Będzie ekspresówka pod Ostródą. Rusza projekt trasy S5, ale do drogi jeszcze daleko

GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na nowy fragment trasy S5 między Ostródą a Grudziądzem. To aż 90 kilometrów trasy, która w przyszłości ułatwi życie kierowcom podróżującym na północno-wschodni kraniec Polski.

Więcej informacji drogowych z kraju znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

GDDKiA podpisała umowę na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 kilometrów drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Koszt prac wynosi ponad 17,5 mln zł. Konsorcjum w składzie TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner). będzie miało 30 miesięcy na opracowanie pełnej dokumentacji.

Uwzględniając dzisiejszą umowę, w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 obwodnic od 1 stycznia br. podpisaliśmy czterdzieści osiem umów na prace przygotowawcze, dla zadań o łącznej długości blisko 753 km i wartości ok 166,5 mln zł

- powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Zobacz wideo Mazowieccy policjanci z grupy "SPEED" kierowcę jadącego nawet 300 km/h na drodze S-7.

Warianty przebiegu przyszłej S5

W ubiegłym roku zakończono prace nad studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy do dalszych prac wskazano dwa o szerokości kilku kilometrów każdy.

Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, a drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej trasy S5.

Koszty, terminy i zakres inwestycji

Prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych powinny zakończyć się w 2028 r. Orientacyjny koszt wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że zakończenie budowy nastąpi w 2032 r.

Planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

Bo "eską" jedzie się łatwiej

Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zabudowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.

Planowana trasa S5, Ostróda - GrudziądzPlanowana trasa S5, Ostróda - Grudziądz GDDKiA

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.