Quattro to nie są tanie perfumy. Historia słynnego napędu Audi

System quattro był wynikiem zmiany sposobu myślenia, jaka dokonała się w koncernie Audi w połowie lat siedemdziesiątych. Wszystko zaczęło się od powołania, w roku 1975, Ferdinanda Piecha na stanowisko Członka Zarządu.

Piech skupił wokół siebie grono konstruktorów pasjonatów, którzy przedstawili mu swoje prace prowadzone nad modelem Audi 50 (ten mały Audi poprzedził powstanie VW Polo, ale wraz z produkcją małego VW wycofano go z produkcji) i pojazdem terenowym o nazwie lltis, oferowanym różnym armiom NATO. Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabej jednostki napędowej o mocy 75 KM pokonał on na śniegu i lodzie prototyp Audi 200.

Więcej ciekawostek ze świata motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Zobacz wideo Audi RS Q e-tron, Droga do Dakaru

W lutym 1977 konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł aby w samochodzie osobowym zastosować napęd jak w modelu Iltis (a więc na cztery koła), lecz z silniejszą jednostką napędową.

Idea tego systemu była banalnie prosta. Siła napędowa rozdzielana jest automatycznie w sposób ciągły, pomiędzy cztery koła. W napędzie na przednią lub tylną oś na każde koło przekazywanych jest 50% mocy silnika. Natomiast w napędzie 4x4 do każdego napędzanego koła doprowadzone jest jedynie 25% mocy. Mniejsza siła napędowa oznacza mniejsze ryzyko poślizgu, lepszą przyczepność oraz większy margines bezpieczeństwa przy wszelkich manewrach. W ten sposób napęd na cztery koła zapewnia większą przyczepność oraz komfort jazdy nawet na śliskich nawierzchniach.

Bezpośrednio zaangażowanych w projekt było około dziesięciu osób, które zapewniały dyplomatyczne wsparcie ze strony poszczególnych działów. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger - inicjator, Ferdinand Piech - patron oraz szef, Walter Treser - kierownik działu projektowego.

Powstały samochód otrzymał kryptonim Audi 80.

System potrzebował jednak nazwy mogącej zapewnić marketingowy sukces.

Decyzja miała zapaść na zebraniu dotyczącym strategii produktu. Przedstawiono na nim dwa pomysły. Zaproponowano nazwy Carat i Quattro. gdzie Carat to skrót od słów Coupé All Rad Antrieb Turbo (Coupé turbo z napędem wszystkich kół)

Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o konkurencyjnej propozycji i sprawdził, że istnieją już -zaliczane do najtańszych- perfumy o tej samej nazwie. Postarał się o jedną buteleczkę perfum i gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy dla kobiet. W ten sposób zwyciężyła nazwa Quattro.

W marcu 1980 roku podczas Salonu w Genewie samochód został przedstawiony zagranicznym mediom.

Od samego początku projektanci i konstruktorzy zgodni byli co do tego, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej.

Szybką i bezpośrednią konfrontację z konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w rajdach samochodowych 1981 roku. Gdy zapadła ostateczna decyzja o konieczności skompletowania zespołu rajdowego, w pierwszej kolejności zwrócono się do Fina, Hannu Mikkola.

Był to najbardziej utytułowany kierowca, nie tylko w sezonie 1979, lecz także w całym dziesięcioleciu. Po jazdach testowych bez wahania przyjął on propozycję Audi.

Drugim kierowcą została wybrana kobieta o nazwisku Michéle Mouton, najszybsza kobieta na czterech kółkach.

Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego wygrała wyścig w San Remo w ramach Mistrzostw Świata.

Była to najlepsza reklama dla systemu quattro.

Audi quattro
Audi quattro ft. Audi
Więcej o: