Będzie ekspresówka pod Ostródą. Rusza projekt trasy S5, ale do drogi jeszcze daleko

GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na nowy fragment trasy S5 między Ostródą a Grudziądzem. To aż 90 kilometrów trasy, która w przyszłości ułatwi życie kierowcom podróżującym na północno-wschodni kraniec Polski.

Więcej informacji drogowych z kraju znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

GDDKiA podpisała umowę na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 kilometrów drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Koszt prac wynosi ponad 17,5 mln zł. Konsorcjum w składzie TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner). będzie miało 30 miesięcy na opracowanie pełnej dokumentacji.

Uwzględniając dzisiejszą umowę, w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 obwodnic od 1 stycznia br. podpisaliśmy czterdzieści osiem umów na prace przygotowawcze, dla zadań o łącznej długości blisko 753 km i wartości ok 166,5 mln zł

- powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Zobacz wideo Mazowieccy policjanci z grupy "SPEED" kierowcę jadącego nawet 300 km/h na drodze S-7.

Warianty przebiegu przyszłej S5

W ubiegłym roku zakończono prace nad studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy do dalszych prac wskazano dwa o szerokości kilku kilometrów każdy.

Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, a drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej trasy S5.

S2 Południowa Obwodnica Warszawy (POW), odcinek na UrsynowieDrogowcy testują tunel na POW. Jest gotowy, ale czekamy na świstek papieru

Koszty, terminy i zakres inwestycji

Prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych powinny zakończyć się w 2028 r. Orientacyjny koszt wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że zakończenie budowy nastąpi w 2032 r.

Planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

S7 Szczepanowice - Widoma, nowa organizacja ruchuKorki na krajowej siódemce. Nowa organizacja ruchu ma rozładować ruch na Wszystkich Świętych

Bo "eską" jedzie się łatwiej

Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zabudowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.

Planowana trasa S5, Ostróda - GrudziądzPlanowana trasa S5, Ostróda - Grudziądz GDDKiA

Remont opolskiego odcinka autostrady A4Od soboty nowa organizacja ruchu na autostradzie A4. Kierowców czekają utrudnienia, ale będzie tylko lepiej

Więcej o: