pomysły. Zaproponowano nazwy Carat i Quattro. gdzie Carat to skrót od słów Coupé All Rad Antrieb Turbo (Coupé turbo z napędem wszystkich kół)
Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o konkurencyjnej propozycji i sprawdził, że istnieją już -zaliczane do najtańszych- perfumy o tej samej nazwie. Postarał się o jedną buteleczkę perfum i gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy dla kobiet. W ten sposób zwyciężyła nazwa Quattro.
W marcu 1980 roku podczas Salonu w Genewie samochód został przedstawiony zagranicznym mediom.
Od samego początku projektanci i konstruktorzy zgodni byli co do tego, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej.
Szybką i bezpośrednią konfrontację z konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w rajdach samochodowych 1981 roku. Gdy zapadła ostateczna decyzja o konieczności skompletowania zespołu rajdowego, w pierwszej kolejności zwrócono się do Fina, Hannu Mikkola.
Był to najbardziej utytułowany kierowca, nie tylko w sezonie 1979, lecz także w całym dziesięcioleciu. Po jazdach testowych bez wahania przyjął on propozycję Audi.
Drugim kierowcą została wybrana kobieta o nazwisku Michéle Mouton, najszybsza kobieta na czterech kółkach.
Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego wygrała wyścig w San Remo w ramach Mistrzostw Świata.
Była to najlepsza reklama dla systemu quattro.