Jak wzrósł ruch na polskich drogach w ciągu ostatnich pięciu lat? Mamy raport GDDKiA

Generalny Pomiar Ruchu organizowany jest średnio co pięć lat. Ostatnie takie badanie ruchu na polskich drogach odbyło się w 2015 r. Jak zmienił się ruch drogowy od tamtej pory?

Więcej informacji drogowych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie opublikowała podsumowanie Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR), rozpoczętego w 2020. W badaniach wzięto pod uwagę pojawienie się pandemii koronawirusa. Te z kolei będą wykorzystywane m.in. do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg.

Zobacz wideo ID.3 Virtual Showroom

Coraz więcej samochodów

13 574 pojazdów na dobę wynosi średni dobowy ruch roczny (SDRR) na zamiejskiej sieci dróg krajowych w 2020 r. To o 21 proc. więcej niż w 2015 r. Na drogach międzynarodowych SDRR według pomiarów GPR 2020/21 wynosił 25 488 poj./dobę (o 27 proc. więcej niż w GPR 2015). Na pozostałych drogach krajowych to 8746 poj./dobę (wzrost o 15 proc.).

Różnice między województwami

GDDKiA odnotowała duże różnice w obciążeniu dróg krajowych w poszczególnych województwach. Największe obciążenie ruchem (ponad 22 000 poj./dobę) zarejestrowano w województwie śląskim, a najmniejsze (poniżej 8000 poj./dobę) - w województwie warmińsko-mazurskim.

Generalny pomiar ruchu 2020/2021 - podział na drogi
Generalny pomiar ruchu 2020/2021 - podział na drogi GDDKiA

Najbardziej ruchliwe drogi w Polsce

Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka - od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka,
  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz - od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka,
  • S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską - od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka,
  • S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach - średnio 112 736 poj./dobę,
  • A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska- średnio 105 033 poj./dobę.

Największe wzrosty ruchu w stosunku do GPR 2015 odnotowano na:

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, o ok. 50-80 tys. poj./dobę (ok. 70-280 proc), zależnie od odcinka,
  • S7, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Salomea i Opacz, o ok. 55 tys. poj./dobę (ok. 140 proc.),
  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, o ok. 25-45 tys. poj./dobę (ok. 25-40 proc.), zależnie od odcinka,
  • A4, pomiędzy węzłami Kraków Południe i Niepołomice, o ok. 30-40 tys. poj./dobę (ok. 60-100 proc), zależnie od odcinka,
  • S6, pomiędzy węzłami Gdańsk Południe i Straszyn, o ok. 32 tys. poj./dobę (ok. 84 proc.),
  • A8, pomiędzy węzłami Wrocław Zachód i Wrocław Stadion, o ok. 26 tys. poj./dobę (ok. 45 proc.).

Największe spadki ruchu odnotowano na:

  • DK91, Częstochowa - Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę (ok. 40-60 proc.), zależnie od odcinka,
  • A1, DK1 Łódź Południe - Kruszyny, o ok. 10-20 tys. poj./dobę (ok. 30-40 proc.), zależnie od odcinka,
  • DK92, Brzeziny - Choszczówka, o ok. 10 tys. poj./dobę (ok. 45 proc.),
  • DK94, Łańcut - Przeworsk, o ok. 7 tys. poj./dobę (ok. 48 proc.),
  • DK15, węzeł Trzebnica - Trzebnica, o ok. 7 tys. poj./dobę (ok. 48 proc.),
  • DK14, Stryków - Łódź, o ok. 6,5 tys. poj./dobę (ok. 30 proc.).

Jakich pojazdów jest na polskich drogach najwięcej?

Średni dobowy ruch roczny w 2020/2021 roku wzrósł o 21 proc. w porównaniu do pomiarów z 2015 r. Największy wzrost (aż o 42 proc.) odnotowano dla lekkich samochodów ciężarowych (dostawczych). Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności zakupów internetowych wynikającego z pandemii).

Dla kategorii samochodów ciężarowych bez przyczep i autobusów odnotowano spadki odpowiednio 17 i 51 proc. Duży spadek ruchu autobusów prawdopodobnie był efektem ograniczeń w przewozie osób w transporcie zbiorowym wprowadzonym w związku z pandemią.

Generalny pomiar ruchu 2020/2021 - podział na pojazdy
Generalny pomiar ruchu 2020/2021 - podział na pojazdy GDDKiA

Pomiary pokazały wzrost o ponad 19 proc. średniego dobowego ruchu w dni robocze. Zmniejszył się o średnio 0,8 proc. udział ruchu nocnego (w godzinach 22 - 6) na drogach krajowych.

Podobna zmiana widoczna była między latami 2010 - 2015, co może wynikać z ciągłej poprawy warunków ruchu na sieci dróg krajowych i dostępności nowych odcinków dwujezdniowych. Większa możliwość korzystania z sieci dróg szybkiego ruchu może powodować zmniejszenie liczby kierowców podróżujących nocą, unikających w ten sposób korków.

Jak prowadzone są pomiary ruchu?

Pomiary na drogach krajowych prowadzono metodą wideorejestracji lub w sposób automatyczny. Konieczny był stały nadzór nad realizacją pomiaru, w tym także bezpośrednie kontrole w terenie, realizowane przez GDDKiA oraz firmę opracowującą wyniki pomiaru. Tego typu badania prowadzone są raz na pięć lat, zatem kolejnych pomiarów możemy spodziewać się w okolicy 2026 roku.

Więcej o: