Więcej informacji drogowych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie opublikowała podsumowanie Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR), rozpoczętego w 2020. W badaniach wzięto pod uwagę pojawienie się pandemii koronawirusa. Te z kolei będą wykorzystywane m.in. do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg.
13 574 pojazdów na dobę wynosi średni dobowy ruch roczny (SDRR) na zamiejskiej sieci dróg krajowych w 2020 r. To o 21 proc. więcej niż w 2015 r. Na drogach międzynarodowych SDRR według pomiarów GPR 2020/21 wynosił 25 488 poj./dobę (o 27 proc. więcej niż w GPR 2015). Na pozostałych drogach krajowych to 8746 poj./dobę (wzrost o 15 proc.).
GDDKiA odnotowała duże różnice w obciążeniu dróg krajowych w poszczególnych województwach. Największe obciążenie ruchem (ponad 22 000 poj./dobę) zarejestrowano w województwie śląskim, a najmniejsze (poniżej 8000 poj./dobę) - w województwie warmińsko-mazurskim.
Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:
Największe wzrosty ruchu w stosunku do GPR 2015 odnotowano na:
Największe spadki ruchu odnotowano na:
Średni dobowy ruch roczny w 2020/2021 roku wzrósł o 21 proc. w porównaniu do pomiarów z 2015 r. Największy wzrost (aż o 42 proc.) odnotowano dla lekkich samochodów ciężarowych (dostawczych). Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności zakupów internetowych wynikającego z pandemii).
Dla kategorii samochodów ciężarowych bez przyczep i autobusów odnotowano spadki odpowiednio 17 i 51 proc. Duży spadek ruchu autobusów prawdopodobnie był efektem ograniczeń w przewozie osób w transporcie zbiorowym wprowadzonym w związku z pandemią.
Pomiary pokazały wzrost o ponad 19 proc. średniego dobowego ruchu w dni robocze. Zmniejszył się o średnio 0,8 proc. udział ruchu nocnego (w godzinach 22 - 6) na drogach krajowych.
Podobna zmiana widoczna była między latami 2010 - 2015, co może wynikać z ciągłej poprawy warunków ruchu na sieci dróg krajowych i dostępności nowych odcinków dwujezdniowych. Większa możliwość korzystania z sieci dróg szybkiego ruchu może powodować zmniejszenie liczby kierowców podróżujących nocą, unikających w ten sposób korków.
Pomiary na drogach krajowych prowadzono metodą wideorejestracji lub w sposób automatyczny. Konieczny był stały nadzór nad realizacją pomiaru, w tym także bezpośrednie kontrole w terenie, realizowane przez GDDKiA oraz firmę opracowującą wyniki pomiaru. Tego typu badania prowadzone są raz na pięć lat, zatem kolejnych pomiarów możemy spodziewać się w okolicy 2026 roku.