Stan dróg w Polsce jest coraz lepszy. Dzięki inwestycjom Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przybywa kilometrów jakie możemy pokonywać po drogach szybkiego ruchu i autostradach. Ten rok będzie kolejnym, w którym otrzymane zostaną pozwolenia lub nawet rozpoczną się prace przygotowawczo-budowlane dla nowych odcinków tras. Zgodnie z informacjami podanymi przez Dyrekcję, planowane jest złożenie wniosków do ZRID (decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla 49 odcinków dróg o łącznej długości 540 km oraz przewiduje się uzyskanie decyzji dla 55 odcinków o długości ok. 660 km.
Więcej o inwestycjach drogowych przeczytasz na stronie głównej gazety.pl
Dyrekcja w swoim oświadczeniu na ten rok, podkreśliła również fakt, że w tradycyjny systemie budowy dróg, najpierw ogłaszany jest przetarg, który określa biuro projektowe. Jego celem jest opracowanie dokumentacji do złożenia wniosku oraz wydanie decyzji ZRID. Ponadto wykonywany jest też projekt budowlany i wykonawczy. Po decyzji ZRID przygotowywany jest kolejny przetarg, w który wyłania się wykonawcę za zrealizowanie inwestycji.
W drugim wykorzystywanym systemie „Projektuj i buduj". W odróżnieniu od klasycznej ścieżki, tutaj po odebraniu Koncepcji programowej (KP) lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami KP, ogłaszany jest przetarg na wykonawcę inwestycji. W takim przypadku wyłoniony zwycięzca jest odpowiedzialny m.in. za stworzenie niezbędnej dokumentacji, złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczęcie prac.
W pierwszej połowie 2022 roku GDDKiA chce złożyć dokumenty o wydanie zgody ZRID w przypadku 27 odcinków dróg. Włącznie mają one ok. 330 km. Z kolei w drugiej części roku mają zostać złożone wnioski 22 odcinków ok. 210 km.
W podziale na województwa ma to wyglądać następująco: Lubelskie (ok. 69 km), Lubuskie (ok. 7,3 km), Małopolskie (ok. 6,5 km), Mazowieckie (ok. 49,8 km), Podkarpacie (ok. 32 km), Podlaskie (ok. 153,7 km), Pomorskie (ok. 94,6 km), Śląskie (ok. 37,1 km), Świętokrzyskie (ok. 47,4 km), Wielkopolskie (ok. 25 km), Zachodniopomorskie (ok. 18,4 km).
Warto też nadmienić, że zgodnie z przewidywaniami GDDKiA, w pierwszej połowie roku zezwolenia ZRID zostaną wydane dla 21 odcinków dróg o łącznej długości ok. 250 km. W drugiej połowie założenia dotyczą 34 odcinków (ok. 410 km). Dzieląc to dla poszczególnych województw jest to: Lubelskie (ok. 98,3 km), Lubuskie (ok. 7,3 km), Małopolskie (ok. 20,7 km), Mazowieckie (ok. 114,9 km), Podkarpacie (ok. 30,7 km), Podlaskie (ok. 85,9 km), Pomorskie (ok. 94,7 km), Śląskie (ok. 61,2 km), Świętokrzyskie (ok. 11,8 km), Wielkopolskie (ok. 22 km), Zachodniopomorskie (ok. 74,1 km).
Z zapowiedzi GDDKiA wynika, że na największą liczbę inwestycji można liczyć w województwie mazowieckim, podlaskim i lubelskim. Wiele z tych prac związanych jest z drogą S19, S7 (kierunek w stronę Gdańska) oraz autostrady A2.
Zgodnie ze założeniem złożenia wniosków o ZRID:
Woj. lubelskie:
Woj. lubuskie:
Woj. małopolskie:
Woj. mazowieckie:
Woj. podkarpacie:
Woj. podlaskie:
Woj. pomorskie:
Woj. śląskie:
Woj. świętokrzyskie:
Woj. wielkopolskie:
Woj. zachodniopomorskie:
województwo lubelskie:
województwo lubuskie:
województwo małopolskie:
województwo mazowieckie:
województwo podkarpackie:
województwo podlaskie:
województwo pomorskie:
województwo śląskie:
województwo świętokrzyskie:
województwo wielkopolskie:
województwo zachodniopomorskie: