Wyjątkowe BMW M4 CSL, które łączy tradycyjną pasję wyścigową z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, zostało zaprezentowane w Kamieniu Śląskim na torze Silesia Ring. Pokaz odbył się w sobotę 16 lipca 2022 r. podczas imprezy BMW M Festival, na której społeczność fanów i właścicieli pojazdów BMW M świętowała 50-lecie marki BMW M GmbH. Auto charakteryzujące się niesamowitymi osiągami, powstanie w limitowanej ilości 1000 egzemplarzy.
BMW M GmbH w 2022 roku świętuje pierwsze pięć dekad swego istnienia. Dokładnie 24 maja 1972 roku zawarto umowę spółki BMW Motorsport GmbH, która od 50 lat entuzjastom motoryzacji zapewnia swoimi produktami czystą radość z jazdy. To właśnie z okazji okrągłej rocznicy powstało BMW M4 CSL.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
CSL to skrót od słów "Coupe, Sport, Leichtbau", podkreślający kluczową rolę, jaką w sportach motorowych odgrywa masa samochodu. Ostatnim modelem dostępnym w wersji CSL było M3 z serii E46 wytwarzane w latach 2003-2004. Nowe M4 CSL jest obecnie najszybszym seryjnie produkowanym BMW. Na Pętli Północnej toru Nurburgring, której pełne okrążenie liczy 20,832 km, udało się tym autem osiągnąć czas 7:20,207. Imponujący jest również wynik 3,7 s sprintu od 0 do 100 km/h i 10,7 s od 0 do 200 km/h.
Rekord został osiągnięty dzięki wyjątkowej mocy, lekkiej konstrukcji, dwuosobowej konfiguracji, specjalnie dostrojonemu układowi jezdnemu i indywidualnemu wyposażeniu. BMW M4 CSL zostało konsekwentnie stworzone do jazdy na torze wyścigowym.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Masa własna BMW M4 CSL wynosi 1625 kg. Pojazd jest o 100 kg lżejszy w porównaniu z BMW M4 Competition. Samo zastosowanie w pełni kubełkowych karbonowych foteli M pozwoliło obniżyć masę o około 14 kg. Wyeliminowanie tylnych siedzeń i ich pasów, integracja ścianki i związane z tym zmiany w bagażniku pozwoliły zaoszczędzić 21 kg. Kolejne około 21 kg zgubiono w obszarze układu jezdnego, między innymi poprzez zastosowanie wyjątkowo lekkich węglowo-ceramicznych tarcz hamulcowych M, a także specjalnych obręczy kół ze stopów lekkich, sprężyn i amortyzatorów. Redukcja izolacji akustycznej i zastosowanie bardzo lekkiego wygłuszenia wyeliminowało 15 kg.
Zastosowanie elementów z karbonu obniżyło masę o około 11 kg. Na przykład oprócz karbonowego dachu BMW M4 CSL ma również maskę silnika i klapę bagażnika wykonane z tego lekkiego, zaawansowanego materiału. Z karbonu wykonana jest również konsola środkowa. Dzięki zastosowaniu tytanowego tłumika końcowego układ wydechowy jest lżejszy o ponad 4 kg. Kolejne 4 kg zaoszczędzono dzięki modyfikacjom atrapy chłodnicy BMW, lamp tylnych, dywaników i klimatyzacji automatycznej.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Karoseria BMW M4 CSL jest standardowo lakierowana w ekskluzywnym kolorze mroźnym szarym metalizowanym. Wraz z widocznymi karbonowymi powierzchniami i czerwonymi akcentami kolor ten tworzy wyrazisty, purystyczny, sportowy wygląd. Alternatywnie oferowane są kolory: biel alpejska niemetalizowana i szafirowoczarny metalizowany.
Innym bardzo wyrazistym akcentem z przodu nowego BMW M4 CSL są reflektory laserowe BMW oferowane w wyposażeniu dodatkowym. Nie świecą na biało, lecz na żółto, zarówno przy powitaniu po odblokowaniu drzwi, jak i po włączeniu świateł mijania i drogowych, nawiązując w ten sposób do słynnych samochodów wyścigowych GT. Diodowe lampy tylne w BMW M4 CSL działają standardowo w technologii zaprezentowanej po raz pierwszy w samochodzie seryjnym. W ich kloszach umieszczone są nitki świetlne, które świecą dzięki technologii laserowej.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Silnik BMW M4 CSL bazuje na tym samym wysokoobrotowym 6-cylindrowym silniku o rzędowym M TwinPower Turbo, co jednostka napędowa stosowana w modelu wyścigowym BMW M4 GT3. Jego wielki potencjał umożliwił znaczne podniesienie mocy przy zachowaniu pełnej wytrzymałości i trwałości. Uzyskano to przez zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania w dwóch turbosprężarkach mono-scroll z 1,7 do 2,1 bara oraz specjalne dostosowanie sterownika silnika. 3-litrowa jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm w zakresie od 2750 do 5950 obr/min. Moc maksymalną 550 KM uzyskuje przy 6250 obr/min. Napęd przenoszony jest standardowo przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic na tylne koła.
Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji nadaje skrzyni korbowej niezwykle wysoką sztywność. Kuty, lekki wał korbowy umożliwia uzyskanie bardzo wysokiego momentu obrotowego. Kolejnym elementem charakterystycznym dla modelu M jest drukowany w 3D rdzeń głowicy cylindrów. Podobnie jak układ chłodzenia, również układ smarowania opracowany został z myślą o wyzwaniach związanych z jazdą na torze wyścigowym. Podwójny układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami i lekkim tłumikiem końcowym z tytanu wytwarza inspirowany wyścigami i pełen emocji dźwięk stworzony specjalnie dla nowego BMW M4 CSL.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Oprócz silnika i w ścisłej koordynacji z jego charakterystyką mocy specjalnie opracowany został również układ jezdny. W komorze silnika sztywność karoserii zwiększa całkowicie nowy pakiet rozpórek. Elementy odlewane z aluminium pomiędzy kielichami amortyzatorów a przodem karoserii mają geometrię precyzyjnie obliczoną za pomocą modeli numerycznych na różne sytuacje podczas jazdy.
Specjalna kinematyka osi, a także dobrane specjalnie do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory optymalizują precyzję kierowania, przenoszenie sił bocznych, reakcję zawieszenia i amortyzacji oraz prowadzenie kół. Zawieszenie w tym modelu jest obniżone o 8 mm w stosunku do BMW M4 Competition Coupe. Ponadto standardowym wyposażeniem tego modelu specjalnego jest adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz hamulce M z tarczami węglowo-ceramicznymi. Zintegrowany układ hamulcowy w wersji M zapewnia pewne wyczucie pedału hamulca nawet w bardzo dynamicznych sytuacjach i przy niekorzystnych warunkach nawierzchni.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Standardowy układ kontroli trakcji M w specjalnej konfiguracji dostosowanej do jazdy torowej umożliwia kierowcy indywidualne ustawienie progów interwencji systemu ograniczającego poślizg kół. Na suchej nawierzchni poziomy od 1 do 5 umożliwiają jazdę w kontrolowanym poślizgu. Poziomy od 6 do 10 bazują na aplikacji opracowanej dla pojazdów biorących udział w wyścigach samochodów turystycznych i uwzględniają nie tylko warunki drogowe, ale także temperaturę opon, aby zapewnić maksymalną trakcję i stabilność jazdy.
Wyposażenie standardowe BMW M4 CSL obejmuje ponadto kute obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnym wzorze Cross Spoke w rozmiarze 19 cali na osi przedniej i 20 cali na osi tylnej. Są one wyposażone w opony High Performance, opracowane specjalnie dla tego modelu specjalnego i mają wymiary 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Wyposażenie BMW M4 CSL umożliwia indywidualną równowagę między purystycznymi właściwościami samochodu sportowego, a funkcjonalnością w codziennej eksploatacji i jakością premium. W pełni kubełkowe karbonowe fotele M mają stały kąt nachylenia oparcia, ale położenie wzdłużne można zmieniać ręcznie, a wysokość siedzeń wyregulować za pomocą śrub w trzech poziomach tylko w serwisie. Ponadto w pełni kubełkowe karbonowe fotele M oferują zdejmowane zagłówki i możliwość montażu sześciopunktowych pasów bezpieczeństwa.
We wnętrzu kierownica M z alcantary, antracytowa podsufitka, listwy ozdobne Carbon Fibre, napis „CSL" na fotelach, konsoli środkowej i tylnej ściance oraz charakterystyczne dla M wskazania na kokpicie tworzą atmosferę dla skoncentrowanej radości z jazdy. Wyposażenie standardowe obejmuje również rozszerzoną tapicerkę ze skóry Merino i pasy bezpieczeństwa M. Z tyłu znajdują się dwa miejsca na kaski.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry
Charakterystyczny dla M system obsługi obejmuje przycisk M Setup zapewniający bezpośredni dostęp do wielu ustawień pojazdu oraz dwa przyciski M na kierownicy służące do zapisywania preferowanych konfiguracji. W skład wyposażenia standardowego wchodzi również system M Drive Professional, w tym M Drift Analyser i M Laptimer, a także przycisk M Mode służący do aktywacji ustawień ROAD, SPORT i TRACK.
Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację automatyczną, Park Distance Control, ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu i wskazanie ograniczeń prędkości. BMW Live Cockpit Professional, również w wyposażeniu standardowym, oferuje w pełni cyfrowy zestaw ekranów. Obejmuje on zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala za kierownicą oraz wyświetlacz kontrolny o przekątnej 10,25 cala. Do zakresu funkcji należy również system nawigacyjny BMW Maps, inteligentny asystent osobisty BMW, a także integracja smartfonów, system telefoniczny z ładowaniem bezprzewodowym i Wi-Fi.
Opcjonalnie oferowany jest wyświetlacz BMW Head-Up ze wskazaniami M oraz rejestrator jazdy BMW. Kolejne opcje to dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, system alarmowy oraz system asystujący kierowcy i asystent parkowania.
BMW M4 CSL Fot. Rafał Mądry