Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę dwóch fragmentów drogi S19. Pierwszy odcinek o długości 24 kilometrów powstanie pomiędzy Kockiem a Lubartowem. Trasa dalej pobiegnie w kierunku Lublina, gdzie kierowcy dostaną do dyspozycji kolejne 23 kilometry ekspresówki.
Licznik przetargów ogłoszonych od początku roku, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz w Programu budowy 100 obwodnic, wzrośnie do 16. Łączna długość tych odcinków to blisko 159 km
– podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Do końca roku ogłosimy jeszcze przetargi na drogi o łącznej długości ponad 200 km. Wśród nich będą przetargi na cztery odcinki S19 o łącznej długości ok. 70 km
– dodaje.
Przetargi będą dotyczyć dwóch zdań: dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (o długości ok. 7,8 km) oraz odcinka od końca obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej do Lubartowa (ok. 15,8 km).
Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest w pierwszym kwartale 2022 r. Firmy, które podejmą się zadania, będą miały 39 miesięcy na prace projektowe i prace drogowe wraz uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu robót nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Budowa obu odcinków planowana jest w latach 2023-2025.
Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej wybudowana została w 2011 roku. Była to pierwsza trasa ekspresowa w woj. lubelskim. Jednojezdniowa droga powstała z założeniem rozbudowania w przyszłości o drugą nitkę. Właśnie przyszedł na to czas. Dodatkowa, prawa jezdnia, będzie miała ok. 7,8 kilometra długości. W ramach inwestycji przebudowane zostaną pasy włączenia i wyłączenia na węzłach Kock Północ i Kock Południe. Planowane są również dwa mosty oraz dwa wiadukty, a także drogi obsługujące przyległy teren i przejścia dla małych zwierząt.
S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej Krzysztof Nalewajko
Odcinek między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, a węzłem Lubartów Północ przebiegać będzie w ok. 70 proc. nowym śladem. Jedynie na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem drogi krajowej nr 19. Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto, jezioro Firlej i okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19.
Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych:
W ramach zadania powstaną także drogi obsługujące przyległe tereny, siedem wiaduktów, dwie kładki, przejścia dla małych, średnich oraz dużych zwierząt, ekrany akustyczne oraz ogrodzenie drogi.
Via Carpatia, która w dużej mierze pokrywa się z trasą S19 to europejska trasa, która ma połączyć południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozwinie handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. 570-kilometrowa S19 to ekspresówka przebiegająca przez wschodnią część kraju. Łączy granicę ze Słowacją, Rzeszów i Lublin z Białymstokiem, a dalej pozwoli pojechać na Białoruś.
Via Carpatia, S19, obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej GDDKiA